Maalta maailmalle - oppilaana kyläkoulussa.
TUOMISTO, HELENA (2004)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
TUOMISTO, HELENA
2004
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2004-11-15Tiivistelmä
Hakutermit:
kyläkoulu, kyläkoulun lakkauttaminen, yhdysluokkaopetus, ympäröivän yhteisön vuorovaikutus, sosiaaliset suhteet, tulevaisuudennäkymät
Pro gradu tutkielmassamme tutkimme kyläkouluja oppimisympäristöinä sekä sitä kuinka lapset kokevat kyläkoulussa opiskelunsa. Tutkimuksemme kohdistui Hämeenlinnan seudun kyläkouluihin, joissa lakkauttaminen on ollut ajankohtaista. Tutkimushaastattelut teimme Hattulan ja Kalvolan kunnissa. Tutkimus tehtiin yhteistyössä Linnaseudun kyläkoulut hankkeen kanssa. Toteutimme tutkimukseemme laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimustapana käytimme teemahaastattelua.
Tutkimustehtävien pohjalta laadimme seuraavia tutkimusongelmia, joiden avulla toteutimme haastattelun.
1. Miten uhka koulun lakkauttamisesta on vaikuttanut oppilaan kokemuksiin koulustaan?
2. Miten kyläkoulussa opiskelu muovaa oppilaan sosiaalista kanssakäymistä koulussa ja koulun ulkopuolella?
3. Millainen on koulun fyysisten ja taloudellisten resurssien merkitys oppimiskokemukseen tai oppimiseen yleensä?
4. Miten oppilas kokee kyläkoulussa ja yhdysluokassa opiskelemisen?
- Miten opettaja on oppilaan mielestä huomioinut hänet?
5. Millaisia kokemuksia oppilailla on kyläkoulusta siirtymisestä kuntakeskuksen isompaan kouluun, perusopetuksen ylemmille luokille?
6. Millaisiksi oppilas kokee omat mahdollisuutensa tulevaisuudessa?
Tutkimusaineistonamme haastatteluiden lisäksi käytimme erilaisia lähteitä monipuolisesti. Haastatteluiden sekä muun aineiston perusteella käy ilmi, että oppilaat viihtyvät kyläkoulussa ja osaavat arvostaa ympäristön monipuolisuutta. Oppilaat kokevat koulunsa sosiaalisen ilmapiirin lämpimäksi. Haastatellut olivat tyytyväisiä opetuksen tasoon huolimatta puutteellisista fyysisistä resursseista esimerkiksi liikuntatiloissa. Oppilaat ovat tietoisia lakkautusuhasta, mutta monellakaan heistä ei ollut asiasta henkilökohtaista mielipidettä. Kyläkoulu ympäristöineen on hyvä paikka käydä koulua mikäli yhdysluokkaopetus toteutetaan tasa-arvoisesti kaikkien oppilaiden kesken ja opettaja kiinnittää huomionsa jokaiseen oppilaaseen yksilöllisenä oppijana. Kyläkouluoppilaat näkevät tulevaisuutensa positiivisena ja kokevat, että heillä on täysin samat mahdollisuudet toteuttaa itseään kuin isompien paikkakuntien ikätovereillaan.
kyläkoulu, kyläkoulun lakkauttaminen, yhdysluokkaopetus, ympäröivän yhteisön vuorovaikutus, sosiaaliset suhteet, tulevaisuudennäkymät
Pro gradu tutkielmassamme tutkimme kyläkouluja oppimisympäristöinä sekä sitä kuinka lapset kokevat kyläkoulussa opiskelunsa. Tutkimuksemme kohdistui Hämeenlinnan seudun kyläkouluihin, joissa lakkauttaminen on ollut ajankohtaista. Tutkimushaastattelut teimme Hattulan ja Kalvolan kunnissa. Tutkimus tehtiin yhteistyössä Linnaseudun kyläkoulut hankkeen kanssa. Toteutimme tutkimukseemme laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimustapana käytimme teemahaastattelua.
Tutkimustehtävien pohjalta laadimme seuraavia tutkimusongelmia, joiden avulla toteutimme haastattelun.
1. Miten uhka koulun lakkauttamisesta on vaikuttanut oppilaan kokemuksiin koulustaan?
2. Miten kyläkoulussa opiskelu muovaa oppilaan sosiaalista kanssakäymistä koulussa ja koulun ulkopuolella?
3. Millainen on koulun fyysisten ja taloudellisten resurssien merkitys oppimiskokemukseen tai oppimiseen yleensä?
4. Miten oppilas kokee kyläkoulussa ja yhdysluokassa opiskelemisen?
- Miten opettaja on oppilaan mielestä huomioinut hänet?
5. Millaisia kokemuksia oppilailla on kyläkoulusta siirtymisestä kuntakeskuksen isompaan kouluun, perusopetuksen ylemmille luokille?
6. Millaisiksi oppilas kokee omat mahdollisuutensa tulevaisuudessa?
Tutkimusaineistonamme haastatteluiden lisäksi käytimme erilaisia lähteitä monipuolisesti. Haastatteluiden sekä muun aineiston perusteella käy ilmi, että oppilaat viihtyvät kyläkoulussa ja osaavat arvostaa ympäristön monipuolisuutta. Oppilaat kokevat koulunsa sosiaalisen ilmapiirin lämpimäksi. Haastatellut olivat tyytyväisiä opetuksen tasoon huolimatta puutteellisista fyysisistä resursseista esimerkiksi liikuntatiloissa. Oppilaat ovat tietoisia lakkautusuhasta, mutta monellakaan heistä ei ollut asiasta henkilökohtaista mielipidettä. Kyläkoulu ympäristöineen on hyvä paikka käydä koulua mikäli yhdysluokkaopetus toteutetaan tasa-arvoisesti kaikkien oppilaiden kesken ja opettaja kiinnittää huomionsa jokaiseen oppilaaseen yksilöllisenä oppijana. Kyläkouluoppilaat näkevät tulevaisuutensa positiivisena ja kokevat, että heillä on täysin samat mahdollisuudet toteuttaa itseään kuin isompien paikkakuntien ikätovereillaan.