Löytöretkellä tiedon valtateillä - opettajan rooli suomalaisessa tietoyhteiskunnassa
KÄHÄRI, ESA; LEPPÄNEN, SAMI (1998)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KÄHÄRI, ESA
LEPPÄNEN, SAMI
1998
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1998Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsittelee Suomi tietoyhteiskunnaksi -projektin opettajien täydennyskoulutuksen 5 ov osuutta, jota tutkimuksessa kutsutaan Pedanet -koulutukseksi. Olemme tutkimuksessa analysoineet projektin alkuvaiheista lähtien koko prosessia vaihe vaiheelta. Tutkimuksessa keskitytään erityisesti selvittämään, vastaako annettu koulutus työssä olevien opettajien toiveita ja tarpeita.Tutkimuksessa on käytetty useita eri tutkimusmenetelmiä riippuen tutkittavasta aineistosta. Viranomaisten antamaa Suomi tietoyhteiskunnaksi -materiaalia on analysoitu ja pyritty löytämään siitä toiminnan tavoitteet ja annetut suuntaviivat toteutettavalle koulutukselle. Opettajien toiveita ja ongelmia tietotekniikan osalta on kartoitettu haastattelemalla opettajia, jotka toimivat ATK-vastaavina kouluissaan, mutta eivät ole osallistuneet Pedanet -koulutukseen. Pedanet -koulutukseen osallistuneista analysoitiin lähtötaso heidän itse ilmoittamiensa tietojen perusteella kvantitatiivisin menetelmin. Myös kurssilaisten antaman kirjallisen palautteen analysointiin kiinnitettiin erityistä huomiota. Koulutukseen osallistuneiden joukosta valittiin sopiva otos edustamaan joukkoa luokanopettajia, joista kahtakymmentä haastateltiin koulutuksen vaikuttavuuden selvittämiseksi.Tutkimuksen eri vaiheista saadut tulokset antoivat meille selkeän kuvan millainen on opettajien tietotekninen osaaminen kouluissa, minkälaisia ongelmia kouluilla ja opettajilla on sekä miten tulisi toimia ongelmien ratkaisemiseksi. Suomi tietoyhteiskunnaksi -koulutus on hyvä alku opettajien tietotekniikkataitojen lisäämiseksi. Kehitys on kuitenkin tietotekniikan alalla valtavan nopeaa, joten kertaluonteisella koulutuksella ei pysyviin ratkaisuihin päästä. Tulisikin luoda laajempi valikoima koulutusta, joka palvelisi pätevyysvaatimusten muuttuessa laaja-alaisesti opettajien täydennyskoulutusta. Opettajien koulutusvalikoimaa tulisi lisäksi laajentaa myös teknisempään suuntaan tai antaa tietotekniikan laitteiston- ja verkon ylläpidon tehtävät asiaan erikoistuneille pedagogisesti päteville mikrotukihenkilöille.Asiasanat: täydennyskoulutus - opettajat - tietotekniikka, Internet - opetus, tietoyhteiskunta - projektit - koulu - Suomi