Häiriö. Performanssi sisällönkuvailun kohteena
NÄRÄ, ANJA (2004)
NÄRÄ, ANJA
2004
Informaatiotutkimus - Information Studies
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2004-08-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-13354
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-13354
Sisällysluettelo
1 JOHDANTO 6 1.1 TUTKIMUSONGELMAT 6 1.2 MALLIT JA TEOREETTINEN VIITEKEHYS 7 1.3 TUTKIMUSSTRATEGIA, -MENETELMÄ JA -AINEISTO 8 1.4 KÄSITTEET 11 1.5 TUTKIELMAN RAKENNE 12 2 PERFORMANSSITAIDE 14 2.1 HISTORIA 14 2.1.1 Toimintataide hahmottuu 15 2.1.2 Toimintataiteen keinot vakiintuvat 16 2.1.3 Toimintataide vahvistuu 17 2.2 PERFORMANSSIN ULOTTUVUUKSIA 17 2.2.1 Aika ja tila 18 2.2.2 Keho 18 2.2.3 Tuotteet ja prosessi 19 2.2.4 Yleisö 20 2.3 DOKUMENTTIMUOTOINEN PERFORMANSSI 21 3 TAITEEN TUTKIMINEN 24 3.1 TUTKIMISTAPOJA 25 3.2 TAIDETEOKSEN KOHTAAMINEN JA KUVAILU 26 3.2.1 Todellisuus, havainnot ja tulkinta 26 3.2.2 Konteksti, rakenne ja ruumis 27 3.2.3 Studium ja punctum 28 3.2.4 Pragmatismi 29 3.3 PERFORMANSSIN KOHTAAMINEN JA KUVAILU 30 3.3.1 Kuvat ja sanat 30 3.3.2 Aika, tila ja tapahtumat 31 3.3.3 Elokuvallisuus 32 3.3.4 Perinne, yhteisöllisyys ja yhteiskunnallisuus 32 4 INFORMAATIOTUTKIMUS JA TULKINNALLISET AINEISTOT: KATSAUS SISÄLLÖNKUVAILUTUTKIMUKSEEN 35 4.1 YLEISIÄ HUOMIOITA 35 4.1.1 Kehys 36 4.1.2 Vaihtoehtoja 38 4.1.3 Dokumentti, dokumentaatio ja dokumentointi 39 4.2 KÄYTTÄJÄT JA HAKU 41 4.2.1 Hakutarpeet 42 4.2.2 Törmäys ja luovuus 43 4.2.3 Relevanssi 44 4.3 SISÄLLÖNKUVAILU 45 4.3.1 Kuvailun kohde 46 4.3.2 Aihe ja muu sisältö 47 4.3.3 Ranganathanin fasetit 50 4.3.4 Kuvailumalleja 51 4.4 TIEDONHAKUJÄRJESTELMÄ 55 4.4.1 Kyselyhaku ja rakenteiset dokumentit 55 4.4.2 Vuorovaikutus ja verkot 56 4.4.3 Vaihtoehtoiset näkymät 57 4.4.4 Selailu hakutapana 58 5 PERFORMANSSIEN SISÄLLÖNKUVAILUMALLI 60 5.1 SUUNNITTELUN LÄHTÖKOHDAT: KATSAUSKIRJALLISUUDEN YDINKOHDAT 60 5.1.1 Informaatiotutkimus 61 5.1.2 Taiteen tutkimus 63 5.1.3 Aukot ja paikkausehdotukset 64 5.2 MALLIN SUUNNITTELU 64 5.3 KUVAILUN FUNKTIOT 65 5.4 SISÄLLÖNKUVAILUMALLI 67 5.4.1 Dokumentoiva kuvailu 67 5.4.2 Kuvailu hakua varten 70 5.4.2.1 ”Fasetit” ja kentät 72 5.4.2.2 Liitteet ja viittaukset 74 5.4.2.3 Kohti kollaasia 75 5.4.3 Kuvailu havainnointia varten 76 5.5 KUVAILUESIMERKKI 78 5.6 MALLIN ARVIOINTIA 82 5.6.1 Valtion taidemuseon tietojärjestelmä 83 5.6.2 VATIn ja PS:n vertailu 84 5.6.3 Mallien soveltamisehdotuksia 85 6 TULOSTEN TARKASTELU 87 6.1 TUTKIMUSTULOKSET 87 6.2 PS JA AIKAISEMPI TUTKIMUS 89 6.3 PÄÄTELMÄT 90 6.4 LUOTETTAVUUS JA PÄTEVYYS 92 6.5 KESKUSTELUA 92 LÄHTEET 96 KIRJALLISUUS 96 ARKISTOLÄHTEET 104 HAASTATTELUT 104 INTERNET-LÄHTEET 104 MUUT LÄHTEET 105 LIITTEET 106
Tiivistelmä
Hakutermit:
performanssi, sisällönkuvailu
Tutkielmassa asetetaan katoavan taiteen ilmiö, performanssitaide, sisällönkuvailun kohteeksi. Taiteentutkimuksen ja taidehistorian kirjallisuutta lukemalla perehdytään performanssien olemukseen sekä taideteosten kohtaamistapoihin. Informaatiotutkimuksen alalla kehitettyihin tulkinnallisten aineistojen kuvailumalleihin tutustumalla saadaan teoreettisen välineistön lisäksi esikuvia, jotta myös tutkielman käytännöllinen tarkoitus täyttyisi: luodaan performanssien sisällönkuvailumalli ja laajemman kuvailujärjestelmän hahmo. Tutkimusaineistona ovat kirjallisuuden lisäksi tutkielman tekijän kokemukset performansseja dokumentoivana valokuvaajana. Kirjallisuuden lähiluentaa ohjaavat laadullisen tutkimustavan periaatteet ja menetelmät.
