"...Siitä on jauhettu koht 6 vuotta..." Peruskoulun kuudesluokkalaisten raamattutuntemus sekä Raamatun asema ja merkitys uskonnonopetuksessa.
PUUPPONEN, REA; ALLONEN, HELI (2004)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
PUUPPONEN, REA
ALLONEN, HELI
2004
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2004-10-01Tiivistelmä
Hakutermit:
uskonnollinen ajattelu, raamattukäsitys, raamattutuntemus, raamattuopetus ja Raamatun keskeiset kertomukset
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa kuudesluokkalaisten raamattutuntemusta ja käsityksiä Raamatusta sekä hahmotella Raamatun asemaa ja merkitystä peruskoulun uskonnonopetuksessa sekä oppilaiden että opettajien näkökulmasta. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita myös siitä, millä taustatekijöillä on yhteyttä oppilaan raamattutuntemukseen sekä siitä, kuinka hyvin Raamatun keskeiset kertomukset tunnetaan.
Tutkimus oli monistrateginen ja siinä käytettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia menetelmiä. Tutkimuksen ensimmäisessä osassa kartoitettiin evankelis-luterilaiseen uskonnonopetukseen osallistuvien kuudesluokkalaisten raamattutuntemusta sekä siihen mahdollisesti yhteydessä olevia tekijöitä puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla (N= 131). Tutkimuksen toisessa osassa kerättiin oppilaiden (N=3) ja opettajien (N= 2) haastattelujen avulla laadullista tietoa siitä, kuinka Raamatun asema ja merkitys sekä käyttö nähdään käytännön uskonnonopetuksessa.
Tutkimuksen mukaan peruskoulun kuudesluokkalaiset tuntevat Raamatun keskeisiä kertomuksia kohtalaisesti ja Uusi testamentti tunnetaan keskimäärin paremmin kuin Vanha testamentti. Oppilaiden raamattutuntemukseen ovat yhteydessä perheen ja kodin uskonnol-linen aktiivisuus ja asennoituminen uskontoon sekä oppilaan henkilökohtaiset kiinnostuksenkohteet. Raamatun merkityksestä ja asemasta uskonnonopetuksessa saatiin haastattelujen avulla hyvin erisuuntaisia tuloksia ja sen käyttö käytännön luokkatilanteissa vaihtelee lähes täydellisestä sivuuttamisesta aktiiviseen Raamatun lukemiseen. Oppilaiden näkemyksissä korostuu opettajia enemmän toiveet Raamatun aktiivisemmasta käytöstä uskontotunneilla.
Tutkimuksen keskeiset käsitteet: uskonnollisuus, uskonnollinen ajattelu, raamattukäsitys ja raamattutuntemus
uskonnollinen ajattelu, raamattukäsitys, raamattutuntemus, raamattuopetus ja Raamatun keskeiset kertomukset
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa kuudesluokkalaisten raamattutuntemusta ja käsityksiä Raamatusta sekä hahmotella Raamatun asemaa ja merkitystä peruskoulun uskonnonopetuksessa sekä oppilaiden että opettajien näkökulmasta. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita myös siitä, millä taustatekijöillä on yhteyttä oppilaan raamattutuntemukseen sekä siitä, kuinka hyvin Raamatun keskeiset kertomukset tunnetaan.
Tutkimus oli monistrateginen ja siinä käytettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia menetelmiä. Tutkimuksen ensimmäisessä osassa kartoitettiin evankelis-luterilaiseen uskonnonopetukseen osallistuvien kuudesluokkalaisten raamattutuntemusta sekä siihen mahdollisesti yhteydessä olevia tekijöitä puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla (N= 131). Tutkimuksen toisessa osassa kerättiin oppilaiden (N=3) ja opettajien (N= 2) haastattelujen avulla laadullista tietoa siitä, kuinka Raamatun asema ja merkitys sekä käyttö nähdään käytännön uskonnonopetuksessa.
Tutkimuksen mukaan peruskoulun kuudesluokkalaiset tuntevat Raamatun keskeisiä kertomuksia kohtalaisesti ja Uusi testamentti tunnetaan keskimäärin paremmin kuin Vanha testamentti. Oppilaiden raamattutuntemukseen ovat yhteydessä perheen ja kodin uskonnol-linen aktiivisuus ja asennoituminen uskontoon sekä oppilaan henkilökohtaiset kiinnostuksenkohteet. Raamatun merkityksestä ja asemasta uskonnonopetuksessa saatiin haastattelujen avulla hyvin erisuuntaisia tuloksia ja sen käyttö käytännön luokkatilanteissa vaihtelee lähes täydellisestä sivuuttamisesta aktiiviseen Raamatun lukemiseen. Oppilaiden näkemyksissä korostuu opettajia enemmän toiveet Raamatun aktiivisemmasta käytöstä uskontotunneilla.
Tutkimuksen keskeiset käsitteet: uskonnollisuus, uskonnollinen ajattelu, raamattukäsitys ja raamattutuntemus