Asiantuntijayrityksen muutosprosessi.
VAHALA, SANNA (2004)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
VAHALA, SANNA
2004
Yrityksen hallinto - Management and Organisation
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
Hyväksymispäivämäärä
2004-12-15Sisällysluettelo
1 JOHDANTO 4 1.1 Tutkimuksen taustaa 4 1.2 Tutkimuksen tavoite ja tutkimusongelma 5 1.3 Tutkimuksen viitekehys 6 1.4 Tutkimuksen rakenne 7 2 ULKOISTAMINEN 8 2.1 Ulkoistamisen kehityspolku 9 2.2 Ulkoistamisen periaate 10 2.3 Ulkoistamisen hyödyt 12 2.4 Ulkoistamisen riskit ja ongelmat 15 2.5 Ulkoistaminen ulkoistamispalveluiden tarjoajan näkökulmasta 17 3 TIEDON JA OSAAMISEN KEHITTYMINEN YRITYKSESSÄ 20 3.1 Tiedon ja osaamisen johtaminen 22 3.2 Mitä on tieto? 24 3.2.1 Havaittava ja hiljainen tieto 26 3.3 Tietotyö 29 3.4 Tietopääoma 35 3.5 Asiantuntijan ja asiantuntijaorganisaation määrittely 39 3.5.1 Asiantuntija 39 3.5.2 Asiantuntijaorganisaatio 41 3.6 Muutos ja muutosprosessi 41 3.6.1 Muutosprosessin vaiheet 45 3.6.2 Muutosprosessiin osallistujat 47 3.7 Muutosvastarinta 48 3.7.1 Muutosvastarinnan lähtökohdat 50 3.7.2 Muutosvastarinnan hallinta 51 4 TUTKIMUSMENETELMÄT 53 4.1 Tutkimuksen luotettavuus 55 4.2 Haastattelut 56 4.3 Kohdeorganisaation lyhyt esittely 57 5 AVAINTOIMIJOIDEN KOKEMUKSET ULKOISTAMISPROSESSISSA 58 5.1 Palveluntarjoajan tavoitteena dokumentointiin keskittyminen 58 5.2 Asiantuntijoiden muutosvastarinta ulkoistamisesta tiedotettaessa 60 5.3 Työilmapiiri, työympäristö ja tiedonkulku uudessa työyhteisössä 62 5.4 Työn kiinnostavuus ja työhön perehdyttäminen 66 5.5 Asiantuntijoita asiantuntijayrityksessä? 67 5.6 Asiantuntijuuden kehittyminen esimerkkiyrityksessä 71 6 YHTEENVETO JA JOHTOPÄÄTÖKSET 75 6.1 Tiedon ja osaamisen käyttäminen 77 6.2 Työssä kehittyminen 78 6.3 Johtopäätökset 80 7 LÄHTEET 83 LIITTEET
Tiivistelmä
Hakutermit:
ulkoistaminen, tiedon ja osaamisen johtaminen, asiantuntijuus, muutos ja muutosprosessi
Tutkimuksessa tarkastellaan asiantuntijaorganisaatiota, kun se ryhtyy dokumentoinnin palveluntarjoajaksi ulkoistavalle yritykselle. Tutkimuksessa selvitetään miten asiantuntijayritys kehittyy palveluntarjoajaksi ulkoistavalle yritykselle.
Tutkimus perustuu kirjallisuuteen, jossa tarkastellaan ulkoistamista, tiedon ja osaamisen johtamista, asiantuntijuutta sekä yrityksen muutosta ja muutosprosessia. Yrityksen muutosprosessi tarvitsee onnistuakseen oikeanlaista tiedon johtamista. Tiedosta ja osaamisesta on tullut organisaatioiden strateginen resurssi. Organisaatioissa haetaan yhä nopeampia tapoja uuden tiedon luomiseen ja hiljaisen tiedon muuttamiseen näkyväksi tiedoksi. Yhä tärkeämpää yrityksille on myös uusien innovaatioiden tuottaminen, osaamisen jakaminen ja tiedon lisääminen. Tiedon johtaminen on yrityksen tietopääoman hallintaa, sen kehittämistä ja ylläpitoa. Tiedon johtamisen avulla yrityksen toimintarakenne muokataan sellaiseksi, että se tukee olennaisen tiedon löytämistä ja hyödyntämistä toiminnassa.
