Fysiikan ja kemian opiaineuudistus peruskoulun viidennellä ja kuudennella luokalla. Mikä muuttuu vai muuttuuko mikään?
MÄKI, JUHA (2004)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
MÄKI, JUHA
2004
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2004Tiivistelmä
Hakutermit:
fysiikka ja kemia, laadullinen tutkimus, peruskoulun opetussuunnitelman perusteet
Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää Peruskoulun opetussuunnitelman perusteiden 2004 uudistusta. Siinä fysiikka ja kemia on oma oppiaine jo peruskoulun viidennellä ja kuudennella luokalla aikaisemmin näiden aineiden opiskelu aloitettiin seitsemännellä luokalla. Käsityksiä uudistuksen vaikutuksista kysyin fysiikan ja kemian täydennyskoulutuskurssille osallistuneilta luokanopettajilta. Tein myös selvitystyötä, miten Peruskoulun opetussuunnitelman perusteissa fysiikan ja kemian opetus on aikaisemmin toteutettu. Tutkimustehtävänäni oli yrittää selvittää tapahtuuko muutosta käytännössä ja millaisiin toimenpiteisiin opetuksen järjestäjien olisi ryhdyttävä, jotta muutos voisi tapahtua myös käytännössä oikealla tavalla.
Tutkimukseni on luonteeltaan laadullinen tutkimus. Valitsin aineistonhankintapaikaksi Opetusalan koulutuskeskuksen (OPEKO) järjestämän kurssin luokanopettajille. Kurssille osallistui helmikuussa 2004 kolmisenkymmentä pitkän opettajakokemuksen omaavaa opettajaa, joista 26 vastasi kyselyyni. Käytin tiedonhankintamenetelmänä avointa kyselylomaketta.
Aineistosta nousi esiin seuraavia asioita: ainekohtainen täydennyskoulutus koettiin tärkeäksi omien tietojen ja taitojen kartuttamisen vuoksi, opettajien työmäärän koettiin lisääntyvän uudistuksen vuoksi, muutoksen johdosta lisäresursseja täytyy saada mm. opettajien koulutuksen sekä välineistön muodossa ja oppilaat tulevat hyötymään monin eri tavoin uudistuksesta mm. toiminnallisuuden ja innostuksen lisääntyessä.
fysiikka ja kemia, laadullinen tutkimus, peruskoulun opetussuunnitelman perusteet
Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää Peruskoulun opetussuunnitelman perusteiden 2004 uudistusta. Siinä fysiikka ja kemia on oma oppiaine jo peruskoulun viidennellä ja kuudennella luokalla aikaisemmin näiden aineiden opiskelu aloitettiin seitsemännellä luokalla. Käsityksiä uudistuksen vaikutuksista kysyin fysiikan ja kemian täydennyskoulutuskurssille osallistuneilta luokanopettajilta. Tein myös selvitystyötä, miten Peruskoulun opetussuunnitelman perusteissa fysiikan ja kemian opetus on aikaisemmin toteutettu. Tutkimustehtävänäni oli yrittää selvittää tapahtuuko muutosta käytännössä ja millaisiin toimenpiteisiin opetuksen järjestäjien olisi ryhdyttävä, jotta muutos voisi tapahtua myös käytännössä oikealla tavalla.
Tutkimukseni on luonteeltaan laadullinen tutkimus. Valitsin aineistonhankintapaikaksi Opetusalan koulutuskeskuksen (OPEKO) järjestämän kurssin luokanopettajille. Kurssille osallistui helmikuussa 2004 kolmisenkymmentä pitkän opettajakokemuksen omaavaa opettajaa, joista 26 vastasi kyselyyni. Käytin tiedonhankintamenetelmänä avointa kyselylomaketta.
Aineistosta nousi esiin seuraavia asioita: ainekohtainen täydennyskoulutus koettiin tärkeäksi omien tietojen ja taitojen kartuttamisen vuoksi, opettajien työmäärän koettiin lisääntyvän uudistuksen vuoksi, muutoksen johdosta lisäresursseja täytyy saada mm. opettajien koulutuksen sekä välineistön muodossa ja oppilaat tulevat hyötymään monin eri tavoin uudistuksesta mm. toiminnallisuuden ja innostuksen lisääntyessä.