Turvallisesti koulutyössä. Luokanopettajien ja terveydenhoitajien näkemyksiä ja kokemuksia koulun ensiaputilanteista.
Kaipio, Piia; Ketomäki, Riikka (2004)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Kaipio, Piia
Ketomäki, Riikka
2004
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2004-10-29Tiivistelmä
Hakutermit:
ensiapu, koulutapaturma, kouluympäristö, hätätilanne, pitkäaikaissairaat oppilaat, turvallisuus, ensiapukoulutus, vastuu, kouluterveydenhuolto
Tutkimuksen tarkoituksena on analysoida ja kuvata koulutapaturmien ja ensiaputilanteiden luonnetta ja määrää sekä luokanopettajien suhtautumista niihin. Kohderyhmänä oli Seinäjoen peruskoulun 1.6.-luokkien luokanopettajat. Tutkimusongelma jaettiin kolmeen pääteemaan: luokanopettaja koulun ensiaputilanteissa, opettajan ja koulun vastuu ensiaputilanteissa sekä pitkäaikaissairaat oppilaat koulun arjessa.
Tutkimukseen sisältyy sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen osuus. Kvantitatiivinen kysely suoritettiin kokonaistutkimuksena keväällä 2003 ja lopulliseksi tutkimusaineistoksi kerääntyi 77 (79,4 %) opettajan vastaukset. Kvalitatiivinen teemahaastattelu suoritettiin kahdelle nais- ja miesluokanopettajalle sekä kahdelle kouluterveydenhoitajalle keväällä 2004. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla sekä SPSS 10, 1 -ohjelman avulla.
Tutkimuksemme mukaan koulutapaturmia sattuu yleisesti, arvaamattomasti ja kenelle tahansa. Tutkimus osoitti että, opettajat kokevat ensiaputaitonsa parhaimmiksi niissä tilanteissa, joista heillä on käytännön kokemusta. Opettajat pitivät ensiaputaitojen hallintaa hyvänä opettajana toimimisen välttämättömänä edellytyksenä. Opettajat toivoivat ensiapukoulutuksen sisältyvän jo opettajankoulutukseen, ensiapukoulutusta työn puolesta, kollegoiden tukea ensiaputilanteisiin ja terveydenhoitajien opastusta. Yli puolella tutkimukseemme osallistuneista opettajista oli ollut pitkäaikaissairas oppilas luokallaan. Yleisyydestään huolimatta pitkäaikaissairaiden oppilaiden kohtaaminen ja auttaminen oli haasteellista kouluympäristössä.
Tutkimuksen perusteella voidaankin tehdä se johtopäätös, että opettajien ensiapukoulutuksen järjestäminen olisi erittäin tärkeää kouluturvallisuuden parantamiseksi. Ensiaputilanteissa vastuullisesti toimiakseen koulun henkilökunnan yhteistyötä tulisi kouluissa lisätä muun muassa suunnittelemalla toimivat turvallisuussuunnitelmat.
ensiapu, koulutapaturma, kouluympäristö, hätätilanne, pitkäaikaissairaat oppilaat, turvallisuus, ensiapukoulutus, vastuu, kouluterveydenhuolto
Tutkimuksen tarkoituksena on analysoida ja kuvata koulutapaturmien ja ensiaputilanteiden luonnetta ja määrää sekä luokanopettajien suhtautumista niihin. Kohderyhmänä oli Seinäjoen peruskoulun 1.6.-luokkien luokanopettajat. Tutkimusongelma jaettiin kolmeen pääteemaan: luokanopettaja koulun ensiaputilanteissa, opettajan ja koulun vastuu ensiaputilanteissa sekä pitkäaikaissairaat oppilaat koulun arjessa.
Tutkimukseen sisältyy sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen osuus. Kvantitatiivinen kysely suoritettiin kokonaistutkimuksena keväällä 2003 ja lopulliseksi tutkimusaineistoksi kerääntyi 77 (79,4 %) opettajan vastaukset. Kvalitatiivinen teemahaastattelu suoritettiin kahdelle nais- ja miesluokanopettajalle sekä kahdelle kouluterveydenhoitajalle keväällä 2004. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla sekä SPSS 10, 1 -ohjelman avulla.
Tutkimuksemme mukaan koulutapaturmia sattuu yleisesti, arvaamattomasti ja kenelle tahansa. Tutkimus osoitti että, opettajat kokevat ensiaputaitonsa parhaimmiksi niissä tilanteissa, joista heillä on käytännön kokemusta. Opettajat pitivät ensiaputaitojen hallintaa hyvänä opettajana toimimisen välttämättömänä edellytyksenä. Opettajat toivoivat ensiapukoulutuksen sisältyvän jo opettajankoulutukseen, ensiapukoulutusta työn puolesta, kollegoiden tukea ensiaputilanteisiin ja terveydenhoitajien opastusta. Yli puolella tutkimukseemme osallistuneista opettajista oli ollut pitkäaikaissairas oppilas luokallaan. Yleisyydestään huolimatta pitkäaikaissairaiden oppilaiden kohtaaminen ja auttaminen oli haasteellista kouluympäristössä.
Tutkimuksen perusteella voidaankin tehdä se johtopäätös, että opettajien ensiapukoulutuksen järjestäminen olisi erittäin tärkeää kouluturvallisuuden parantamiseksi. Ensiaputilanteissa vastuullisesti toimiakseen koulun henkilökunnan yhteistyötä tulisi kouluissa lisätä muun muassa suunnittelemalla toimivat turvallisuussuunnitelmat.