Tutkimusmenetelmänä tässä tutkimuksessa käytettiin tapaustutkimusta. Tutkielma toteutettiin teemahaastatteluin kasvavassa tamperelaisessa dokumentointiyrityksessä, DokuMentori Oy:ssä. Haastatteluja tehtiin yrityksessä yhteensä yksitoista kappaletta ja niiden lisäksi suoritettiin sähköpostitse yksi haastattelu.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi millaisten prosessien ja vaiheiden kautta asiantuntijayritys kehittyy palveluntarjoajaksi. Suurin ja näkyvin yrityksen läpikäymä prosessi on ulkoistamisprosessi. Tämän lisäksi tutkimuksen esimerkkiyritys käy läpi muutosprosessin. Erilaisia vaiheita, joita yritys prosessien aikana läpikäy, ovat työntekijöiden muutosvastarinta, uuteen työyhteisöön sopeutuminen, tiedonkulku yrityksessä, työn mielekkyyden kokeminen ja asiantuntijuuden kehittyminen.
ulkoistaminen, tiedon ja osaamisen johtaminen, asiantuntijuus, muutos ja muutosprosessi
Tutkimuksessa tarkastellaan asiantuntijaorganisaatiota, kun se ryhtyy dokumentoinnin palveluntarjoajaksi ulkoistavalle yritykselle. Tutkimuksessa selvitetään miten asiantuntijayritys kehittyy palveluntarjoajaksi ulkoistavalle yritykselle.
Tutkimus perustuu kirjallisuuteen, jossa tarkastellaan ulkoistamista, tiedon ja osaamisen johtamista, asiantuntijuutta sekä yrityksen muutosta ja muutosprosessia. Yrityksen muutosprosessi tarvitsee onnistuakseen oikeanlaista tiedon johtamista. Tiedosta ja osaamisesta on tullut organisaatioiden strateginen resurssi. Organisaatioissa haetaan yhä nopeampia tapoja uuden tiedon luomiseen ja hiljaisen tiedon muuttamiseen näkyväksi tiedoksi. Yhä tärkeämpää yrityksille on myös uusien innovaatioiden tuottaminen, osaamisen jakaminen ja tiedon lisääminen. Tiedon johtaminen on yrityksen tietopääoman hallintaa, sen kehittämistä ja ylläpitoa. Tiedon johtamisen avulla yrityksen toimintarakenne muokataan sellaiseksi, että se tukee olennaisen tiedon löytämistä ja hyödyntämistä toiminnassa.
Tutkimusmenetelmänä tässä tutkimuksessa käytettiin tapaustutkimusta. Tutkielma toteutettiin teemahaastatteluin kasvavassa tamperelaisessa dokumentointiyrityksessä, DokuMentori Oy:ssä. Haastatteluja tehtiin yrityksessä yhteensä yksitoista kappaletta ja niiden lisäksi suoritettiin sähköpostitse yksi haastattelu.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi millaisten prosessien ja vaiheiden kautta asiantuntijayritys kehittyy palveluntarjoajaksi. Suurin ja näkyvin yrityksen läpikäymä prosessi on ulkoistamisprosessi. Tämän lisäksi tutkimuksen esimerkkiyritys käy läpi muutosprosessin. Erilaisia vaiheita, joita yritys prosessien aikana läpikäy, ovat työntekijöiden muutosvastarinta, uuteen työyhteisöön sopeutuminen, tiedonkulku yrityksessä, työn mielekkyyden kokeminen ja asiantuntijuuden kehittyminen.