Osaamisesta tie menestykseen. Tutkimus tarjouslaskijoiden työstä sekä uusista haasteista oppimisen, vuorovaikutuksen ja osaamisen näkökulmasta - Case Tieliikelaitos.
VALLAS, MARI (2004)
VALLAS, MARI
2004
Yrityksen hallinto - Management and Organisation
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2004-10-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-13513
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-13513
Sisällysluettelo
1 JOHDANTO 7 1.1 Tutkimuksen tausta 7 1.2 Tutkimusasetelma 9 1.2.1 Tutkimuksen pääongelma ja alaongelmat 9 1.2.2 Tutkimuksen tavoite 9 1.3 Tutkimuksen rajaukset ja keskeiset käsitteet 10 1.4 Tutkimusmetodologia 12 1.4.1 Hermeneuttinen tutkimusote 12 1.4.2 Case-tutkimuksen ominaispiirteet 13 1.4.3 Fenomenografinen ilmiön kuvaus 14 1.5 Tutkimuksen kulku 14 1.6 Tutkimusraportin rakenne 15 2 TUTKIMUKSEN TEOREETTINEN TAUSTA 16 2.1 Tiedosta 16 2.1.1 Tiedon lajit ja organisaation tietolähteet 16 2.1.2 Tietovarat (knowledge assets) 18 2.2 Oppimisesta 20 2.2.1 Oppimisen määrittelyä 20 2.2.2 Kokemuksellisen oppimisen prosessi 20 2.2.3 Aikuisen reflektiivinen oppiminen 212.2.4 Reflektion merkitys ongelmanratkaisussa 22 2.2.5 Oppimistyypit 23 2.3 Työ ja oppiminen 24 2.3.1 Työn ohessa oppiminen 24 2.3.2 Situationaalinen ja kontekstisidonnainen oppiminen 26 2.3.3 Työssä oppimisen orientaatiot ja kontekstit 26 2.4 Oppiminen organisaatiossa 29 2.4.1 Kommunikoinnista organisaation vuorovaikutuksessa 29 2.4.2 Oppiva organisaatio ja työyhteisö 29 2.4.3 Organisaatiossa oppimisen esteet ja niiden poistaminen 32 2.4.4 Oppimisen verkostomalli 34 2.5 Yksilön tietämyksestä organisaation tietämykseksi 35 2.5.1 Organisaation oppimisen tasot 35 2.5.2 Organisaation dynaaminen tiedonmuodostusprosessi 36 2.5.3 BA: yhteinen konteksti tiedon muodostukselle 43 2.5.4 Organisaation tiedonluonnin mahdollistavat olosuhteet 45 2.5.5 Ammatillisen ja organisatorisen tiedon siirto 462.5.6 Kilpailuedun syntyminen organisaation oppimisen kautta 48 2.6 Tietämyksen johtaminen 49 2.6.1 Tietämyksen johtamisen alaprosessit 50 2.6.2 Tiedon hankinnan johtaminen 50 2.6.3 Osaamisen ja tietämyksen johtamisen painopistealueet 52 2.7 Teoreettisen taustan yhteenveto 52 2.8 Teoreettisen tutkimuksen johtopäätökset 54 3 TUTKIMUSKENTTÄNÄ TIELIIKELAITOS 57 3.1 Historia 57 3.2 Toimiala ja markkinat 57 3.3 Organisaatiorakenne ja palvelutuotanto 58 3.4 Ydinprosessit 60 3.5 Visio 2010 61 3.6 Tarjouslaskijan tehtävä ja tarjouslaskijaverkosto 62 4 EMPIIRISEN TUTKIMUKSEN TULOKSET 64 4.1 Tarjouslaskentaprosessin kuvaus 64 4.1.1 Tarjouspyyntöön tutustuminen 64 4.1.2 Laskennan organisointi 66 4.1.3 Urakan suunnittelu 67 4.1.4 Alihankintakyselyt ja omien resurssien selvittäminen 68 4.1.5 Laskennan kokoaminen ja tarkistus 69 4.1.6 Toteutusvaihe 70 4.1.7 Jälkilaskenta 71 4.2 Tarjouslaskijan vuorovaikutusverkosto 73 4.2.1 Projektipäälliköt ja vastaavat 75 4.2.2 Oman yksikön tarjouslaskija/-laskijat 76 4.2.3 Resurssipalvelut ja hankintahenkilöt 77 4.2.4 Tarjouslaskijaverkosto 77 4.2.5 Konsultointi 78 4.2.6 Tietokannat 78 4.2.7 Keskustelufoorumit 79 4.2.8 Tietämyksen lisääntyminen