´I Love - Therefor I am´ : Attitudes to Love and Sexuality in Early Modern England.
JÄRVENPÄÄ, SANNA (2004)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
JÄRVENPÄÄ, SANNA
2004
Englantilainen filologia - English Philology
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
Hyväksymispäivämäärä
2004-10-21Tiivistelmä
Hakutermit:
love, sexuality, early modern England
Tässä Pro Gradu -tutkielmassa olen tutkinut rakkauskäsityksiä 1600-luvun Englannissa kuuden kyseiselle aikakaudelle sijoittuvan runon kautta. Tutkimusmateriaalini on koostunut kolmen miesrunoilijan, John Donnen, John Drydenin ja William Shakespearen, sekä kolmen naisrunoilijan, Aphra Behnin, Anne Bradstreetin ja Katherine Philipsin teksteistä. Tutkimalla aihetta kolmen mieskirjailijan ja kolmen naiskirjailijan tekstien kautta olen halunnut tuoda aiheen käsittelyyn sekä mies- että naisnäkökulman ja tarkastella mahdollisia eroja tai yhtäläisyyksiä sukupuolten näkemyksissä.
Aiheena rakkaus on kirjallisuudessa ja taiteissa ikiaikainen. Toisaalta rakkaus on myös teema, joka on koskettanut ihmisiä kautta aikojen. Tutkielmassani olenkin kohdannut varsin perustavan kysymyksen: mitä rakkaus on? Tätä avointa kysymystä olen pyrkinyt tutkimaan käsittelemieni runojen avulla. Olen jakanut aiheen käsittelyn kolmeen erilliseen mutta myös väistämättä toisiinsa nivoutuvaan teemaan. Olen käsitellyt romanttista ja ideaalista rakkautta Philipsin ja Shakespearen tekstien kautta, rakkautta ja avioliittoa Bradstreetin ja Drydenin runoja tutkimalla sekä lopuksi rakkautta ja seksuaalisuutta Behnin ja Donnen runoihin viittaamalla. Tutkimalla rakkautta ja seksuaalisuutta näistä kolmesta näkökulmasta olen pyrkinyt ensisijaisesti tuomaan esille rakkausteeman monitahoista ja moninaista luonnetta.
Olen tutkinut 1600-luvun rakkauskäsityksiä valitsemieni runotekstien kautta sekä historiallisesta että teoreettisesta näkökulmasta. Esittelen aluksi 1600-luvun Englannin piirteitä, aikakauden arvoja sekä historiaa ja kehitystä sijoittaakseni käsittelemäni runotekstit historialliseen kontekstiinsa. Valitsemiani runotekstejä käsittelevissä luvuissa olen pyrkinyt tuomaan esiin teoreettisen näkökulman rakkausteemaan nostamalla esiin eri tutkijoiden rakkauteen ja seksuaalisuuteen liittyviä teorioita.
Aikakautena ja ympäristönä 1600-luvun Englanti on mielenkiintoinen tarkasteltaessa rakkauteen ja seksuaalisuuteen liittyviä kysymyksiä. Tähän aikakauteen sijoittuu monia mm. maailmankatsomukseen, uskontoon ja tieteen saavutuksiin liittyviä muutoksia. 1600-luvulla keskiajalta siirryttiin kohti modernia aikakautta. Modernille ihmiselle ja maailmalle tyypillinen individualismi alkoi kehittyä johtavaksi ajattelutavaksi, ja muutosten myötä myös arvot ja maailmankuva muuttuivat merkittävästi. Myös rakkauskäsitykset kävivät läpi muutoksia. Trubaduuriperinteen mukainen romantiikka kohtasi individualistisen tarpeen konkreettisesta rakkaussuhteesta, uskonpuhdistus muutti käsitystä uskonnon ja rakkauden yhteyksistä, ja suhde seksuaalisuuteen vaihteli syntikäsityksestä varsin vapaamieliseen kiinnostukseen. Nämä teemat eivät kuitenkaan ole löytäneet lopullista ratkaisuaan. Rakkauden ja seksuaalisuuden olemus ja merkitys ovat säilyneet arvoituksina näihin päiviin asti.
