Rohkea roturakastaja, epävarma artisti ja syyskuun söpöliini : maskuliinisuuden representaatiot Cosmopolitanissa
PUNKKA, PÄIVI (2004)
PUNKKA, PÄIVI
2004
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2004-06-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-13223
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-13223
Sisällysluettelo
1. JOHDANNOKSI: MITÄ MIEHEN TULEE OLLA? 2 2. MASKULIINISUUDEN REPRESENTAATIOT MEDIASSA 4 3. TUTKIMUSAINEISTO: SUOMEN COSMOPOLITAN 8 4. NAISTENLEHTIEN GENRE 11 4.1. GENRE JA ODOTUSHORISONTTI 12 4.2. KURKISTUS NAISTENLEHTIEN MAAILMAAN 13 4.3. MIEHEN ROOLIT NAISTEN MAAILMASSA 16 5. SUKUPUOLESTA JA MASKULIINISUUDESTA 17 5.1. MASKULIINISUUDEN TEORETISOINTI 18 5.2. MASKULIINISUUS JA SUKUPUOLI 19 5.3. MALLIMASKULIININ MERKIT 21 5.4. KUKA KATSOO KETÄ? 26 5.5. HEGEMONINEN MASKULIINISUUS 27 5.6. MASKULIINISUUSTEORIOIDEN KRITIIKKIÄ 29 6. TODELLISUUS KIELELLISENÄ RAKENNELMANA 32 6.1. REPRESENTAATIOTEORIAT 33 6.2. VALINTA MERKITYKSEN TUOTTAJANA 33 6.3. DISKURSIIVINEN KÄYTÄNTÖ 34 6.4. GENRE REPRESENTAATIOIDEN OHJAAJANA 35 6.5. DISKURSSIEN JA REPRESENTAATIOIDEN TUTKIMISESTA 36 7. TUTKIMUSMETODIT 37 7.1. SISÄLLÖN ERITTELY 37 7.2. DISKURSSIANALYYSI 37 7.3. KUVAN VOIMASTA 38 8. SISÄLLÖN ERITTELY 43 8.1. HAASTATTELUT 43 8.2. NAISTEN MIEHET 47 8.3. NEUVONTAPALSTAT 51 8.4. MIELIPIDEKIRJOITUKSET 65 8.5. MEDIATUOTTEIDEN MIEHET 69 8.6. KUVIEN MASKULIINISUUDET 75 8.7. MUUT 80 8.8. YHTEENVETOA SISÄLLÖN ERITTELYSTÄ 81 9. DISKURSSIANALYYSI 83 9.1. HETEROSEKSISMI JA HALUN PAKKO 83 9.2. MASKULIININEN VALTA 89 9.3. MIEHEN YLEMMYYS 100 9.4. MIEHINEN EPÄVARMUUS 103 9.5. HOMOSOSIAALISUUS JA KILPAILU 107 9.6. POIKKEAVAT MASKULIINISUUDET 112 9.7. YHTEENVETOA DISKURSSEISTA 118 10. MYYTIT UUSIOKÄYTÖSSÄ 120 10.1. MYYTTIEN JA COSMOPOLITANIN MIES 120 10.2. REPRESENTAATIOT KIERROSSA 122 11. LOPUKSI 124 11.1. TUTKIJAN ITSEREFLEKTIO 124 11.2. MIES ON MIES ON MIES TULEVAISUUDESSAKIN? 125 LÄHTEET 128
Tiivistelmä
Hakutermit:
representaatio, maskuliinisuus, naistenlehti
Tässä tutkielmassa tarkastellaan maskuliinisuuden representaatioita nuorille naisille suunnatussa Cosmopolitan-lehdessä. Tutkimuksen lähtöoletuksena on, että lehti tuottaa maskuliinisuudesta stereotyyppistä ja yksipuolista kuvaa. Tutkimuksen tarkoituksena on eritellä ja tutkia maskuliinisuuden representaatioita sekä niitä jäsentäviä diskursseja. Tutkimusaineistona on Cosmopolitanin numero syyskuulta 2003.
Tutkimusmetodeina on käytetty sisällön erittelyä sekä diskurssianalyysiä. Kuvia ja mainoksia on tutkittu denotaation ja konnotaation sekä visuaalisen lukutaidon käsitteen avulla.