vuorovaikutusprosessissa 79 5 TUTKIMUKSEN TULOKSET JA JOHTOPÄÄTÖKSET 80 5.1 Malli osaamisen kehittämisestä tarjouslaskennassa 80 5.1.1 Oppimisen edistäminen 81 5.1.2 Yhteistyöverkostojen luominen 83 5.1.3 Organisaation tiedon hyödyntäminen 85 5.1.4 Luova ongelmanratkaisu 87 5.1.5 Tarjouslaskijan rooli 88 5.2 Elinkaariosaamisen hyödyntämisestä 89 5.2.1 Kilpailukykyä organisaatiotasolla 90 5.2.2 Yhteistyötä yksilötasolle 92 5.3 Osaamisen kehittymisestä organisaatiokontekstissa 93 5.3.1 Yksilötaso 93 5.3.2 Sosiaaliset tekijät 94 5.3.3 Organisaatiokulttuuriset tekijät 95 5.3.4 Organisaation oppimisolosuhteet 95 6 KEHITYSEHDOTUKSET JA YHTEENVETO 97 6.1 Tie osaamisen kehittymiseen 97 6.2 Tienviittoja elinkaariosaamisen välittymiseen 102 6.3 Yhteenveto 104 LÄHTEET LIITTEET LUETTELO KUVIOISTA JA TAULUKOISTA Kuvio 1. Ydinosaamisen muuntaminen tuotteiksi ja palveluiksi 8 Kuvio 2. Tutkijan oppimisprosessi 15 Kuvio 3. Kokemuksellisen oppimisen malli 21 Kuvio 4. Tiedon ja informaation konversioprosessit 36 Kuvio 5. SECI-prosessin konversiot 38 Kuvio 6. Kilpailuedun syntyminen organisaation oppimisen avulla 49 Kuvio 7. Knowledge management prosessi 50 Kuvio 8. Tietoa luovat toiminnot 51 Kuvio 9. Teoreettinen viitekehys yksilön osaamisen kehittymisestä 55 Kuvio 10. Teoreettinen viitekehys organisaatiotasolla 56Kuvio 11. Tieliikelaitoksen organisaatiorakenne 59 Kuvio 12. Tieliikelaitoksen prosessikartta 60 Kuvio 13. Tarjouslaskentaprosessi ja prosessin kriittiset pisteet 73 Kuvio 14. Tarjouslaskijan vuorovaikutusverkosto 75 Kuvio 15. Dynaaminen osaamisen kehittämisen malli 81Kuvio 16. Elinkaariosaamisen hyödyntäminen organisaatiotasolla 91 Kuvio 17. Elinkaariosaamisen hyödyntäminen vuorovaikutuksen kautta 93 Kuvio 18. Yksilön osaamiseen vaikuttavia tekijöitä 97 Kuvio 19. Osaamisen kehittämisen eteneminen 99 Kuvio 20. Kehitystoimenpiteiden sijoittuminen tarjouslaskentaprosessiin 101 Kuvio 21. Elinkaariosaamisen hyödyntämisen eteneminen 103 Taulukko 1. Tiedon lajit ja lähteet 18 Taulukko 2. Tietovarojen neljä kategoriaa 19 Taulukko 3. Oppimisen neljä ulottuvuutta 25 Taulukko 4. Kehityskohteet, tavoitteet ja keinot 100
Tiivistelmä
Hakutermit:
tieto, oppiminen, vuorovaikutus, osaaminen, osaamisen kehittäminen, kilpailukyky
Osaaminen on organisaation kilpailukyvyn perusta. Organisaatiot kohtaavat nykyisin toimintaympäristön, jossa tieto on kaiken toiminnan perustana. Tietämyksen johtaminen ja organisaation oppiminen ovat avain menestykseen. Henkilöstön osaaminen ja sen kehittäminen on yksi keskeisimmistä ja samalla myös haastavimmista - tehtävistä menestyvän organisaation toiminnassa.
Tämän kvalitatiivisen case-tutkimuksen tavoitteena on kehittää malli Tieliikelaitoksen tarjouslaskijoiden osaamisen kehittämiseen. Teoreettisen tutkimuksen johtopäätöksenä esitetään osaamisen kehittymistä kuvaava viitekehys. Empiirisessä tutkimuksessa kuvataan tarjouslaskijoiden työtehtäviä oppimisen, osaamisen ja vuorovaikutuksen näkökulmasta. Tavoitteena on myös löytää tapoja, jolla organisaatiossa kehittyvää uutta osaamista, elinkaariosaamista voidaan välittää tarjouslaskentaan.