love, sexuality, early modern England
Tässä Pro Gradu -tutkielmassa olen tutkinut rakkauskäsityksiä 1600-luvun Englannissa kuuden kyseiselle aikakaudelle sijoittuvan runon kautta. Tutkimusmateriaalini on koostunut kolmen miesrunoilijan, John Donnen, John Drydenin ja William Shakespearen, sekä kolmen naisrunoilijan, Aphra Behnin, Anne Bradstreetin ja Katherine Philipsin teksteistä. Tutkimalla aihetta kolmen mieskirjailijan ja kolmen naiskirjailijan tekstien kautta olen halunnut tuoda aiheen käsittelyyn sekä mies- että naisnäkökulman ja tarkastella mahdollisia eroja tai yhtäläisyyksiä sukupuolten näkemyksissä.
Aiheena rakkaus on kirjallisuudessa ja taiteissa ikiaikainen. Toisaalta rakkaus on myös teema, joka on koskettanut ihmisiä kautta aikojen. Tutkielmassani olenkin kohdannut varsin perustavan kysymyksen: mitä rakkaus on? Tätä avointa kysymystä olen pyrkinyt tutkimaan käsittelemieni runojen avulla. Olen jakanut aiheen käsittelyn kolmeen erilliseen mutta myös väistämättä toisiinsa nivoutuvaan teemaan. Olen käsitellyt romanttista ja ideaalista rakkautta Philipsin ja Shakespearen tekstien kautta, rakkautta ja avioliittoa Bradstreetin ja Drydenin runoja tutkimalla sekä lopuksi rakkautta ja seksuaalisuutta Behnin ja Donnen runoihin viittaamalla. Tutkimalla rakkautta ja seksuaalisuutta näistä kolmesta näkökulmasta olen pyrkinyt ensisijaisesti tuomaan esille rakkausteeman monitahoista ja moninaista luonnetta.
Olen tutkinut 1600-luvun rakkauskäsityksiä valitsemieni runotekstien kautta sekä historiallisesta että teoreettisesta näkökulmasta. Esittelen aluksi 1600-luvun Englannin piirteitä, aikakauden arvoja sekä historiaa ja kehitystä sijoittaakseni käsittelemäni runotekstit historialliseen kontekstiinsa. Valitsemiani runotekstejä käsittelevissä luvuissa olen pyrkinyt tuomaan esiin teoreettisen näkökulman rakkausteemaan nostamalla esiin eri tutkijoiden rakkauteen ja seksuaalisuuteen liittyviä teorioita.
Aikakautena ja ympäristönä 1600-luvun Englanti on mielenkiintoinen tarkasteltaessa rakkauteen ja seksuaalisuuteen liittyviä kysymyksiä. Tähän aikakauteen sijoittuu monia mm. maailmankatsomukseen, uskontoon ja tieteen saavutuksiin liittyviä muutoksia. 1600-luvulla keskiajalta siirryttiin kohti modernia aikakautta. Modernille ihmiselle ja maailmalle tyypillinen individualismi alkoi kehittyä johtavaksi ajattelutavaksi, ja muutosten myötä myös arvot ja maailmankuva muuttuivat merkittävästi. Myös rakkauskäsitykset kävivät läpi muutoksia. Trubaduuriperinteen mukainen romantiikka kohtasi individualistisen tarpeen konkreettisesta rakkaussuhteesta, uskonpuhdistus muutti käsitystä uskonnon ja rakkauden yhteyksistä, ja suhde seksuaalisuuteen vaihteli syntikäsityksestä varsin vapaamieliseen kiinnostukseen. Nämä teemat eivät kuitenkaan ole löytäneet lopullista ratkaisuaan. Rakkauden ja seksuaalisuuden olemus ja merkitys ovat säilyneet arvoituksina näihin päiviin asti.