Taitava toiminta mestaruuden merkkinä
HÄGG, OUTI (2005)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
HÄGG, OUTI
2005
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2005-01-17Tiivistelmä
Hakutermit:
ammattitaito, mestaruus, ammatillinen huippuosaaminen, ekspertiisi, taitava toiminta, harjaantuminen.
Tutkimuksen tehtävänä oli avata mestaruuden ilmiötä ja hankkia syvempää ymmärrystä ekspertiksi kasvamisesta tutkimalla taitavaa toimintaa ja siihen harjaantumista. Tutki-mus on hermeneuttisfenomenologinen tutkimus, jonka tarkoituksena oli ymmärtää ja tulkita ihmisen kokemusta.
Tutkimuksen empiirisen aineiston muodosti kahdeksan muistelutyötä ja kahdeksan tee-mahaastattelua. Tutkimusaineisto oli harkinnanvarainen näyte. Tutkimusjoukko käsitti kahdeksan käden taidon ammattilaista vaatetus-, tekstiili-, hienopuusepäntyö-, sepän-työ- ja putkiasennuksen alalta. Kuusi henkilöä edusti mestaritasoa ja kaksi World Skills Competition kilpailussa menestynyttä nuorta, tulevaisuuden mestaria. Tutkimuskysy-mykset olivat: 1) Mitä on taitava toiminta ja miten se ilmenee käden taitoa vaativilla ammattialoilla? 2) Mitä on harjaantuminen ja millainen on harjaantumisen ja taitavan toiminnan yhteys? Aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Tutkimustulosten mukaan taitavan toiminnan rakennuselementeiksi osoittautuivat seuraavat kyvyt ja taidon alueet: intentionaalisuus, ammattispesifinen tietotaito, kokonaisvaltaisen hahmottamisen ja ennakoinnin taito, luovuus ja innovatiivisuus, sosiaalinen kyvykkyys, yrittäjyys ja kriittinen ajattelu. Taitavan toiminnan käyttövoimana on intentio, joka johtaa aktivaatioon. Intention ja aktivaation tulee kohdistua ensisijaisesti ammattispesifisen tietotaidon kartuttamiseen ja kehittämiseen, joka muodostaa taitavan toiminnan perustan. Sen varaan rakentuvat muut taitavan toiminnan osa-alueet. Tutki-mustulokset osoittivat, että harjaantuminen on elimellinen osa taitavaa toimintaa ja jatkuvan ammatillisen osaamisen ja kehittymisen edellytys. Harjaantumisella ja taitavalla toiminnalla on tulosten perusteella funktionaalinen yhteys. Harjaantumisen indikaattoreiksi osoittautuivat ammatillisen tietotaidon vahvuus, automatisoituneet suoritukset, kyky toimia ammattimaisesti odottamattomissa tilanteissa, aiemmin opitun tehokas hyödyntäminen ja sosiaalinen toimintakyky.
Tämän tutkimuksen tuloksena syntynyt teoreettinen kehys ”taitavan toiminnan mylly” olisi otettava vakavasti ammatillisessa koulutuksessa. Koulutuksessa olisi vahvistettava etenkin ammattispesifisen tietotaidon opetusta ja siihen harjaantumista rintarinnan metakognitiivisten taitojen kanssa. Tutkimustulosten perusteella ammatillisen koulutuksen aikana syntynyt vahva intentio ja opitut ammatilliset perustaidot jaksavat kantaa läpi koko elämän. Ne antavat eväät jatkuvaan ammatilliseen kehitykseen ja kasvuun.
The purpose of this study was to describe the phenomenon of Masterity and acquire a deeper understanding of professional growth by studying skilled action and the practising into it. This study was a hermeneutic-pfenomenological study and the intention was to understand and interpret the experience of an individual.
The data was a considered sample which included eight professionals in clothing, textile work, cabinetmaker´s work, blacksmith´s work and plumbing. Six members of the group were representatives of the master level and the other two, future masters, had been successful in the World Skills Competition. The data was collected by theme interviews and applied memory work. The research questions were: 1) What is skilled action and what does practising mean in the field where the skill of hands is needed? 2) What kind of connection there is between practising and skilled action?
The analytical method, applied in this study, was the content analysis. According to the results of this study the cornerstones of skilled action are: intention, specific vocational knowledge and skills, holistic perception and proactive action, creativity and innovative action, social competence, entrepreneurship and critical thinking. The power of the skilled action is intention, which leads to activation. Intention and activation should in the first hand be focused on to increase and develop the specific vocational knowledge and skills, which are the basis of skilled action. The results of the study pointed out that practising is an inextricable part of skilled action and the essential prerequisite of professional competence and development. Practising and skilled action seemed to have a functional connection. According to the results the indicators of practising are: the strength of specific vocational skills, automated performances, social competence, the capability to act in a professional way in unexpected situations and to use the knowledge learned earlier.
The vocational education should pay attention to the theoretical frame called “the mill of skilled action”, which has been developed as a result of this study. As a conclusion the specific vocational knowledge and skills should be strengthened alongside with the metacognitive skills.
The research results are meaningful in developing vocational education and developing human resources in organisations.
Keywords: masterity, expertise, skilled action, practising
ammattitaito, mestaruus, ammatillinen huippuosaaminen, ekspertiisi, taitava toiminta, harjaantuminen.
Tutkimuksen tehtävänä oli avata mestaruuden ilmiötä ja hankkia syvempää ymmärrystä ekspertiksi kasvamisesta tutkimalla taitavaa toimintaa ja siihen harjaantumista. Tutki-mus on hermeneuttisfenomenologinen tutkimus, jonka tarkoituksena oli ymmärtää ja tulkita ihmisen kokemusta.
Tutkimuksen empiirisen aineiston muodosti kahdeksan muistelutyötä ja kahdeksan tee-mahaastattelua. Tutkimusaineisto oli harkinnanvarainen näyte. Tutkimusjoukko käsitti kahdeksan käden taidon ammattilaista vaatetus-, tekstiili-, hienopuusepäntyö-, sepän-työ- ja putkiasennuksen alalta. Kuusi henkilöä edusti mestaritasoa ja kaksi World Skills Competition kilpailussa menestynyttä nuorta, tulevaisuuden mestaria. Tutkimuskysy-mykset olivat: 1) Mitä on taitava toiminta ja miten se ilmenee käden taitoa vaativilla ammattialoilla? 2) Mitä on harjaantuminen ja millainen on harjaantumisen ja taitavan toiminnan yhteys? Aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Tutkimustulosten mukaan taitavan toiminnan rakennuselementeiksi osoittautuivat seuraavat kyvyt ja taidon alueet: intentionaalisuus, ammattispesifinen tietotaito, kokonaisvaltaisen hahmottamisen ja ennakoinnin taito, luovuus ja innovatiivisuus, sosiaalinen kyvykkyys, yrittäjyys ja kriittinen ajattelu. Taitavan toiminnan käyttövoimana on intentio, joka johtaa aktivaatioon. Intention ja aktivaation tulee kohdistua ensisijaisesti ammattispesifisen tietotaidon kartuttamiseen ja kehittämiseen, joka muodostaa taitavan toiminnan perustan. Sen varaan rakentuvat muut taitavan toiminnan osa-alueet. Tutki-mustulokset osoittivat, että harjaantuminen on elimellinen osa taitavaa toimintaa ja jatkuvan ammatillisen osaamisen ja kehittymisen edellytys. Harjaantumisella ja taitavalla toiminnalla on tulosten perusteella funktionaalinen yhteys. Harjaantumisen indikaattoreiksi osoittautuivat ammatillisen tietotaidon vahvuus, automatisoituneet suoritukset, kyky toimia ammattimaisesti odottamattomissa tilanteissa, aiemmin opitun tehokas hyödyntäminen ja sosiaalinen toimintakyky.
Tämän tutkimuksen tuloksena syntynyt teoreettinen kehys ”taitavan toiminnan mylly” olisi otettava vakavasti ammatillisessa koulutuksessa. Koulutuksessa olisi vahvistettava etenkin ammattispesifisen tietotaidon opetusta ja siihen harjaantumista rintarinnan metakognitiivisten taitojen kanssa. Tutkimustulosten perusteella ammatillisen koulutuksen aikana syntynyt vahva intentio ja opitut ammatilliset perustaidot jaksavat kantaa läpi koko elämän. Ne antavat eväät jatkuvaan ammatilliseen kehitykseen ja kasvuun.
The purpose of this study was to describe the phenomenon of Masterity and acquire a deeper understanding of professional growth by studying skilled action and the practising into it. This study was a hermeneutic-pfenomenological study and the intention was to understand and interpret the experience of an individual.
The data was a considered sample which included eight professionals in clothing, textile work, cabinetmaker´s work, blacksmith´s work and plumbing. Six members of the group were representatives of the master level and the other two, future masters, had been successful in the World Skills Competition. The data was collected by theme interviews and applied memory work. The research questions were: 1) What is skilled action and what does practising mean in the field where the skill of hands is needed? 2) What kind of connection there is between practising and skilled action?
The analytical method, applied in this study, was the content analysis. According to the results of this study the cornerstones of skilled action are: intention, specific vocational knowledge and skills, holistic perception and proactive action, creativity and innovative action, social competence, entrepreneurship and critical thinking. The power of the skilled action is intention, which leads to activation. Intention and activation should in the first hand be focused on to increase and develop the specific vocational knowledge and skills, which are the basis of skilled action. The results of the study pointed out that practising is an inextricable part of skilled action and the essential prerequisite of professional competence and development. Practising and skilled action seemed to have a functional connection. According to the results the indicators of practising are: the strength of specific vocational skills, automated performances, social competence, the capability to act in a professional way in unexpected situations and to use the knowledge learned earlier.
The vocational education should pay attention to the theoretical frame called “the mill of skilled action”, which has been developed as a result of this study. As a conclusion the specific vocational knowledge and skills should be strengthened alongside with the metacognitive skills.
The research results are meaningful in developing vocational education and developing human resources in organisations.
Keywords: masterity, expertise, skilled action, practising