Kaksi vuotta inkluusiota Tesomajärven koulun inkluusiokokeilu ensimmäisellä ja toisella luokalla lukuvuosina 2002-2004
GAUFFIN, TUULA (2004)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
GAUFFIN, TUULA
2004
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2004-10-29Tiivistelmä
Hakutermit:
inkluusio, integraatio, samanaikaisopetus, oppimisvaikeudet, oppimissuunnitelma
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia inkluusiossa olevien oppilaitten koulumenestystä. Tutkittavia oppilaita oli alun perin kuusi, muutaman viikon jälkeen viisi. Oppilaat olivat tulleet kouluun mukanaan monenlaisia asiantuntijalausuntoja. Vanhan käytännön mukaan heidät olisi sijoitettu erityisluokkaan heti koulun alkaessa, nyt he opiskelivat yleisopetuksen luokassa, suurin osa omassa lähikoulussaan, yleisopetuksen opetussuunnitelman mukaan.
Koulun tavoitteena oli, että inkluusioon sijoitetun tuen avulla 2/3 näistä ”lausuntolapsista” voisi jatkaa yleisopetuksen kolmannessa luokassa. Inkluusion aikana tutkittiin erikseen äidinkielen, matematiikan ja työskentelytaitojen tavoitteitten saavuttamista sekä sitä, oliko äidinkielen ja matematiikan oppimistuloksissa eroja. Tavoitteiden saavuttamista tutkittiin ensimmäisen luokan kevään, toisen luokan joulun sekä toisen luokan kevään osalta.
Tutkimuksen tulos oli, että tavoitteita ei saavutettu sen osalta, että 2/3 oppilaista eivät luokanopettajan ja erityisopettajan mielestä olleet valmiita jatkamaan yleisopetuksessa kolmannen luokan alkaessa. Toisaalta inkluusiokokeiluun oltiin tyytyväisiä koulussa ja sen katsottiin olleen oppilaille hyväksi. Inkluusiosta saadut kokemukset olivat myönteisiä ja kokeilussa mukana olleet opettajat ja koulunkäyntiavustaja pitivät inkluusiota jatkamisen arvoisena seuraavilla alkuopetusluokilla.
Keskeiset käsitteet: inkluusio, integraatio, samanaikaisopetus, oppimisvaikeudet ja oppimissuunnitelma.
inkluusio, integraatio, samanaikaisopetus, oppimisvaikeudet, oppimissuunnitelma
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia inkluusiossa olevien oppilaitten koulumenestystä. Tutkittavia oppilaita oli alun perin kuusi, muutaman viikon jälkeen viisi. Oppilaat olivat tulleet kouluun mukanaan monenlaisia asiantuntijalausuntoja. Vanhan käytännön mukaan heidät olisi sijoitettu erityisluokkaan heti koulun alkaessa, nyt he opiskelivat yleisopetuksen luokassa, suurin osa omassa lähikoulussaan, yleisopetuksen opetussuunnitelman mukaan.
Koulun tavoitteena oli, että inkluusioon sijoitetun tuen avulla 2/3 näistä ”lausuntolapsista” voisi jatkaa yleisopetuksen kolmannessa luokassa. Inkluusion aikana tutkittiin erikseen äidinkielen, matematiikan ja työskentelytaitojen tavoitteitten saavuttamista sekä sitä, oliko äidinkielen ja matematiikan oppimistuloksissa eroja. Tavoitteiden saavuttamista tutkittiin ensimmäisen luokan kevään, toisen luokan joulun sekä toisen luokan kevään osalta.
Tutkimuksen tulos oli, että tavoitteita ei saavutettu sen osalta, että 2/3 oppilaista eivät luokanopettajan ja erityisopettajan mielestä olleet valmiita jatkamaan yleisopetuksessa kolmannen luokan alkaessa. Toisaalta inkluusiokokeiluun oltiin tyytyväisiä koulussa ja sen katsottiin olleen oppilaille hyväksi. Inkluusiosta saadut kokemukset olivat myönteisiä ja kokeilussa mukana olleet opettajat ja koulunkäyntiavustaja pitivät inkluusiota jatkamisen arvoisena seuraavilla alkuopetusluokilla.
Keskeiset käsitteet: inkluusio, integraatio, samanaikaisopetus, oppimisvaikeudet ja oppimissuunnitelma.