Avoimen yliopiston järjestämän monimuoto-opetuksen kehittäminen aikuiskasvatuksen ja kasvatustieteen perusopinnoissa. Kahden Pirkanmaalaisen opiston opiskelijoiden kokemuksia ja kehittämisajatuksia
KELO, TIINA (2005)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KELO, TIINA
2005
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2005-01-13Tiivistelmä
Hakutermit:
monimuoto-opiskelu, avoin yliopisto, tutortoiminta, verkko-opiskelu
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa avoimen yliopiston monimuoto-opiskelijoiden kokemuksia sekä saada selville heidän toiveitaan ja kehittämis-ajatuksiaan aikuiskasvatuksen ja kasvatustieteen perusopinnoissa.
Tutkimusongelmia oli kolme:
1) Miten opiskelijat kehittäisivät aikuiskasvatuksen ja kasvatustieteen
perusopintojen monimuoto-opetuksen eri osa-alueita?
2) Miten hyödyllisenä opiskelijat kokevat tutortoiminnan?
3) Miten opiskelijat suhtautuvat verkko-opiskeluun?
Tutkimuksen kohdejoukkona olivat syksyllä 2003 aloittaneet aikuiskasvatuksen ja kasvatustieteen perusopintojen monimuoto-opiskelijat. Aineiston kokoamistapana oli teemahaastattelu. Haastateltavat valittiin kahdesta opistosta ja heitä oli yhteensä kahdeksan henkeä. Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskuksesta (TYT) saatiin opiskelijarekisteritiedot, joiden avulla haastateltaviksi valittiin eri ikäisiä ja erilaisen koulutustaustan omaavia henkilöitä. Haastatteluissa oli kolme pääteemaa: monimuoto-opiskelun osa-alueet; tutortoiminta ja verkko-opiskelu.
Tutkimus osoitti, että opiskelijat haluaisivat kehittää aikuiskasvatuksen ja kasvatustieteen perusopintojen osa-alueita mm. seuraavasti: Etäopetukseen haluttiin näkyvämpää etäopettajaa, enemmän vaihtoehtoisia suoritusmuotoja (tentti tai etätehtävä) ja enemmän palautetta sekä etätehtävistä että tenteistä. Lähiopetukseen toivottiin aloitustapaamisia jokaisen jakson alkuun, lisää luento-opetusta ja opintopiirityöskentelyä. Tutortoimintaa opiskelijat pitivät hyödyllisenä, mutta toivoivat enemmän kannustusta ja ohjausta, erityisesti opintojen alussa. Saatavilla oloa pidettiin tärkeänä ja myös tutorin aktiivisuutta korostettiin. Tutorin persoonalla koettiin olevan suuri vaikutus tutoroinnin onnistumisessa. Verkko-opintoihin suhtauduttiin myönteisesti. Kaikki haastateltavat olivat yhtä mieltä siitä, että jokin jakso ko. opinnoista voisi olla verkossa suoritettava. 25% opiskelijoista ajatteli voivansa suorittaa koko kurssin verkossa opiskellen. Pääsääntöisesti ko. opintokokonaisuuteen oltiin tyytyväisiä, yleisarvosanaksi annettiin 2.
Tutkimuksen yhteenvetona voi todeta, että etäopetukseen pitäisi lisätä palautteen-antoa ja lähiopetuksessa käydä enemmän läpi asioita, joita on yksin vaikea ymmärtää. Tutortoimintaan tulisi kiinnittää nykyistä enemmän huomiota, sillä sen kehittämisen myötä opiskelijat tulisivat enemmän huomioiduiksi. Myös verkko-opintojen sopeuttamista osaksi perusopintojen monimuotoista kokonaisuutta tulisi harkita.
monimuoto-opiskelu, avoin yliopisto, tutortoiminta, verkko-opiskelu
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa avoimen yliopiston monimuoto-opiskelijoiden kokemuksia sekä saada selville heidän toiveitaan ja kehittämis-ajatuksiaan aikuiskasvatuksen ja kasvatustieteen perusopinnoissa.
Tutkimusongelmia oli kolme:
1) Miten opiskelijat kehittäisivät aikuiskasvatuksen ja kasvatustieteen
perusopintojen monimuoto-opetuksen eri osa-alueita?
2) Miten hyödyllisenä opiskelijat kokevat tutortoiminnan?
3) Miten opiskelijat suhtautuvat verkko-opiskeluun?
Tutkimuksen kohdejoukkona olivat syksyllä 2003 aloittaneet aikuiskasvatuksen ja kasvatustieteen perusopintojen monimuoto-opiskelijat. Aineiston kokoamistapana oli teemahaastattelu. Haastateltavat valittiin kahdesta opistosta ja heitä oli yhteensä kahdeksan henkeä. Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskuksesta (TYT) saatiin opiskelijarekisteritiedot, joiden avulla haastateltaviksi valittiin eri ikäisiä ja erilaisen koulutustaustan omaavia henkilöitä. Haastatteluissa oli kolme pääteemaa: monimuoto-opiskelun osa-alueet; tutortoiminta ja verkko-opiskelu.
Tutkimus osoitti, että opiskelijat haluaisivat kehittää aikuiskasvatuksen ja kasvatustieteen perusopintojen osa-alueita mm. seuraavasti: Etäopetukseen haluttiin näkyvämpää etäopettajaa, enemmän vaihtoehtoisia suoritusmuotoja (tentti tai etätehtävä) ja enemmän palautetta sekä etätehtävistä että tenteistä. Lähiopetukseen toivottiin aloitustapaamisia jokaisen jakson alkuun, lisää luento-opetusta ja opintopiirityöskentelyä. Tutortoimintaa opiskelijat pitivät hyödyllisenä, mutta toivoivat enemmän kannustusta ja ohjausta, erityisesti opintojen alussa. Saatavilla oloa pidettiin tärkeänä ja myös tutorin aktiivisuutta korostettiin. Tutorin persoonalla koettiin olevan suuri vaikutus tutoroinnin onnistumisessa. Verkko-opintoihin suhtauduttiin myönteisesti. Kaikki haastateltavat olivat yhtä mieltä siitä, että jokin jakso ko. opinnoista voisi olla verkossa suoritettava. 25% opiskelijoista ajatteli voivansa suorittaa koko kurssin verkossa opiskellen. Pääsääntöisesti ko. opintokokonaisuuteen oltiin tyytyväisiä, yleisarvosanaksi annettiin 2.
Tutkimuksen yhteenvetona voi todeta, että etäopetukseen pitäisi lisätä palautteen-antoa ja lähiopetuksessa käydä enemmän läpi asioita, joita on yksin vaikea ymmärtää. Tutortoimintaan tulisi kiinnittää nykyistä enemmän huomiota, sillä sen kehittämisen myötä opiskelijat tulisivat enemmän huomioiduiksi. Myös verkko-opintojen sopeuttamista osaksi perusopintojen monimuotoista kokonaisuutta tulisi harkita.