NLP:n soveltaminen vuorovaikutus- ja koulutustiltanteissa sekä niihin liittyvien taitojen kehittämisessä.
JAAKKOLA, SARI (2004)
JAAKKOLA, SARI
2004
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2004-09-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-13345
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-13345
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on, miten voin soveltaa NLP:tä vuorovaikutus- ja
koulutustilanteissa ja niihin liittyvien taitojeni kehittämisessä. Olen suorittanut tutkimuksen toimintatutkimuksena oman työni yhteydessä. Työskentelen ryhmänvetäjänä ja kouluttajana organisaatiossa, jossa ryhmäni tekee puhelimitse tapahtuvaa myyntityötä.
Lisäksi tarkastelen, miten NLP ja sen soveltaminen nivoutuu aikaisempaan ihmiskäsitykseeni. Tästä syystä tutkielman aihealueeseen sisältyy Lauri Rauhalan holistisen ihmiskäsityksen ja myös dialogisuuden filosofiset viitekehykset.
Käytän tutkimuksessa toimintatutkimusmallia, jossa toimin oman työni tutkijana ja kehittäjänä. Tässä tutkimusmallissa korostuu teorian ja käytännön yhdistäminen, toiminnasta saatujen kokemusten kokoaminen ja niiden reflektointi. Siten prosessiin
sisältyy myös kokemuksellisen oppimisen malli.
Tutkimustuloksina esitän itsereflektion kautta ne uudet asiat, jotka NLP:hen tutustuminen ja sen soveltaminen ovat antaneet aikaisempiin vuorovaikutus- ja koulutustaitoihini. Näitä ovat mm. uskomuksien, kokemusten miellepiirteiden ja nonverbaalisen ilmaisun parempi tiedostaminen. Lisäksi on selkiytynyt kielenkäyttöön
liittyviä asioita ja se, miten mallittamista voidaan tutkimuksen aihealueessa hyödyntää.
Lisäksi ihmiskäsitykseni on täsmentynyt ja täydentynyt. Ymmärrän, miten NLP ja sen käyttö sijoittuu tähän käsitykseen nähden. Oman ihmiskäsityksensä selkiyttäminen ja ajattelun sekä toiminnan suhteuttaminen siihen on huomionarvoista, koska omaksumamme ihmiskäsitys ohjaa toimintaamme joka tapauksessa. Se antaa ihmisten parissa tapahtuvaan työskentelyyn tiettyjä perusteita joko tietoisella tai tiedostamattomalla tasolla. Lisäksi analysoitua ihmiskäsitystä, joka tulee pitää avoimena, on mahdollista systemaattisesti kehittää. Myös tutkimuksessa käytetty oppimisen malli ja prosessi sekä siinä kehittyminen ovat oleellisia tämän päivän
opiskelu- ja työelämässä.
Avainsanat: NLP, Rauhalan holistinen ihmiskäsitys, dialogisuus, vuorovaikutus- ja koulutustaidot, toimintatutkimus, kokemuksellinen oppiminen, itsereflektio
koulutustilanteissa ja niihin liittyvien taitojeni kehittämisessä. Olen suorittanut tutkimuksen toimintatutkimuksena oman työni yhteydessä. Työskentelen ryhmänvetäjänä ja kouluttajana organisaatiossa, jossa ryhmäni tekee puhelimitse tapahtuvaa myyntityötä.
Lisäksi tarkastelen, miten NLP ja sen soveltaminen nivoutuu aikaisempaan ihmiskäsitykseeni. Tästä syystä tutkielman aihealueeseen sisältyy Lauri Rauhalan holistisen ihmiskäsityksen ja myös dialogisuuden filosofiset viitekehykset.
Käytän tutkimuksessa toimintatutkimusmallia, jossa toimin oman työni tutkijana ja kehittäjänä. Tässä tutkimusmallissa korostuu teorian ja käytännön yhdistäminen, toiminnasta saatujen kokemusten kokoaminen ja niiden reflektointi. Siten prosessiin
sisältyy myös kokemuksellisen oppimisen malli.
Tutkimustuloksina esitän itsereflektion kautta ne uudet asiat, jotka NLP:hen tutustuminen ja sen soveltaminen ovat antaneet aikaisempiin vuorovaikutus- ja koulutustaitoihini. Näitä ovat mm. uskomuksien, kokemusten miellepiirteiden ja nonverbaalisen ilmaisun parempi tiedostaminen. Lisäksi on selkiytynyt kielenkäyttöön
liittyviä asioita ja se, miten mallittamista voidaan tutkimuksen aihealueessa hyödyntää.
Lisäksi ihmiskäsitykseni on täsmentynyt ja täydentynyt. Ymmärrän, miten NLP ja sen käyttö sijoittuu tähän käsitykseen nähden. Oman ihmiskäsityksensä selkiyttäminen ja ajattelun sekä toiminnan suhteuttaminen siihen on huomionarvoista, koska omaksumamme ihmiskäsitys ohjaa toimintaamme joka tapauksessa. Se antaa ihmisten parissa tapahtuvaan työskentelyyn tiettyjä perusteita joko tietoisella tai tiedostamattomalla tasolla. Lisäksi analysoitua ihmiskäsitystä, joka tulee pitää avoimena, on mahdollista systemaattisesti kehittää. Myös tutkimuksessa käytetty oppimisen malli ja prosessi sekä siinä kehittyminen ovat oleellisia tämän päivän
opiskelu- ja työelämässä.
Avainsanat: NLP, Rauhalan holistinen ihmiskäsitys, dialogisuus, vuorovaikutus- ja koulutustaidot, toimintatutkimus, kokemuksellinen oppiminen, itsereflektio