Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Puolustusvoimien upseerikouluttajien kasvattajuus varusmiehen näkökulmasta.

LANTTO, SINI (2004)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



LANTTO, SINI
2004

Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2004-11-15
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Hakutermit:

kasvatus, kouluttaja, nykyaikainen sodankäynti, sodan oikeudelliset säädökset, syväjohtaminen, upseeri, varusmies

Tutkimuksessa selvitetään puolustusvoimien kouluttajina toimivien upseerien kasvatusmahdollisuuksia varusmiesten näkökulmasta. Tutkimusongelma jakautuu kahteen pääteemaan, jotka käsittelevät varusmiesten käsityksiä kouluttajistaan ja kasvatuksesta varusmiespalveluksen aikana sekä puolustusvoimien kasvatustavoitteiden saavuttamismahdollisuuksia.

Tutkimus perustuu laadulliseen tutkimustraditioon. Aineisto on kerätty kyselylomakkeilla sekä haastatteluilla. Kohderyhmänä on Panssariprikaatissa keväällä 2004 asevelvollisuuttaan suorittaneita varusmiehiä. Aineiston analyysi on suoritettu fenomenografisen tutkimusotteen piirteitä mukaillen teemoittelemalla vastaukset merkityskategorioihin.

Tutkimuksen mukaan kouluttajille näyttää tarjoutuvan varusmiesten mukaan kasvatusmahdollisuuksia. Monet varusmiehet kokevat kasvavansa varusmiespalveluksen aikana, mutta kouluttajien rooli on kasvutapahtumissa usein olosuhteiden luoja. Kasvu liittyy ennemmin omien henkisten rajojen koettelemiseen kuin voimakkaaseen kasvatussuhteeseen.

Puolustusvoimien kasvatustavoitteiden saavuttamista tukevia tekijöitä palveluksen aikana ovat mm. kouluttajan olemuksen rentous, luotettavuus ja asiantuntijuus. Kasvatustavoitteiden saavuttamista ehkäisevät mm. puhumattomuus, perusteeton kurinpito ja rangaistukset sekä läheisen kouluttaja-koulutettava-suhteen puuttuminen.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [36336]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste