Mikä Raakel on naisiaan? Miksi ja miten nainen muuttuu Tuula Rotkon teoksessa Susi ja surupukuinen nainen.
VAISTO, ELINA (2004)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
VAISTO, ELINA
2004
Suomen kirjallisuus - Finnish Literature
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
Hyväksymispäivämäärä
2004-06-09Tiivistelmä
Hakutermit:
metamorfoosi, ihmissusi, balladi, liminaalinainen, kaksoisolento
Tutkielmassa tarkastellaan miten nainen muuttuu Tuula Rotkon teoksessa Susi ja surupukuinen nainen (1998). Teoksen päähenkilö Raakel Rantajuola muuttuu tarinan edetessä uskomusten ja kirjallisuuden tutuksi tekemäksi motiiviksi, ihmissudeksi. Raakelin asteittain tapahtuvaa muodonmuutosta tutkiessa mie-lenkiinto kohdistuu muutoksen taustalla vaikuttaviin syihin siitäkin huolimatta, että fantasian alueeseen yleisesti liitetty metamorfoosiaihe jättää usein kansanperinteen tavoin muutoksen selittämättä. Tutkielmassa pyritään löytämään syitä muutokselle muun muassa kaksoisolentomotiivista ja demoniaiheesta käsin.
Raakelin tarinaa tarkastellaan myös balladin konventioiden kautta. Balladille tyypillinen kolmiodraama kuolemaan johtavine luvattomine rakkauksineen on tärkeässä osassa Raakelin maailmaan kurkistettaessa. Sudeksi muuttuva Raakel on balladille keskeisen naistyypin, rajatilassa häilyvän liminaalinaisen selvä ilmentymä. Kaikin puolin marginaalisen Raakelin erilaisuus saa tukea myös toiseuden, dualismin ja intertekstuaalisuuden näkökulmista.
Raakelin tarinan mukana kulkee Suomen kirjallisuuden keskeisen susinaisen, Aino Kallaksen Sudenmorsiamen (1928) Aalon tarina. Rotkon Raakelia voidaan pitää Kallaksen ihmissuden nykyaikaisena versiona, mutta muuttumisen syyt ovat ajan kuluessa muuttuneet. Siinä missä Kallaksen Aalon muutos viestii muun muassa tukahdutetun seksuaalisuuden valtaan pääsyä, Rotkon Raakel on naisen aggression ja katkeruuden ilmentymä.
Symboliikkaa tulvillaan olevaa teosta tutkittaessa etenkin susivertauksien ja muiden eläinmetaforien lähempi tarkastelu on mielekästä. Tutkielmassa sivutaan myös sitä problematiikkaa, miksi muotoaan muuttanut päätyy Raakelin tavoin juuri sudenhahmoiseksi.
Näistä lähtökohdista käsin tutkielmassa pyritään selvittämään, mikä tai kuka Raakel lopulta on naisiaan.
metamorfoosi, ihmissusi, balladi, liminaalinainen, kaksoisolento
Tutkielmassa tarkastellaan miten nainen muuttuu Tuula Rotkon teoksessa Susi ja surupukuinen nainen (1998). Teoksen päähenkilö Raakel Rantajuola muuttuu tarinan edetessä uskomusten ja kirjallisuuden tutuksi tekemäksi motiiviksi, ihmissudeksi. Raakelin asteittain tapahtuvaa muodonmuutosta tutkiessa mie-lenkiinto kohdistuu muutoksen taustalla vaikuttaviin syihin siitäkin huolimatta, että fantasian alueeseen yleisesti liitetty metamorfoosiaihe jättää usein kansanperinteen tavoin muutoksen selittämättä. Tutkielmassa pyritään löytämään syitä muutokselle muun muassa kaksoisolentomotiivista ja demoniaiheesta käsin.
Raakelin tarinaa tarkastellaan myös balladin konventioiden kautta. Balladille tyypillinen kolmiodraama kuolemaan johtavine luvattomine rakkauksineen on tärkeässä osassa Raakelin maailmaan kurkistettaessa. Sudeksi muuttuva Raakel on balladille keskeisen naistyypin, rajatilassa häilyvän liminaalinaisen selvä ilmentymä. Kaikin puolin marginaalisen Raakelin erilaisuus saa tukea myös toiseuden, dualismin ja intertekstuaalisuuden näkökulmista.
Raakelin tarinan mukana kulkee Suomen kirjallisuuden keskeisen susinaisen, Aino Kallaksen Sudenmorsiamen (1928) Aalon tarina. Rotkon Raakelia voidaan pitää Kallaksen ihmissuden nykyaikaisena versiona, mutta muuttumisen syyt ovat ajan kuluessa muuttuneet. Siinä missä Kallaksen Aalon muutos viestii muun muassa tukahdutetun seksuaalisuuden valtaan pääsyä, Rotkon Raakel on naisen aggression ja katkeruuden ilmentymä.
Symboliikkaa tulvillaan olevaa teosta tutkittaessa etenkin susivertauksien ja muiden eläinmetaforien lähempi tarkastelu on mielekästä. Tutkielmassa sivutaan myös sitä problematiikkaa, miksi muotoaan muuttanut päätyy Raakelin tavoin juuri sudenhahmoiseksi.
Näistä lähtökohdista käsin tutkielmassa pyritään selvittämään, mikä tai kuka Raakel lopulta on naisiaan.