Strateginen suorituksen mittaaminen yleishyödyllisen järjestön tapauksessa.
KÄRKI, LOTTA (2004)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KÄRKI, LOTTA
2004
Yrityksen taloustiede, laskentatoimi - Accounting and Finance
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
Hyväksymispäivämäärä
2004-06-17Tiivistelmä
Hakutermit:
strategia, suorituksen mittaaminen, Balanced Scorecard, yleishyödyllinen järjestö
Yritysjohdon laskentatoimi on elänyt viime vuosien aikana selvää murroskautta. Eräs sen keskeisimmistä muodoista on suorituskyvyn mittaamisen kokonaisvaltaistuminen: ei- taloudelliset ja laadulliset mittarit nousevat yhä tärkeämmiksi strategisen ohjauksen apuvälineiksi. Tämän tutkimuksen kohteena ovat kokonaisvaltaiset suoritusmittaristot ja pääasiallisesti keskitytään soveltamaan Balanced Scorecard -mittaristoa. Viimeaikoina on mittaristoa alettu soveltaa liikeyritysten lisäksi myös julkiselle sektorille ja yleishyödylliset yhteisötkin eli ns. kolmas sektori on osoittanut kiinnostusta soveltaa mittaristoa omaan toimintaansa
Tämän tutkimuksen ongelmana ja näin ollen myös tavoitteena oli rakentaa strateginen suoritusmittaristo Tampereen Kaupunkilähetys ry:n Peurankallion palvelukeskuksen toimintaan. Viitekehykseksi valitiin Balanced Scorecard ja siitä julkiselle sektorille kehitetty mittaristo. Tutkimus suoritettiin käyttäen konstruktiivista tutkimusotetta. Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin suorituksen mittaamista aluksi yleisesti ja tämän jälkeen siirryttiin strategiseen suorituksen mittaamiseen. Teoriaosuus keskittyy pääasiallisesti Balanced Scorecard mittaristoon ja siinä esitellään sekä liikeyritykselle kehitetty malli että julkiselle sektorille kehitetty malli.
Tutkimuksen tulokseksi saatiin Peurankallion palvelukeskustoimintaan rakennettu Balanced Scorecard mittaristo. Rakennusprojektin aluksi tehtiin paljon yhteistyötä Peurankallion edustajan kanssa, jotta mittaristossa tarvittavat perusasiat tuli hyvin selvitettyä. Varsinaisen mittariston rakentamisen hoiti tutkija itsenäisesti. Mittaristo on osa Peurankallion palvelukeskuksen laatuohjelmaa ja sen rakentamisessa pyrittiin ottamaan huomioon mahdollisimman laajasti laatuun liittyviä seikkoja, kuten palvelun, tuotteiden ja henkilöstön työn laatu. Empiirisen osuuden lopuksi on vielä pyritty arvioimaan rakennettua mittaristoa.
Tutkimuksen tuloksena oleva mittaristo voidaan ottaa käyttöön Peurankallion palvelukeskuksessa. Jatkossa olisi mielenkiintoista seurata, kuinka käyttöönotto onnistuu ja pystytäänkö mittariston antamia tuloksia käyttämään hyväksi toiminnassa, varsinkin kun resurssit ovat pitkälti annettuja.
strategia, suorituksen mittaaminen, Balanced Scorecard, yleishyödyllinen järjestö
Yritysjohdon laskentatoimi on elänyt viime vuosien aikana selvää murroskautta. Eräs sen keskeisimmistä muodoista on suorituskyvyn mittaamisen kokonaisvaltaistuminen: ei- taloudelliset ja laadulliset mittarit nousevat yhä tärkeämmiksi strategisen ohjauksen apuvälineiksi. Tämän tutkimuksen kohteena ovat kokonaisvaltaiset suoritusmittaristot ja pääasiallisesti keskitytään soveltamaan Balanced Scorecard -mittaristoa. Viimeaikoina on mittaristoa alettu soveltaa liikeyritysten lisäksi myös julkiselle sektorille ja yleishyödylliset yhteisötkin eli ns. kolmas sektori on osoittanut kiinnostusta soveltaa mittaristoa omaan toimintaansa
Tämän tutkimuksen ongelmana ja näin ollen myös tavoitteena oli rakentaa strateginen suoritusmittaristo Tampereen Kaupunkilähetys ry:n Peurankallion palvelukeskuksen toimintaan. Viitekehykseksi valitiin Balanced Scorecard ja siitä julkiselle sektorille kehitetty mittaristo. Tutkimus suoritettiin käyttäen konstruktiivista tutkimusotetta. Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin suorituksen mittaamista aluksi yleisesti ja tämän jälkeen siirryttiin strategiseen suorituksen mittaamiseen. Teoriaosuus keskittyy pääasiallisesti Balanced Scorecard mittaristoon ja siinä esitellään sekä liikeyritykselle kehitetty malli että julkiselle sektorille kehitetty malli.
Tutkimuksen tulokseksi saatiin Peurankallion palvelukeskustoimintaan rakennettu Balanced Scorecard mittaristo. Rakennusprojektin aluksi tehtiin paljon yhteistyötä Peurankallion edustajan kanssa, jotta mittaristossa tarvittavat perusasiat tuli hyvin selvitettyä. Varsinaisen mittariston rakentamisen hoiti tutkija itsenäisesti. Mittaristo on osa Peurankallion palvelukeskuksen laatuohjelmaa ja sen rakentamisessa pyrittiin ottamaan huomioon mahdollisimman laajasti laatuun liittyviä seikkoja, kuten palvelun, tuotteiden ja henkilöstön työn laatu. Empiirisen osuuden lopuksi on vielä pyritty arvioimaan rakennettua mittaristoa.
Tutkimuksen tuloksena oleva mittaristo voidaan ottaa käyttöön Peurankallion palvelukeskuksessa. Jatkossa olisi mielenkiintoista seurata, kuinka käyttöönotto onnistuu ja pystytäänkö mittariston antamia tuloksia käyttämään hyväksi toiminnassa, varsinkin kun resurssit ovat pitkälti annettuja.