Opiskelijoiden kokemuksia yhteistoiminnallisen opetusmenetelmän soveltuvuudesta espanjan kielen opiskeluun.
ARAYA DE MARQUEZ, KATIA (2003)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
ARAYA DE MARQUEZ, KATIA
2003
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2003-11-05Tiivistelmä
Tämä tutkimus syntyi tarpeesta kehittää, etsiä ja pohtia sopivia muutosmahdollisuuksia opettajan ammatillisessa kasvussa ja koulun muutosprosessissa. Nykyisin yhteiskunta vaatii eri käytäntöjä ammatillisessa kieltenopetuksessa. Halusin arvioida myös ratkaisujen käyttöä yhteistoiminnallisessa oppimisessa.
Kokeilussa sovellettiin yhteistoiminnallisen oppimisen periaatteita Tampereen ammattikorkeakoulussa liiketalousalan yksikössä espanjan kielen 2-4 opintoviikon alkeiskurssilla. Samalla kuvailin yhteistoiminnallisen oppimisen toteutumista. Tutkimusaineiston keräsin tammikuun ja toukokuun välisenä aikana 2003 Tampereen ammattikorkeakoulussa. Tarkoitus oli löytää ratkaisuja, jotka edistäisivät oppilaiden aktiivisuutta, itseohjautuvuutta ja yhteistyökykyä sekä näiden periaatteiden pohjalta oppimaan oppimista. Halusin myös selvittää sitä, miten opiskelijoiden kokemukset yhteistoiminnallisuudesta eroavat toisistaan. Tutkimusmenetelmänä käytettiin toimintatutkimusta, koska se antoi mahdollisuuden kuvailla kurssin toimintaa sekä vaikuttaa opiskelijan oppimisessaan vaatimiin muutoksiin. Toimintatutkimus perustui samalle pohjalle kuin yhteistoiminnallisuus. Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelen yhteistoiminnallista oppimista välineenä, oppimiskäsitteitä yhteistoiminnallisen oppimis!
en taustalla ja yhteistoiminnallisuuden opetukselle asettamia vaatimuksia. Työ nähdään konstruktivistisen oppimiskäsityksen pohjalta.
Yhteistoiminnallisen oppimisen todettiin palautteen perusteella soveltuvan hyvin ammattikorkeakoulun opetukseen, mutta opiskelijain mielestä ei alkeiskurssille. Yhteistoiminnallisen oppimisen menetelmä kasvatti eniten opiskelijoiden avoimuutta ja kehitti yhdessä oppimisen, …(Liite 7). Opiskelijat kokivat menetelmän erittäin kurinalaisena. Työn tulokset osoittivat, että opiskelijoiden itsenäisyys, aktiivisuus ja vastuullinen itseohjautuvuus ovat asioita, joita on vaikea kehittää näin lyhyellä aikavälillä.
Työn tulokset eivät ole kovin laajasti yleistettäviä, koska kokeilussa oli rajoituksia. Kokeilun perusteella näyttäisi siltä, että yhteistoiminnallinen oppiminen ei innosta opiskelemaan. Pedagogisena menetelmänä yhteistoiminnallinen oppiminen on kuitenkin hyvä, koska sen tavoitteena on auttaa oppijoita oppimaan itsenäisen ja aktiivisen työskentelyn sekä yhteistyön työtavat, joita tarvitaan tulevaisuudessa.
avainsanat: yhteistoiminnallinen oppiminen, konstruktivismi, kokemuksellinen oppiminen, reflektio.
Kokeilussa sovellettiin yhteistoiminnallisen oppimisen periaatteita Tampereen ammattikorkeakoulussa liiketalousalan yksikössä espanjan kielen 2-4 opintoviikon alkeiskurssilla. Samalla kuvailin yhteistoiminnallisen oppimisen toteutumista. Tutkimusaineiston keräsin tammikuun ja toukokuun välisenä aikana 2003 Tampereen ammattikorkeakoulussa. Tarkoitus oli löytää ratkaisuja, jotka edistäisivät oppilaiden aktiivisuutta, itseohjautuvuutta ja yhteistyökykyä sekä näiden periaatteiden pohjalta oppimaan oppimista. Halusin myös selvittää sitä, miten opiskelijoiden kokemukset yhteistoiminnallisuudesta eroavat toisistaan. Tutkimusmenetelmänä käytettiin toimintatutkimusta, koska se antoi mahdollisuuden kuvailla kurssin toimintaa sekä vaikuttaa opiskelijan oppimisessaan vaatimiin muutoksiin. Toimintatutkimus perustui samalle pohjalle kuin yhteistoiminnallisuus. Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelen yhteistoiminnallista oppimista välineenä, oppimiskäsitteitä yhteistoiminnallisen oppimis!
en taustalla ja yhteistoiminnallisuuden opetukselle asettamia vaatimuksia. Työ nähdään konstruktivistisen oppimiskäsityksen pohjalta.
Yhteistoiminnallisen oppimisen todettiin palautteen perusteella soveltuvan hyvin ammattikorkeakoulun opetukseen, mutta opiskelijain mielestä ei alkeiskurssille. Yhteistoiminnallisen oppimisen menetelmä kasvatti eniten opiskelijoiden avoimuutta ja kehitti yhdessä oppimisen, …(Liite 7). Opiskelijat kokivat menetelmän erittäin kurinalaisena. Työn tulokset osoittivat, että opiskelijoiden itsenäisyys, aktiivisuus ja vastuullinen itseohjautuvuus ovat asioita, joita on vaikea kehittää näin lyhyellä aikavälillä.
Työn tulokset eivät ole kovin laajasti yleistettäviä, koska kokeilussa oli rajoituksia. Kokeilun perusteella näyttäisi siltä, että yhteistoiminnallinen oppiminen ei innosta opiskelemaan. Pedagogisena menetelmänä yhteistoiminnallinen oppiminen on kuitenkin hyvä, koska sen tavoitteena on auttaa oppijoita oppimaan itsenäisen ja aktiivisen työskentelyn sekä yhteistyön työtavat, joita tarvitaan tulevaisuudessa.
avainsanat: yhteistoiminnallinen oppiminen, konstruktivismi, kokemuksellinen oppiminen, reflektio.