Polkujen risteyksessä - tutkimus aikuisopiskelijoiden opintojen keskeyttämisen syistä.
KORKEAMÄKI, HILLEVI (2004)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KORKEAMÄKI, HILLEVI
2004
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2004-08-12Tiivistelmä
Hakutermit:
Aikuiskoulutus, oppiminen, keskeyttäminen, työttömyys, syrjäytyminen, elämänhallinta
Yhteiskunnassamme tapahtuu suuria muutoksia ja tietomäärä lisääntyy valtavalla vauhdilla. Puhutaan elinikäisestä oppimisesta ja aikuisopiskelusta. Aikuiskoulutuksen haasteet nousevat yhteiskunnan ja työelämän muutoksista. Koulutuksen avulla monet hakevat itselleen ulkoista elämänhallintaa. Toisaalta esimerkiksi määräaikainen vuorotyö voi olla esteenä opiskelulle hankalien työvuorojen vuoksi. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää aikuisopiskelijoiden opiskelun keskeyttämisen syitä. Tutkimukseen osallistui kymmenen naista, jotka keskeyttivät yli nelikymppisille naisille suunnatun, alan vaihtoon ja työllistymisen edistämiseen kehitetyn koulutuksen. Tässä laadullisessa tutkimuksessa käytettiin fenomenografista tutkimusotetta ja tutkimusmenetelmänä puolistrukturoitua haastattelua. Aineistosta nousevat ilmiöt ohjasivat tutkimuksen etenemistä ja aineiston tutkimisessa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tuloksia ei voida yleistää, mutta niitä voidaan käyttää suuntaa antavina suunniteltaessa aikuiskoulutusta. Tutkimus osoitti, että aikuisopiskelijoiden opintojen keskeyttämistä aiheuttavat työtilanteeseen liittyvät paineet, opintoihin liittyvät hankaluudet ja aikuisopiskelijan erityispiirteisiin liittyvät ilmiöt. Tutkimuksen perusteella voidaankin tehdä se johtopäätös, että suunniteltaessa aikuisille koulutusta, tulisi erityisesti kiinnittää huomiota vuorotyötä tekevien mahdollisuuksiin osallistua koulutukseen, koulutuksen sisällön vaatimustasoon suhteessa opiskelijoiden tasoon, sekä vuosien jälkeen opiskelun aloittavien tarpeeseen saada vahvaa henkilökohtaista tukea ja ohjausta opiskeluun liittyvissä asioissa.
Aikuiskoulutus, oppiminen, keskeyttäminen, työttömyys, syrjäytyminen, elämänhallinta
Yhteiskunnassamme tapahtuu suuria muutoksia ja tietomäärä lisääntyy valtavalla vauhdilla. Puhutaan elinikäisestä oppimisesta ja aikuisopiskelusta. Aikuiskoulutuksen haasteet nousevat yhteiskunnan ja työelämän muutoksista. Koulutuksen avulla monet hakevat itselleen ulkoista elämänhallintaa. Toisaalta esimerkiksi määräaikainen vuorotyö voi olla esteenä opiskelulle hankalien työvuorojen vuoksi. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää aikuisopiskelijoiden opiskelun keskeyttämisen syitä. Tutkimukseen osallistui kymmenen naista, jotka keskeyttivät yli nelikymppisille naisille suunnatun, alan vaihtoon ja työllistymisen edistämiseen kehitetyn koulutuksen. Tässä laadullisessa tutkimuksessa käytettiin fenomenografista tutkimusotetta ja tutkimusmenetelmänä puolistrukturoitua haastattelua. Aineistosta nousevat ilmiöt ohjasivat tutkimuksen etenemistä ja aineiston tutkimisessa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tuloksia ei voida yleistää, mutta niitä voidaan käyttää suuntaa antavina suunniteltaessa aikuiskoulutusta. Tutkimus osoitti, että aikuisopiskelijoiden opintojen keskeyttämistä aiheuttavat työtilanteeseen liittyvät paineet, opintoihin liittyvät hankaluudet ja aikuisopiskelijan erityispiirteisiin liittyvät ilmiöt. Tutkimuksen perusteella voidaankin tehdä se johtopäätös, että suunniteltaessa aikuisille koulutusta, tulisi erityisesti kiinnittää huomiota vuorotyötä tekevien mahdollisuuksiin osallistua koulutukseen, koulutuksen sisällön vaatimustasoon suhteessa opiskelijoiden tasoon, sekä vuosien jälkeen opiskelun aloittavien tarpeeseen saada vahvaa henkilökohtaista tukea ja ohjausta opiskeluun liittyvissä asioissa.