Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Päivähoidon kasvatuskumppanuus ja tieto- ja viestintätekniikka - Sähköposti uudenlaisen kasvatuksellisen kumppanuuden välineenä?

MÄNTYLÄ, SARI (2004)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



MÄNTYLÄ, SARI
2004

Sosiaalipolitiikka - Social Policy
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2004-11-24
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tutkimuksessa yhdistyvät päivähoidon kaksi ajankohtaista teemaa: päivähoidossa toteutettava kasvatuksellinen kumppanuus lasten vanhempien kanssa ja tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäminen varhaiskasvatustyössä. Tutkimus on kuvaileva ja kartoittava survey -tutkimus, jossa tutkimusmenetelmänä on käytetty kahta eri kyselytutkimusta. Toisessa päiväkodin kasvattajilta kysyttiin vanhempien kanssa toteutetusta yhteistyöstä ja toisessa kartoitettiin päiväkodin työntekijöiden tieto- ja viestintätekniikan käyttöä päiväkotityössä. Tutkimuksessa yhdistettiin nämä aiheet pohtimalla voiko sähköposti toimia uudenlaisena vuorovaikutuksen välineenä vanhempien kanssa toteutettavassa yhteistyössä?

Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata ja kartoittaa päiväkodeissa lasten vanhempien kanssa toteutettavaa yhteistyötä ja sitä, onko yhteistyö saavuttanut uudenlaisia kumppanuuden muotoja. Kasvattajien tieto- ja viestintätekniikan käyttötaitoja, asenteita ja mahdollisuuksia kuvattaessa arvioidaan tieto- ja viestintätekniikan mahdollisuutta toimia kumppanuuden uutena vuorovaikutuksenvälineenä. Tutkimustehtävää lähestytään viiden ongelman kautta, joihin haetaan vastauksia: 1. Millainen on yhteistyön merkitys päiväkotityössä? 2. Miten yhteistyötä toteutetaan? 3. Toteutetaanko päiväkodeissa yhteistyötä vai kumppanuutta? 4. Millainen rooli tieto- ja viestintätekniikalla on päivähoidossa? 5. Toimiiko tieto- ja viestintätekniikka yhteistyön välineenä?

Vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö mainittiin jossain muodossa oman päiväkodin arvona 95 prosentilla niistä päiväkodeista, joissa päiväkodin arvot oli määritelty. Tämän perusteella voidaan päätellä, että yhteistyön toteuttaminen lasten vanhempien kanssa koetaan tärkeäksi ja olennaiseksi osaksi päiväkotityötä. Arvoihin oli kirjattu myös uudenlaisia kumppanuuden elementtejä, kuten luottamuksen, arvostuksen, kunnioituksen ja tasa-arvoisuuden korostamista yhteistyössä vanhempien kanssa. Myös perhelähtöisyyttä toteutettavia toimintatapoja oli otettu käyttöön. Päiväkotien kasvattajien kokemukset kohdatuista vaikeuksista tai haasteista yhteistyössä olivat erilaisten vanhempien kohtaaminen, vaikeiden asioiden esiin ottaminen ja resurssikysymykset.

Tieto- ja viestintätekniikka oli osalle kasvattajista vielä varsin uusi asia ja mm. käyttökokemukset ja taidot olivat suhteessa vastaajan ikään. Tieto- ja viestintätekniikan vuorovaikutusmahdollisuudet arvioitiin parantavan erityisesti eri viranomaisten välillä tai muiden hallintokuntien välillä tapahtuvaa vuorovaikutusta. Kasvatuksellista kumppanuutta lasten vanhempien kanssa toteutetaan mieluummin henkilökohtaisesti, kasvotusten ja sähköposti koettiin ensisijaisesti tiedottamisen välineenä vanhempien ja päiväkodin välillä.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [36349]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste