"Så står det i Bibeln." : tolkningar av intertextuella samband mellan Bibeln och Jonas Gardells romaner Passionsspelet och Frestelsernas berg
SAKALA, PETRI (2004)
SAKALA, PETRI
2004
Pohjoismaiset kielet - Scandinavian Languages
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2004-06-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-13283
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-13283
Sisällysluettelo
1. INLEDNING 1.1 MÅL, METOD, MATERIAL OCH FORSKNINGSHISTORIK 1.2 FÖRFATTARPORTRÄTT 1.3 ROMANPRESENTATIONER 2. INTERTEXTUALITET 2.1 EN ÖVERSIKT ÖVER INTERTEXTUALITET SOM ETT TEORETISKT BEGREPP 2.2 INTERTEXTUALITET SOM EN LITTERATURVETENSKAPLIG METOD 3. BIBELN 3.1 BIBELN I SVENSK LITTERATUR 3.2 BIBELN I JONAS GARDELLS LIV OCH FÖRFATTARSKAP 4. BIBELN OCH JONAS GARDELLS VERK 4.1 PASSIONSSPELET 4.1.1 Bibliska namn och gestalter 4.1.1.1 Hampus och Johan - människans två sidor 4.1.1.2 Hampus - romanens mångtydiga Jesusgestalt 4.1.1.3 Maria - Jesu mor och en sekundär Jesusgestalt 4.1.1.4 Prästen Aron 4.1.2 Citat och allusioner 4.1.2.1 En pjäs inne i romanen - ett passionsspel i Passionsspelet 4.1.2.2 Bibliska citat och allusioner i verkets andra delar 4.1.3 Biblisk tematik 4.1.3.1 Homosexualitet 4.1.3.2 Hjälten och förrädaren 4.2 FRESTELSERNAS BERG 4.2.1 Bibliska namn och gestalter 4.2.1.1 Maria - Job, Josef, Jesus och Marior i en figur 4.2.1.2 Johan - en fisk som börjat skrika 4.2.1.3 Andra romangestalter 4.2.2 Citat och allusioner 4.2.2.1 Citat och allusioner från Jobs bok 4.2.2.2 Citat och allusioner från evangelierna 4.2.2.3 Citat och allusioner från andra bibliska böcker 4.2.3 Biblisk tematik 4.2.3.1 Gud, djävulen, godheten och ondskan 4.2.3.2 Andra tematiska synpunkter 4.3 DEN GARDELLSKA TEOLOGIN 5. SAMMANFATTNING OCH DISKUSSION LITTERATUR- OCH KÄLLFÖRTECKNING BILAGA 1 Jonas Gardells produktion
Tiivistelmä
Hakutermit:
Bibeln, Jonas Gardell, intertextualitet, raamattu, intertekstuaalisuus
Tutkielmani aiheena on raamatullinen intertekstuaalisuus ruotsalaisen Jonas Gardellin (s. 1963) romaaneissa Passionsspelet (1985) ja Frestelsernas berg (1995). Tarkastelen aihetta teosten romaanihenkilöiden, keskeisten teemojen ja tekstuaalisten lainojen (so. sitaatit ja alluusiot) kautta. Näistä piirteistä esitän tulkintoja, joiden pohjalta kokoan lopuksi esityksen keskeisistä Gardellin teologisista näkemyksistä.
Työni tutkimusmetodin perustana on useita intertekstuaalisuusteorioita ja -teoreetikkoja, joista tässä mainittakoon Gérard Genette, Michael Riffaterre ja Roland Barthes. Tutkituista teoksista olen kerännyt ne piirteet, joiden katson olevan intertekstuaalisessa yhteydessä Raamattuun. Erityistä huomiota kiinnitän yhtäläisyyksiin romaanihenkilöiden ja raamatullisten hahmojen välillä, tekstuaalisten lainojen ja niitä vastaavien raamatunkohtien eroavaisuuksiin sekä sellaisiin teemoihin, joita teoksissa käsitellään raamatullisten ainesten kautta.
