Mediakonvergenssi maakuntalehdissä Ajatuksia sanomalehden ja uuden median kohtaamisesta Aamulehdessä, Etelä-Suomen Sanomissa, Karjalaisessa, Keskisuomalaisessa, Pohjalaisessa, Satakunnan Kansassa, Savon Sanomissa ja Turun Sanomissa
TIMONEN, JANI (2004)
TIMONEN, JANI
2004
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2004-12-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-14262
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-14262
Tiivistelmä
Hakutermit:
mediakonvergenssi, maakuntalehdet, uusi media, konvergenssi
Pro gradu -tutkielmani tavoitteena on muodostaa ajankuva mediakonvergenssista suomalaisissa maa-kuntalehdissä. Mediakonvergenssi tarkoittaa eri välineiden lähentymistä toimituksissa. Mediakonver-genssi on ilmiö, joka vaikuttaa maakuntalehtiin monilla eri osa-alueilla.
Tutkimusta varten perehdyin kahdeksaan maakuntalehteen Etelä- ja Väli-Suomessa vuonna 2003. Ajankuva muodostuu tutkimuksessa haastateltujen 12 henkilön kautta. Keräsin aineiston teemahaastat-telulla ja analysoin aineiston sisällönanalyysilla.
Löysin kahdeksan eri osa-aluetta, jotka liittyvät mediakonvergenssiin maakuntalehdissä. Nämä osa-alueet ovat verkkolehti, mobiilipalvelut, televisio, teksti-tv ja radio sekä toimitus, talous, journalisti, lu-kijasuhde ja journalismi. Tutkimuksessa käsittelin kutakin osa-aluetta ja tiivistin kunkin osa-alueen suhteen mediakonvergenssiin lopulta yhteen sanaan. Kun jokaisesta osa-alueesta oli löytynyt vallitseva teema, etsin kaikkia osa-alueita yhdistävän teeman.
Yhdistävä teema on epävarmuus, joka kertoo kaiken siitä, mitä mediakonvergenssi merkitsi maakunta-lehdille vuonna 2003. Mediakonvergenssi oli läsnä maakuntalehdissä, mutta ainakaan vuonna 2003 ei vielä tiedetty, miten mediakonvergenssiin pitäisi suhtautua.
Tutkimuksen tulos osoittaa sen, että monen eri välineen läsnäolo ja välineiden lähentyminen maakunta-lehdissä on epävarmuutta aiheuttava ilmiö. Näin on siitäkin huolimatta, että esimerkiksi verkkolehti on ollut monissa maakuntalehdissä painetun lehden rinnalla pian kymmenen vuotta.
mediakonvergenssi, maakuntalehdet, uusi media, konvergenssi
Pro gradu -tutkielmani tavoitteena on muodostaa ajankuva mediakonvergenssista suomalaisissa maa-kuntalehdissä. Mediakonvergenssi tarkoittaa eri välineiden lähentymistä toimituksissa. Mediakonver-genssi on ilmiö, joka vaikuttaa maakuntalehtiin monilla eri osa-alueilla.
Tutkimusta varten perehdyin kahdeksaan maakuntalehteen Etelä- ja Väli-Suomessa vuonna 2003. Ajankuva muodostuu tutkimuksessa haastateltujen 12 henkilön kautta. Keräsin aineiston teemahaastat-telulla ja analysoin aineiston sisällönanalyysilla.
Löysin kahdeksan eri osa-aluetta, jotka liittyvät mediakonvergenssiin maakuntalehdissä. Nämä osa-alueet ovat verkkolehti, mobiilipalvelut, televisio, teksti-tv ja radio sekä toimitus, talous, journalisti, lu-kijasuhde ja journalismi. Tutkimuksessa käsittelin kutakin osa-aluetta ja tiivistin kunkin osa-alueen suhteen mediakonvergenssiin lopulta yhteen sanaan. Kun jokaisesta osa-alueesta oli löytynyt vallitseva teema, etsin kaikkia osa-alueita yhdistävän teeman.
Yhdistävä teema on epävarmuus, joka kertoo kaiken siitä, mitä mediakonvergenssi merkitsi maakunta-lehdille vuonna 2003. Mediakonvergenssi oli läsnä maakuntalehdissä, mutta ainakaan vuonna 2003 ei vielä tiedetty, miten mediakonvergenssiin pitäisi suhtautua.
Tutkimuksen tulos osoittaa sen, että monen eri välineen läsnäolo ja välineiden lähentyminen maakunta-lehdissä on epävarmuutta aiheuttava ilmiö. Näin on siitäkin huolimatta, että esimerkiksi verkkolehti on ollut monissa maakuntalehdissä painetun lehden rinnalla pian kymmenen vuotta.