Tutkimuksen tuloksena on, että Cosmopolitanissa tuotetut representaatiot esittävät miehen useimmiten joko naisen kumppanina tai tavoiteltavana määränpäänä. Pääosin miehet eivät pääse itse lehdessä ääneen, vaan heidän toimintansa ja ajatuksensa ovat lähinnä toimittajan kerronnan kohteina. Osassa aineiston representaatioista korostetaan miehen myönteisiä puolia, toisissa taas miehet esitetään taakkana tai uhkana naiselle. Tutkimusaineistossa on vain kaksi miehen haastattelua ja kaksi miehen kirjoittamaa tekstiä. Muut maskuliinisuuden representaatiot on tuotettu naisen joko toimittajan tai haastateltavan näkökulmasta. Naiset kertovat lukijalle, millaisia miehet ovat.
Maskuliinisuuden representaatioita tutkimusaineistossa jäsentää kuusi erilaista diskurssia, jotka on tutkimuksessa nimetty seuraavasti: Heteroseksismi ja halun pakko, maskuliininen valta, miehen ylemmyys, miehinen epävarmuus, homososiaalisuus ja kilpailu sekä poikkeavat maskuliinisuudet. Diskurssit on tässä tutkimuksessa esitelty selvyyden vuoksi toisista erillään, mutta tutkimusaineiston representaatioissa ne kietoutuvat monesti yhteen.
Vaikka tutkimusaineistona oleva Cosmopolitan esittää tarjoavansa uusia käsityksiä maskuliinisuudesta tai miehen ja naisen suhteesta, tutkimuksen mukaan maskuliinisuuden representaatiot ovat stereotyyppisiä ja kierrättävät vanhoja myyttejä tai tarjoavat tilalle uusia, yhtä stereotyyppisiä myyttejä. Jatkossa voisi tutkia sitä, miten lukijat suhtautuvat näihin lehtien välittämiin stereotyyppisiin ihmismalleihin ja sitä, millaisen ihmisen he haluaisivat lehtien sivuilla kohdata.
representaatio, maskuliinisuus, naistenlehti
Tässä tutkielmassa tarkastellaan maskuliinisuuden representaatioita nuorille naisille suunnatussa Cosmopolitan-lehdessä. Tutkimuksen lähtöoletuksena on, että lehti tuottaa maskuliinisuudesta stereotyyppistä ja yksipuolista kuvaa. Tutkimuksen tarkoituksena on eritellä ja tutkia maskuliinisuuden representaatioita sekä niitä jäsentäviä diskursseja. Tutkimusaineistona on Cosmopolitanin numero syyskuulta 2003.
Tutkimusmetodeina on käytetty sisällön erittelyä sekä diskurssianalyysiä. Kuvia ja mainoksia on tutkittu denotaation ja konnotaation sekä visuaalisen lukutaidon käsitteen avulla.
Tutkimuksen tuloksena on, että Cosmopolitanissa tuotetut representaatiot esittävät miehen useimmiten joko naisen kumppanina tai tavoiteltavana määränpäänä. Pääosin miehet eivät pääse itse lehdessä ääneen, vaan heidän toimintansa ja ajatuksensa ovat lähinnä toimittajan kerronnan kohteina. Osassa aineiston representaatioista korostetaan miehen myönteisiä puolia, toisissa taas miehet esitetään taakkana tai uhkana naiselle. Tutkimusaineistossa on vain kaksi miehen haastattelua ja kaksi miehen kirjoittamaa tekstiä. Muut maskuliinisuuden representaatiot on tuotettu naisen joko toimittajan tai haastateltavan näkökulmasta. Naiset kertovat lukijalle, millaisia miehet ovat.
Maskuliinisuuden representaatioita tutkimusaineistossa jäsentää kuusi erilaista diskurssia, jotka on tutkimuksessa nimetty seuraavasti: Heteroseksismi ja halun pakko, maskuliininen valta, miehen ylemmyys, miehinen epävarmuus, homososiaalisuus ja kilpailu sekä poikkeavat maskuliinisuudet. Diskurssit on tässä tutkimuksessa esitelty selvyyden vuoksi toisista erillään, mutta tutkimusaineiston representaatioissa ne kietoutuvat monesti yhteen.
Vaikka tutkimusaineistona oleva Cosmopolitan esittää tarjoavansa uusia käsityksiä maskuliinisuudesta tai miehen ja naisen suhteesta, tutkimuksen mukaan maskuliinisuuden representaatiot ovat stereotyyppisiä ja kierrättävät vanhoja myyttejä tai tarjoavat tilalle uusia, yhtä stereotyyppisiä myyttejä. Jatkossa voisi tutkia sitä, miten lukijat suhtautuvat näihin lehtien välittämiin stereotyyppisiin ihmismalleihin ja sitä, millaisen ihmisen he haluaisivat lehtien sivuilla kohdata.