Tutkimuskohteena olevaa Jonas Gardellin tuotantoa sävyttää runsas raamatullinen intertekstuaalisuus. Keskeisinä teemoina tutkituissa romaaneissa esiintyvät mm. lähimmäisenrakkaus, homoseksuaalisuus sekä hyvyys ja pahuus, joista kirjailija esittää omat teologiset näkemyksensä. Kaikilla tutkittujen romaanien tärkeimmillä henkilöhahmoilla osoittautui olevan yksi tai useampia suoria esikuvia Raamatussa. Yhteys romaanihenkilöiden ja Raamatun hahmojen välillä syntyy samankaltaisten nimien ja luonteenpiirteiden lisäksi esim. heidän lausumiensa raamatullisten lainojen ansiosta.
Jonas Gardellin teologia korostaa jokaisen oikeutta omaan Jumalaan ja jumalakäsitykseen. Kenelläkään ei kuitenkaan ole oikeutta ryhtyä Jumalaksi tai asettaa ehtoja hänen kaikenkattavalle rakkaudelleen - erityisesti Gardellin kritiikki kohdistuu tutkituissa teoksissa toisia tuomitseviin äärikristittyihin. Vain rakastamalla lähimmäistään ihminen voi Gardellin mukaan osoittaa rakkautensa Jumalaan.
Bibeln, Jonas Gardell, intertextualitet, raamattu, intertekstuaalisuus
Tutkielmani aiheena on raamatullinen intertekstuaalisuus ruotsalaisen Jonas Gardellin (s. 1963) romaaneissa Passionsspelet (1985) ja Frestelsernas berg (1995). Tarkastelen aihetta teosten romaanihenkilöiden, keskeisten teemojen ja tekstuaalisten lainojen (so. sitaatit ja alluusiot) kautta. Näistä piirteistä esitän tulkintoja, joiden pohjalta kokoan lopuksi esityksen keskeisistä Gardellin teologisista näkemyksistä.
Työni tutkimusmetodin perustana on useita intertekstuaalisuusteorioita ja -teoreetikkoja, joista tässä mainittakoon Gérard Genette, Michael Riffaterre ja Roland Barthes. Tutkituista teoksista olen kerännyt ne piirteet, joiden katson olevan intertekstuaalisessa yhteydessä Raamattuun. Erityistä huomiota kiinnitän yhtäläisyyksiin romaanihenkilöiden ja raamatullisten hahmojen välillä, tekstuaalisten lainojen ja niitä vastaavien raamatunkohtien eroavaisuuksiin sekä sellaisiin teemoihin, joita teoksissa käsitellään raamatullisten ainesten kautta.
Tutkimuskohteena olevaa Jonas Gardellin tuotantoa sävyttää runsas raamatullinen intertekstuaalisuus. Keskeisinä teemoina tutkituissa romaaneissa esiintyvät mm. lähimmäisenrakkaus, homoseksuaalisuus sekä hyvyys ja pahuus, joista kirjailija esittää omat teologiset näkemyksensä. Kaikilla tutkittujen romaanien tärkeimmillä henkilöhahmoilla osoittautui olevan yksi tai useampia suoria esikuvia Raamatussa. Yhteys romaanihenkilöiden ja Raamatun hahmojen välillä syntyy samankaltaisten nimien ja luonteenpiirteiden lisäksi esim. heidän lausumiensa raamatullisten lainojen ansiosta.
Jonas Gardellin teologia korostaa jokaisen oikeutta omaan Jumalaan ja jumalakäsitykseen. Kenelläkään ei kuitenkaan ole oikeutta ryhtyä Jumalaksi tai asettaa ehtoja hänen kaikenkattavalle rakkaudelleen - erityisesti Gardellin kritiikki kohdistuu tutkituissa teoksissa toisia tuomitseviin äärikristittyihin. Vain rakastamalla lähimmäistään ihminen voi Gardellin mukaan osoittaa rakkautensa Jumalaan.