Palkkahallinnon prosessien määrittäminen ja mittaaminen.
RAIVIO, TIINA (2004)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
RAIVIO, TIINA
2004
Finanssihallinto ja julkisyhteisöjen laskentatoimi - Financial Administration and Public Sector Accounting
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
Hyväksymispäivämäärä
2004-12-08Tiivistelmä
Hakutermit:
prosessijohtaminen, Balanced scorecard, suorituskyvyn mittaaminen, palvelukeskus, laatu
Kehittämistyyppisen tutkielman aihealueena on palkkahallinnon prosessien määrittäminen ja mittaaminen. Alma Media konsernissa on käynnissä taloushallinnon uudelleenorganisointi, jonka seurauksena konsernin maksuliikenne, palkanlaskenta, kirjanpito ja konserniraportointi keskitetään yhden tytäryhtiön alle. Tähänastisessa mallissa em. toiminnot ovat olleet hajallaan eri yritysten alla ja Palvelukeskustyyppisellä keskittämisellä pyritäänkin tehostamaan toimintaa ja tuottamaan jatkossa laadukkaita taloushallinnon palveluja kaikille konserniyrityksille. Tässä tutkielmassa tarkastellaan konsernin palkkahallintoa.
Teoreettisena viitekehyksenä tutkielmassa käytetään prosessijohtamista ja Balanced scorecardia. Kyseisten teorioiden rinnalla tarkasteluun heijastellaan myös laatujohtamisen piirteitä. Varsinaista empiiristä aineistoa on hankittu Alpress Oy:n palkkahallinnon henkilöstön haastatteluilla ja havainnoimalla yksikössä. Haastatteluja on käytetty apuna prosessien nykytila-analyysissä. Analyysin pohjalta tutkimuksessa tuodaan esille palkkahallinnon ongelmia ja esitetään kehittämistoimenpiteitä niiden ratkaisemiseksi. Prosessimäärittelyä hyväksikäyttäen ja Palvelukeskuksen strategian pohjalta palkkahallinnolle rakennetaan tasapainotettu mittaristo.
Nykytila-analyysin pohjalta havaittiin, että palkkahallinnon ydinprosessi ei toimi kaikilta osin toivotulla tavalla. Erityisesti materiaaliin liittyvät ongelmat, toimintatapojen kirjavuus ja tehtävien jäsentymättömyys rasittavat prosessia. Prosessin yksinkertaistaminen ja tehokkaampi organisointi sekä palkkahallinnon sisällä että asiakasrajapinnassa ovat ehdottomia vaatimuksia palvelunäkökulmasta tarkasteltuna. Mittariston avulla voidaan havainnoida Palvelukeskus projektin sekä toiminnallisia että taloudellisia tavoitteita. Mittaristossa on käytetty BSC:n alkuperäistä näkökulmajaottelua, koska se tekee palkkahallinnon toiminnan läpinäkyväksi ja auttaa tarkastelemaan toiminnan tilaa kokonaisvaltaisesti. Mittarit johdettiin suoraan palkkahallinnon kriittisistä menestystekijöistä, mutta mittaamisen rajoitteiden takia kaikille menestystekijöille ei onnistuttu määrittelemään mittaria. Mittaristo on organisaatiossa ensimmäinen laatuaan ja sen on tarkoitus toimia jatkossa tiennäyttäjänä. Välineet organisaation jatkuvaan seurantaan ja kehittämiseen on nyt luotu, seuraava vaihe on niiden toteuttaminen.
prosessijohtaminen, Balanced scorecard, suorituskyvyn mittaaminen, palvelukeskus, laatu
Kehittämistyyppisen tutkielman aihealueena on palkkahallinnon prosessien määrittäminen ja mittaaminen. Alma Media konsernissa on käynnissä taloushallinnon uudelleenorganisointi, jonka seurauksena konsernin maksuliikenne, palkanlaskenta, kirjanpito ja konserniraportointi keskitetään yhden tytäryhtiön alle. Tähänastisessa mallissa em. toiminnot ovat olleet hajallaan eri yritysten alla ja Palvelukeskustyyppisellä keskittämisellä pyritäänkin tehostamaan toimintaa ja tuottamaan jatkossa laadukkaita taloushallinnon palveluja kaikille konserniyrityksille. Tässä tutkielmassa tarkastellaan konsernin palkkahallintoa.
Teoreettisena viitekehyksenä tutkielmassa käytetään prosessijohtamista ja Balanced scorecardia. Kyseisten teorioiden rinnalla tarkasteluun heijastellaan myös laatujohtamisen piirteitä. Varsinaista empiiristä aineistoa on hankittu Alpress Oy:n palkkahallinnon henkilöstön haastatteluilla ja havainnoimalla yksikössä. Haastatteluja on käytetty apuna prosessien nykytila-analyysissä. Analyysin pohjalta tutkimuksessa tuodaan esille palkkahallinnon ongelmia ja esitetään kehittämistoimenpiteitä niiden ratkaisemiseksi. Prosessimäärittelyä hyväksikäyttäen ja Palvelukeskuksen strategian pohjalta palkkahallinnolle rakennetaan tasapainotettu mittaristo.
Nykytila-analyysin pohjalta havaittiin, että palkkahallinnon ydinprosessi ei toimi kaikilta osin toivotulla tavalla. Erityisesti materiaaliin liittyvät ongelmat, toimintatapojen kirjavuus ja tehtävien jäsentymättömyys rasittavat prosessia. Prosessin yksinkertaistaminen ja tehokkaampi organisointi sekä palkkahallinnon sisällä että asiakasrajapinnassa ovat ehdottomia vaatimuksia palvelunäkökulmasta tarkasteltuna. Mittariston avulla voidaan havainnoida Palvelukeskus projektin sekä toiminnallisia että taloudellisia tavoitteita. Mittaristossa on käytetty BSC:n alkuperäistä näkökulmajaottelua, koska se tekee palkkahallinnon toiminnan läpinäkyväksi ja auttaa tarkastelemaan toiminnan tilaa kokonaisvaltaisesti. Mittarit johdettiin suoraan palkkahallinnon kriittisistä menestystekijöistä, mutta mittaamisen rajoitteiden takia kaikille menestystekijöille ei onnistuttu määrittelemään mittaria. Mittaristo on organisaatiossa ensimmäinen laatuaan ja sen on tarkoitus toimia jatkossa tiennäyttäjänä. Välineet organisaation jatkuvaan seurantaan ja kehittämiseen on nyt luotu, seuraava vaihe on niiden toteuttaminen.