Ammatillisen erityisoppilaitoksen hiljainen tieto. Tukipalveluhenkilöstö opiskelijan ammatillisen kasvun tukena
KOPU, ELINA (2005)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KOPU, ELINA
2005
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2005-01-31Sisällysluettelo
1. JOHDANTO 5 1.1 Tutkimuksen tavoitteet, toteutus ja rajaukset 6 1.2 Tutkimusraportin rakenne ja sisältö 7 2 TIETO 8 2.1 Mitä tieto on? 9 2.2 Hiljainen tieto yksilön ja yrityksen näkökulmasta 10 2.3 Yrityksen tiedon taloudellinen merkitys - tietopääoma 16 2.4 Tietoyhteiskunta on tietopääomaa 21 2.5 Tieto oppilaitoksissa 23 3 AMMATTITAITO JA AMMATILLINEN KASVU 28 3.1 Oppimiskäsityksen muutos 29 3.2 Käsitysten arviointi - reflektointi 32 3.3 Ammattitaitovaatimukset 34 3.3.1 Motivoituminen työhön 37 3.3.2 Yleiset työelämävalmiudet 38 3.4 Kehittyminen on yksilöllistä 41 4. AMMATILLINEN ERITYISOPETUS SUOMESSA 45 4.1 Erityisopetuksen järjestämistavoitteita 45 4.2 Ammatillisen erityisopetuksen haasteet 49 5 TUTKIMUKSEN METODOLOGINEN TARKASTELU 50 5.1 Tutkimusympäristö 53 5.2 Tutkimusmenetelmä 55 5.3 Tutkimuksen toteutus 56 5.3.1 Haastattelulomakkeen laadinta 56 5.3.2 Teemahaastattelun esitestaus 59 5.3.3 Haastateltavien valinta 60 5.3.4 Haastattelujen sopiminen ja toteutus 61 5.3.5 Tutkimustulosten purku ja teemojen analysointi 62 6 TUTKIMUSTULOKSET 66 6.1 Haastateltujen työntekijöiden analysointi 66 6.2 Opiskelijoiden keskustelut 67 6.3 Yhteistyö työtovereiden kanssa 70 6.3.1 Opetushenkilöstön kanssa 70 6.3.2 Tukipalveluhenkilöstön kesken 72 6.4 Tietojen hyödyntämismahdollisuudet 73 6.4.1 Lisäämismahdollisuuksia 73 6.4.2 Rajoittavia tekijöitä 78 6.5 Opiskelijan ammatillisen kasvun tukeminen 80 6.5.1 Välittävä 80 6.5.2 Kannustava 81 6.5.3 Aina tavoitettavissa 82 6.5.4 Elämänkokemus 83 6.5.5 Ammattitaito 85 6.6 Toiveet oman opiskelijaa tukevan ammattitaidon kehittämisestä 87 7 POHDINTA 90 7.1 Tutkimuksen luotettavuuden tarkastelu 90 7.2 Johtopäätökset 93 7.3 Kehittämis- ja jatkotutkimusehdotuksia 95 LÄHTEET …………………………………………………………………97 Liite 1 Teemahaastattelurunko………………………………………106
Tiivistelmä
Hakutermit:
tietopääoma, hiljainen tieto, ammattitaito, yleiset työelämävalmiudet, erityisopetuksen strtegia, inkluusio, integraatio
Yksilön ja organisaation tieto koostuu hiljaisesta ja näkyvästä tiedosta. Yksilön tieto ja uuden tiedon muodostuminen osana organisaation tietopääomaa on yksi organisaation keskeinen tuloksen tekijä. Suomen eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan katsauksessa Välittävä, kannustava ja luova Suomi - katsaus tietoyhteiskuntamme syviin haasteisiin, arvioidaan tulevaisuutemme haasteena olevan vuorovaikutukselle perustuvan yhteiskunnan, missä olennaista ei ole tekniikka vaan uusi toimintatapa. Nykyisen oppimiskäsityksen mukaan oppimista tapahtuu myös muissa yhteyksissä kuin varsinaisissa opetustilanteissa. Yleiset työelämävalmiudet, joita ovat mm. elämänhallintataidot ja kommunikointitaidot, ovat myös osa ammattitaitovaatimuksia.
Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä hiljaisen tiedon merkityksestä tässä tutkimusympäristössä. Hiljaista tietoa tarkastellaan sekä yksilön että organisaation tasolla tutkimalla tukipalveluhenkilökunnan merkitystä opiskelijan ammatillisessa kasvuprosessissa. Tutkimuskysymyksinä oli selvittää millaista tukea opiskelijat hakevat oppilaitoksen tukipalveluhenkilökunnalta, tukipalveluhenkilöstön mahdollisuuksia tukea ammatillisen erityisoppilaitoksen opiskelijan ammatillista kasvua, tiedon siirtymistä oppilaitoksen työntekijöiden välillä sekä haastateltavien toiveita oman opiskelijan ammatillista kasvua tukevan ammattitaitonsa kehittämisestä. Tutkimus rajaantui yleisten työelämävalmiuksien tarkasteluun. Tapaustutkimus toteutettiin kvalitatiivisena teemahaastatteluna Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskuksessa, joka on yksi maamme 12:sta ammatillisesta erityisoppilaitoksesta. Haastateltavia oli kuusi: infopisteen ja ruokapalveluiden työntekijät, kaksi siivouspalvelun työntekijää, opintojen ohjaaja ja psykologi. Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että opiskelijat hakevat haastatelluilta tukea ja haastatelluilla on mahdollisuus tukea opiskelijoiden ammatillista kasvua yleisten työelämävalmiuksien osalta. Tutkimuksen perusteella voi myös todeta, että tiedon liikkumiseen ja uuden tiedon muodostamiseen on kehittämismahdollisuuksia tässä oppilaitosympäristössä.
Erityisopiskelijoita on vuonna 2004 koko ammatillisten oppilaitosten opiskelijamäärästä 10,5 %, heistä on 2/3, eli n. 10 000, integroituna yleisiin ammatillisiin oppilaitoksiin. Määrän arvioidaan kasvavan 22 %:a vuoteen 2008. Toivon tästä ammatillisessa erityisoppilaitoksessa toteutetusta tutkimuksesta olevan apua opiskelijoiden kasvun tukemiseen muissakin oppilaitoksissa.
tietopääoma, hiljainen tieto, ammattitaito, yleiset työelämävalmiudet, erityisopetuksen strtegia, inkluusio, integraatio
Yksilön ja organisaation tieto koostuu hiljaisesta ja näkyvästä tiedosta. Yksilön tieto ja uuden tiedon muodostuminen osana organisaation tietopääomaa on yksi organisaation keskeinen tuloksen tekijä. Suomen eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan katsauksessa Välittävä, kannustava ja luova Suomi - katsaus tietoyhteiskuntamme syviin haasteisiin, arvioidaan tulevaisuutemme haasteena olevan vuorovaikutukselle perustuvan yhteiskunnan, missä olennaista ei ole tekniikka vaan uusi toimintatapa. Nykyisen oppimiskäsityksen mukaan oppimista tapahtuu myös muissa yhteyksissä kuin varsinaisissa opetustilanteissa. Yleiset työelämävalmiudet, joita ovat mm. elämänhallintataidot ja kommunikointitaidot, ovat myös osa ammattitaitovaatimuksia.
Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä hiljaisen tiedon merkityksestä tässä tutkimusympäristössä. Hiljaista tietoa tarkastellaan sekä yksilön että organisaation tasolla tutkimalla tukipalveluhenkilökunnan merkitystä opiskelijan ammatillisessa kasvuprosessissa. Tutkimuskysymyksinä oli selvittää millaista tukea opiskelijat hakevat oppilaitoksen tukipalveluhenkilökunnalta, tukipalveluhenkilöstön mahdollisuuksia tukea ammatillisen erityisoppilaitoksen opiskelijan ammatillista kasvua, tiedon siirtymistä oppilaitoksen työntekijöiden välillä sekä haastateltavien toiveita oman opiskelijan ammatillista kasvua tukevan ammattitaitonsa kehittämisestä. Tutkimus rajaantui yleisten työelämävalmiuksien tarkasteluun. Tapaustutkimus toteutettiin kvalitatiivisena teemahaastatteluna Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskuksessa, joka on yksi maamme 12:sta ammatillisesta erityisoppilaitoksesta. Haastateltavia oli kuusi: infopisteen ja ruokapalveluiden työntekijät, kaksi siivouspalvelun työntekijää, opintojen ohjaaja ja psykologi. Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että opiskelijat hakevat haastatelluilta tukea ja haastatelluilla on mahdollisuus tukea opiskelijoiden ammatillista kasvua yleisten työelämävalmiuksien osalta. Tutkimuksen perusteella voi myös todeta, että tiedon liikkumiseen ja uuden tiedon muodostamiseen on kehittämismahdollisuuksia tässä oppilaitosympäristössä.
Erityisopiskelijoita on vuonna 2004 koko ammatillisten oppilaitosten opiskelijamäärästä 10,5 %, heistä on 2/3, eli n. 10 000, integroituna yleisiin ammatillisiin oppilaitoksiin. Määrän arvioidaan kasvavan 22 %:a vuoteen 2008. Toivon tästä ammatillisessa erityisoppilaitoksessa toteutetusta tutkimuksesta olevan apua opiskelijoiden kasvun tukemiseen muissakin oppilaitoksissa.