Tavoitteena toiminta. Fyysisen toiminnan metodi Oleanna-näytelmän harjoituksissa.
LEHTINEN, TONI (2004)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
LEHTINEN, TONI
2004
Teatterin ja draaman tutkimus - Theatre and Drama Research
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
Hyväksymispäivämäärä
2004-11-01Tiivistelmä
Hakutermit:
teatteriohjaus, näytteleminen, tulkinta
Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, miten fyysiseen toimintaan perustuva näyttelijänohjaustapa toimii käytännön teatteriharjoituksissa. Muodostan fyysiseen toimintaan perustuvan ohjausmetodin, joka sisältää ohjaustyökalut, ohjausmenetelmät sekä ohjaajan tavoitteet.
Tutkimukseni analyysimenetelmänä käytän grounded theory -lähestymistapaa, joka auttaa rakentamaan tutkimuskohteesta teorian. Teoria rakennetaan empiirisen aineiston pohjalta ja sen kehittämisessä käytetään hyväksi kvalitatiivisia menetelmiä, kuten jatkuvaa vertailua.
Tutkielmani kirjallisen aineiston keskeisin teoreetikko on yhdysvaltalainen näytelmäkirjailija David Mamet. Hänen provokatiiviset ajatuksensa tunteet hylkäävästä näyttelijästä ovat tutkimukseni innoittajia. Muita tutkimuksessani esiintyviä näyttelijäntyön teoreetikkoja ovat Konstantin Stanislavski ja Denis Diderot. Teoreettisen kirjallisuuden lisäksi käytän tutkimuksessani käytännön näyttelijäntyötä käsitteleviä teoksia. Käytännönläheistä kirjallisuutta hyödynnän rakentaessani teatteriharjoituksiin sopivia ohjaustyökaluja.
Fyysisen toiminnan metodin muodostamisessa käytän kirjallisen aineiston lisäksi myös käytännön työn analysointia. David Mametin kirjoittaman ja minun suomentamani Oleanna-näytelmän harjoitusprosessi toimii fyysisen toiminnan metodin muokkaus- ja testausareenana. Näytelmän ensi-ilta oli maaliskuussa 2001. Minun ja näyttelijöiden harjoituspäiväkirjat sekä harjoituksista tehdyt videotaltioinnit ovat tutkimukseni empiiristä aineistoa, jota analysoimalla muodostaan ohjausmenetelmät fyysisen toiminnan metodiin.
Tutkimukseni päätulos on konkreettinen ohjeistus teatteriohjaajalle, joka käyttää fyysiseen toimintaan perustuvaa harjoitusmetodia. Sisällytän metodiin kolme ohjaajan tavoitetta: toiminnan vaivattomuuden, puheen luonnollisuuden ja kontaktin hallinnan. Ohjaajan on pyrittävä näihin tavoitteisiin metodia käyttäessään.
teatteriohjaus, näytteleminen, tulkinta
Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, miten fyysiseen toimintaan perustuva näyttelijänohjaustapa toimii käytännön teatteriharjoituksissa. Muodostan fyysiseen toimintaan perustuvan ohjausmetodin, joka sisältää ohjaustyökalut, ohjausmenetelmät sekä ohjaajan tavoitteet.
Tutkimukseni analyysimenetelmänä käytän grounded theory -lähestymistapaa, joka auttaa rakentamaan tutkimuskohteesta teorian. Teoria rakennetaan empiirisen aineiston pohjalta ja sen kehittämisessä käytetään hyväksi kvalitatiivisia menetelmiä, kuten jatkuvaa vertailua.
Tutkielmani kirjallisen aineiston keskeisin teoreetikko on yhdysvaltalainen näytelmäkirjailija David Mamet. Hänen provokatiiviset ajatuksensa tunteet hylkäävästä näyttelijästä ovat tutkimukseni innoittajia. Muita tutkimuksessani esiintyviä näyttelijäntyön teoreetikkoja ovat Konstantin Stanislavski ja Denis Diderot. Teoreettisen kirjallisuuden lisäksi käytän tutkimuksessani käytännön näyttelijäntyötä käsitteleviä teoksia. Käytännönläheistä kirjallisuutta hyödynnän rakentaessani teatteriharjoituksiin sopivia ohjaustyökaluja.
Fyysisen toiminnan metodin muodostamisessa käytän kirjallisen aineiston lisäksi myös käytännön työn analysointia. David Mametin kirjoittaman ja minun suomentamani Oleanna-näytelmän harjoitusprosessi toimii fyysisen toiminnan metodin muokkaus- ja testausareenana. Näytelmän ensi-ilta oli maaliskuussa 2001. Minun ja näyttelijöiden harjoituspäiväkirjat sekä harjoituksista tehdyt videotaltioinnit ovat tutkimukseni empiiristä aineistoa, jota analysoimalla muodostaan ohjausmenetelmät fyysisen toiminnan metodiin.
Tutkimukseni päätulos on konkreettinen ohjeistus teatteriohjaajalle, joka käyttää fyysiseen toimintaan perustuvaa harjoitusmetodia. Sisällytän metodiin kolme ohjaajan tavoitetta: toiminnan vaivattomuuden, puheen luonnollisuuden ja kontaktin hallinnan. Ohjaajan on pyrittävä näihin tavoitteisiin metodia käyttäessään.