Tutkimuksen teoreettisessa taustassa käsitellään tietoa ja oppimista sekä yksilön oppimista työssä, organisaation oppimista sekä tietämyksen hallintaa. Lähtökohta on yksilötaso, mutta on tärkeää tarkastella myös oppivaa yksilöä osana organisaatiota. Teoriaosuuden lopuksi esitellään tutkimuksen teoreettinen viitekehys sekä yksilö- että organisaatiotasolla. Molempien viitekehysten ydin on tiedon välittyminen ja tiedon hyödyntäminen oppimisprosessissa. Oppimisen kytkeminen työtehtävien ongelmanratkaisuun sekä erityisesti oman toiminnan ja ajatusmallien arviointi kehittää yksilöllistä osaamista. Oppimisen kytkeminen organisaation toimintaan ja tiedon välittymisen edistäminen kehittää organisaation toimintaa ja osaamista.
Tutkimuksen tuloksena esitellään tarjouslaskentaprosessin kuvaus yksilöllisen osaamisen näkökulmasta sekä tarjouslaskijan vuorovaikutusverkosto. Tulosten pohjalta on kehitetty tarjouslaskijoiden tehtävänkuvaan perustuva kokonaisvaltainen osaamisen kehittämisen prosessimalli, jonka päätekijät ovat oppimisen edistäminen, yhteistyöverkostojen luominen, organisaation tiedon hyödyntäminen ja luova ongelmanratkaisu. Näiden tekijöiden vuorovaikutus johtaa osaamisen kehittymiseen; kehityssuuntaa puolestaan määrittää organisaation strategia ja tavoitteet. Kehittämismallin pohjalta esitetään myös käytännön toimenpiteitä, joilla mallin pääkohtia voidaan kehittää. Tutkimuksessa on lisäksi syntynyt alustava suunnitelma elinkaariosaamisen, välittymisestä tarjouslaskentaan sekä diskussiota yksilön osaamisen kehittymiseen vaikuttavista tekijöistä.
tieto, oppiminen, vuorovaikutus, osaaminen, osaamisen kehittäminen, kilpailukyky
Osaaminen on organisaation kilpailukyvyn perusta. Organisaatiot kohtaavat nykyisin toimintaympäristön, jossa tieto on kaiken toiminnan perustana. Tietämyksen johtaminen ja organisaation oppiminen ovat avain menestykseen. Henkilöstön osaaminen ja sen kehittäminen on yksi keskeisimmistä ja samalla myös haastavimmista - tehtävistä menestyvän organisaation toiminnassa.
Tämän kvalitatiivisen case-tutkimuksen tavoitteena on kehittää malli Tieliikelaitoksen tarjouslaskijoiden osaamisen kehittämiseen. Teoreettisen tutkimuksen johtopäätöksenä esitetään osaamisen kehittymistä kuvaava viitekehys. Empiirisessä tutkimuksessa kuvataan tarjouslaskijoiden työtehtäviä oppimisen, osaamisen ja vuorovaikutuksen näkökulmasta. Tavoitteena on myös löytää tapoja, jolla organisaatiossa kehittyvää uutta osaamista, elinkaariosaamista voidaan välittää tarjouslaskentaan.
Tutkimuksen teoreettisessa taustassa käsitellään tietoa ja oppimista sekä yksilön oppimista työssä, organisaation oppimista sekä tietämyksen hallintaa. Lähtökohta on yksilötaso, mutta on tärkeää tarkastella myös oppivaa yksilöä osana organisaatiota. Teoriaosuuden lopuksi esitellään tutkimuksen teoreettinen viitekehys sekä yksilö- että organisaatiotasolla. Molempien viitekehysten ydin on tiedon välittyminen ja tiedon hyödyntäminen oppimisprosessissa. Oppimisen kytkeminen työtehtävien ongelmanratkaisuun sekä erityisesti oman toiminnan ja ajatusmallien arviointi kehittää yksilöllistä osaamista. Oppimisen kytkeminen organisaation toimintaan ja tiedon välittymisen edistäminen kehittää organisaation toimintaa ja osaamista.
Tutkimuksen tuloksena esitellään tarjouslaskentaprosessin kuvaus yksilöllisen osaamisen näkökulmasta sekä tarjouslaskijan vuorovaikutusverkosto. Tulosten pohjalta on kehitetty tarjouslaskijoiden tehtävänkuvaan perustuva kokonaisvaltainen osaamisen kehittämisen prosessimalli, jonka päätekijät ovat oppimisen edistäminen, yhteistyöverkostojen luominen, organisaation tiedon hyödyntäminen ja luova ongelmanratkaisu. Näiden tekijöiden vuorovaikutus johtaa osaamisen kehittymiseen; kehityssuuntaa puolestaan määrittää organisaation strategia ja tavoitteet. Kehittämismallin pohjalta esitetään myös käytännön toimenpiteitä, joilla mallin pääkohtia voidaan kehittää. Tutkimuksessa on lisäksi syntynyt alustava suunnitelma elinkaariosaamisen, välittymisestä tarjouslaskentaan sekä diskussiota yksilön osaamisen kehittymiseen vaikuttavista tekijöistä.