Tutkielmassa rakennetun sisällönkuvailumallin mukaan performanssien kuvailutyö käsittää kolme vaihetta: Perinneilmiö otetaan talteen dokumentoivalla kuvailulla. Haku- ja havainnointikuvailulla järjestetään ja esitetään kerätyt sisällöt, jotta määritellyt vaihtoehtoiset tiedontarpeet voitaisiin tyydyttää. Tietojärjestelmästä oletetaan haettavan tiedon lisäksi elämyksiä ja ideoita. Luonnostellussa järjestelmän laajassa mallissa käytetään hyväksi hypermedian keinoja ja peliteknologisia ratkaisuja.
Tutkielman edetessä alkoivat eräät informaatiotutkimuksen peruskäsitteet vaikuttaa alaltaan ahtailta. Esimerkiksi tiedonhakua voitaisiin kyselyn ja selailun lisäksi kuvailla kuljeskeluksi ja leikkimiseksi. Sisällönkuvailun lopputulos saattaisi olla paitsi säännelty formaattiesitys myös taideteos. Sisällön analyysi voisi perustua myös tahalliseen väärintulkintaan. Kaikkia yhteisöissä liikkuvia sisältöjä ei välttämättä tarvitsisi edes ottaa sisällönkuvailun kohteeksi.
performanssi, sisällönkuvailu
Tutkielmassa asetetaan katoavan taiteen ilmiö, performanssitaide, sisällönkuvailun kohteeksi. Taiteentutkimuksen ja taidehistorian kirjallisuutta lukemalla perehdytään performanssien olemukseen sekä taideteosten kohtaamistapoihin. Informaatiotutkimuksen alalla kehitettyihin tulkinnallisten aineistojen kuvailumalleihin tutustumalla saadaan teoreettisen välineistön lisäksi esikuvia, jotta myös tutkielman käytännöllinen tarkoitus täyttyisi: luodaan performanssien sisällönkuvailumalli ja laajemman kuvailujärjestelmän hahmo. Tutkimusaineistona ovat kirjallisuuden lisäksi tutkielman tekijän kokemukset performansseja dokumentoivana valokuvaajana. Kirjallisuuden lähiluentaa ohjaavat laadullisen tutkimustavan periaatteet ja menetelmät.
Tutkielmassa rakennetun sisällönkuvailumallin mukaan performanssien kuvailutyö käsittää kolme vaihetta: Perinneilmiö otetaan talteen dokumentoivalla kuvailulla. Haku- ja havainnointikuvailulla järjestetään ja esitetään kerätyt sisällöt, jotta määritellyt vaihtoehtoiset tiedontarpeet voitaisiin tyydyttää. Tietojärjestelmästä oletetaan haettavan tiedon lisäksi elämyksiä ja ideoita. Luonnostellussa järjestelmän laajassa mallissa käytetään hyväksi hypermedian keinoja ja peliteknologisia ratkaisuja.
Tutkielman edetessä alkoivat eräät informaatiotutkimuksen peruskäsitteet vaikuttaa alaltaan ahtailta. Esimerkiksi tiedonhakua voitaisiin kyselyn ja selailun lisäksi kuvailla kuljeskeluksi ja leikkimiseksi. Sisällönkuvailun lopputulos saattaisi olla paitsi säännelty formaattiesitys myös taideteos. Sisällön analyysi voisi perustua myös tahalliseen väärintulkintaan. Kaikkia yhteisöissä liikkuvia sisältöjä ei välttämättä tarvitsisi edes ottaa sisällönkuvailun kohteeksi.