"Hän lähti" : kouluikäisen lapsen suhtautuminen kuolemaan
LAHDENSUO, HANNA (1998)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
LAHDENSUO, HANNA
1998
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1998Tiivistelmä
Tämän kvalitatiivisen tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla lasten käsityksiä kuolemasta, perehtyä surutyöhön sekä lapsen surureaktioihin hänen eri kehitysvaiheissaan. Pääongelmana oli selvittää, miten kouluikäinen lapsi suhtautuu kuolemaan. Pääongelmaan hain vastausta kahden ongelman avulla:1. Miten kouluikäinen lapsi käsittää kuoleman?2. Miten lapsi suhtautuu perheenjäsenen kuolemaan?Tutkimus oli kaksivaiheinen. Ensimmäisessä vaiheessa neljännen, viidennen ja kahdeksannen luokan oppilaat (N=66) kirjoittivat vapaamuotoisen aineen aiheesta kuolema. Toinen vaihe oli tapaustutkimus, jossa haastattelin tyttöä, jonka perheenjäsen oli kuollut tytön ollessa viidennellä luokalla. Tytön lisäksi haastattelin hänen äitiään ja silloista opettajaansa. Tutkimuksen taustalla on hermeneuttis-fenomenografinen tutkimusote. Tutkimuksen analyysivaiheessa käytin aineistona sekä kirjoitelmia että haastatteluja. Olen käyttänyt tuloksia esiteltäessä suoria lainauksia sekä kirjoitelmista että haastatteluista.Tutkimuksessa esittelen löytämiäni ko. luokkien oppilaille tyypillisiä piirteitä huomioiden myös heidän yksilöllisiä eroja. Tutkimus osoitti lasten ajattelevan kuolemaa. Kuolemaan liittyviä ajatuksia ilmeni aineiden pohjalta useita erilaisia, mutta selkeiksi sisällöiksi muotoutuivat seuraavat käsitykset: mitä on kuoleman jälkeen, erilaiset kuolemantavat ja kuolemaan liittyvät tunteet. Oppilaiden ajatukset olivat pääasiassa konkreettisten ja formaalisten operaatioiden kausilla. Jälkimmäisessä tutkimuksen osassa läheisen menettäneen lapsen surun kokeminen ja läpikäyminen noudatteli pitkälti yleisiä surutyön eri vaiheita henkilökohtaisia ja yksilöllisiä menetelmiä käyttäen.Eräs johtopäätös tutkimuksen perusteella on se, että aikuisten ja etenkin opettajien olisi hyvä olla tietoisia lasten suhtautumisesta kuolemaan ja sitä kautta myös lasten ajattelusta, kuolemankäsityksistä ja surutyön läpikäymisestä. Tuntemalla nämä asiat olisi aikuisilla paremmat välineet käsitellä kuolemaa yhdessä lasten kanssa.Asiasanat: kuolema - käsitykset - lapset, suru - lapset, surutyö - lapset