Tietotekniikan opetuskäyttö - eläytymismenetelmätutkimus peruskoulun alaluokkien käsityksistä.
VIITALA, TAINA (2004)
VIITALA, TAINA
2004
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2004-10-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-13490
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-13490
Tiivistelmä
Hakutermit:
tieto- ja viestintätekniikka, opetuskäyttö, eläytymismenetelmä
Käsillä olevan laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää peruskoulun alaluokilla työskentelevien opettajien käsityksiä tietotekniikan opetuskäytöstä. Erityisesti huomiota kiinnitettiin siihen, mikä tekee tietotekniikan opetuskäytöstä onnistunutta tai epäonnistunutta. Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään tutkimusaiheen kannalta keskeisiä aihealueita peruskoulun alaluokilla toteutettavan tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön näkökulmasta. Tutkimuksen teoriaosuudessa pyritään myös sitomaan aihe yhteiskunnalliseen kontekstiin tarkastelemalla tietoyhteiskunnan mukanaan tuomia vaatimuksia ja muutoksia kouluun, opetukseen ja oppimiseen.
Tutkimus toteutettiin eläytymismenetelmällä. Peruskoulun alaluokilla työskentelevät luokan- ja kieltenopettajat sekä erityisopettajat kirjoittivat kahden erilaisen kehyskertomuksen pohjalta tarinan, joissa tuli ilmi heidän ajatuksiaan tietotekniikan opetuskäytön onnistumisesta tai epäonnistumisesta. Toisessa kehyskertomuksessa kehotettiin vastaajia kertomaan onnistuneesta oppitunnista, joka liittyy jaksoon, jossa hyödynnetään tietotekniikkaa sekä kyseisen oppitunnin kulusta ja vastaavasti toisessa kehyskertomuksessa oppitunnista, joka on epäonnistunut. Vastaajat pysyivät hyvin kehyskertomusten ohjeistuksessa, tosin joidenkin epäonnistumiskertomusten lopuksi vastaajat kertoivat, mitä olisi pitänyt tehdä oppitunnin onnistumiseksi.
Aineiston analyysi perustui pääosin eläytymismenetelmäkertomusten teemoitteluun, jossa vastauksista poimittiin useimmin esiintyviä tietotekniikan opetuskäytön onnistumisen tai vastaavasti epäonnistumisen piirteitä ja nimettiin ne tietyiksi teemoiksi. Teemojen esiintymistiheydestä vedettiin johtopäätökset opettajien tietotekniikan opetuskäytön syvällisyydestä. Teemojen esiintymisen perusteella rakennettiin vielä niin sanotut tyypilliset kertomukset, jotka sisältävät vastauksissa useimmin esiintyneet teemat. Analyysin tulokset näyttävät tukevan aiheesta tehtyjä aiempia tutkimuksia sekä aiheesta kirjoitettua kirjallisuutta. Tulosten mukaan peruskoulun alaluokkkien opettajien tietotekniikan opetuskäyttö ei ole kovin syvällistä, vaan onnistumisen tai epäonnistumisen määrittävät pikemminkin tekniset kuin pedagogiset seikat.
tieto- ja viestintätekniikka, opetuskäyttö, eläytymismenetelmä
Käsillä olevan laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää peruskoulun alaluokilla työskentelevien opettajien käsityksiä tietotekniikan opetuskäytöstä. Erityisesti huomiota kiinnitettiin siihen, mikä tekee tietotekniikan opetuskäytöstä onnistunutta tai epäonnistunutta. Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään tutkimusaiheen kannalta keskeisiä aihealueita peruskoulun alaluokilla toteutettavan tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön näkökulmasta. Tutkimuksen teoriaosuudessa pyritään myös sitomaan aihe yhteiskunnalliseen kontekstiin tarkastelemalla tietoyhteiskunnan mukanaan tuomia vaatimuksia ja muutoksia kouluun, opetukseen ja oppimiseen.
Tutkimus toteutettiin eläytymismenetelmällä. Peruskoulun alaluokilla työskentelevät luokan- ja kieltenopettajat sekä erityisopettajat kirjoittivat kahden erilaisen kehyskertomuksen pohjalta tarinan, joissa tuli ilmi heidän ajatuksiaan tietotekniikan opetuskäytön onnistumisesta tai epäonnistumisesta. Toisessa kehyskertomuksessa kehotettiin vastaajia kertomaan onnistuneesta oppitunnista, joka liittyy jaksoon, jossa hyödynnetään tietotekniikkaa sekä kyseisen oppitunnin kulusta ja vastaavasti toisessa kehyskertomuksessa oppitunnista, joka on epäonnistunut. Vastaajat pysyivät hyvin kehyskertomusten ohjeistuksessa, tosin joidenkin epäonnistumiskertomusten lopuksi vastaajat kertoivat, mitä olisi pitänyt tehdä oppitunnin onnistumiseksi.
Aineiston analyysi perustui pääosin eläytymismenetelmäkertomusten teemoitteluun, jossa vastauksista poimittiin useimmin esiintyviä tietotekniikan opetuskäytön onnistumisen tai vastaavasti epäonnistumisen piirteitä ja nimettiin ne tietyiksi teemoiksi. Teemojen esiintymistiheydestä vedettiin johtopäätökset opettajien tietotekniikan opetuskäytön syvällisyydestä. Teemojen esiintymisen perusteella rakennettiin vielä niin sanotut tyypilliset kertomukset, jotka sisältävät vastauksissa useimmin esiintyneet teemat. Analyysin tulokset näyttävät tukevan aiheesta tehtyjä aiempia tutkimuksia sekä aiheesta kirjoitettua kirjallisuutta. Tulosten mukaan peruskoulun alaluokkkien opettajien tietotekniikan opetuskäyttö ei ole kovin syvällistä, vaan onnistumisen tai epäonnistumisen määrittävät pikemminkin tekniset kuin pedagogiset seikat.