Omistajanvaihdos yhteisössä ja poikkeuslupa tappioiden vähentämiseen tai veroylijäämien huomioon ottamiseen.
VAKKURI, TAINA (2004)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
VAKKURI, TAINA
2004
Vero-oikeus - Tax Law
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
Hyväksymispäivämäärä
2004-06-02Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on poikkeuslupa, jonka verovirasto voi hakemuksesta myöntää tappioiden vähentämiseen TVL 122.3 §:n nojalla tai veroylijäämien huomioon ottamiseen YHL 8.5 §:n nojalla tilanteessa, jossa tappioiden vähentäminen tai veroylijäämien huomioon ottaminen on estynyt yhteisön osakkeiden tai osuuksien vaihdettua omistajaa TVL 122.1 §:ssä tai YHL 8.3 §:ssä tarkoitetulla tavalla. Keskeinen kohde on poikkeusluvan myöntämisen edellytykset sekä poikkeusluvan hakemiseen ja myöntämiseen liitttyvät menettelyt. Aihekokonaisuuteen liittyen tutkimuksessa tarkastellaan myös omistajanvaihdoksia ja sulautumisia ja jakautumisia, jotka estävät tappioiden vähentämisen tai veroylijäämien huomioon ottamisen.
Tutkimus perustuu säännösten tulkintaan sekä kyselyyn, joka toteutettiin tutkimukseen liittyen. Kyselytutkimuksella kerättiin tietoa erityisesti poikkeuslupahakemusten käsittelystä verovirastoissa. Muutoin lähdeaineistona on käytetty oikeuskäytännön ja lainvalmisteluasiakirjojen lisäksi pääasiassa aihetta käsitteleviä artikkeleja erityisesti Verotus -lehdessä sekä verohallituksen julkaisemia ohjeita. Yksittäisistä lähdeteoksista keskeisimpiä tutkimuksen kannalta ovat olleet Markku Ojalan sähköinen julkaisu Tappiot ja YHL:n mukaiset erät yritysjärjestelyissä, Edward Anderssonin ja Jarmo Ikkalan Elinkeinoverolainsäädännön kommentaari sekä Jarmo Ikkalan, Raimo Pallosen, Ossi Haapaniemen ja Outi Raitasuon Verosuunnittelun käsikirja I.
Turkimuksesta ilmenee, että TVL 122 §:n ja YHL 8 §:n säännökset ovat vaikeaselkoisia ja tulkinnanvaraisia. Varsinaisten omistajanvaihdossäännösten tulkinta on kuitenkin melko vakiintunut oikeuskäytännössä. Koska omistajanvaihdosten vaikutukset arvioidaan erikseen suhteessa eri verovuosina vahvistettuihin tappioihin tai syntyneisiin veroylijäämiin, on vaikutusten määrittäminen käytännössä kuitenkin vaikeaa. Poikkeusluvan myöntämisen edellytyksiin puolestaan liittyy tulkinnallisia ongelmia. Edellytyksiä koskevaa julkaistua oikeuskäytäntöä ei ole varsinaisesti lainkaan, joten virastojen poikkeuslupakäytännössä säännösten tulkinnassa tukeudutaan pääsääntöisesti verohallituksen antamiin ohjeisiin. Toteutetun kyselytutkimuksen perusteella vaikuttaisi siltä, että ohjeiden noudattaminen onkin johtanut melko yhdenmukaiseen poikkeuslupakäytäntöön valtakunnallisesti.
Tutkimus perustuu säännösten tulkintaan sekä kyselyyn, joka toteutettiin tutkimukseen liittyen. Kyselytutkimuksella kerättiin tietoa erityisesti poikkeuslupahakemusten käsittelystä verovirastoissa. Muutoin lähdeaineistona on käytetty oikeuskäytännön ja lainvalmisteluasiakirjojen lisäksi pääasiassa aihetta käsitteleviä artikkeleja erityisesti Verotus -lehdessä sekä verohallituksen julkaisemia ohjeita. Yksittäisistä lähdeteoksista keskeisimpiä tutkimuksen kannalta ovat olleet Markku Ojalan sähköinen julkaisu Tappiot ja YHL:n mukaiset erät yritysjärjestelyissä, Edward Anderssonin ja Jarmo Ikkalan Elinkeinoverolainsäädännön kommentaari sekä Jarmo Ikkalan, Raimo Pallosen, Ossi Haapaniemen ja Outi Raitasuon Verosuunnittelun käsikirja I.
Turkimuksesta ilmenee, että TVL 122 §:n ja YHL 8 §:n säännökset ovat vaikeaselkoisia ja tulkinnanvaraisia. Varsinaisten omistajanvaihdossäännösten tulkinta on kuitenkin melko vakiintunut oikeuskäytännössä. Koska omistajanvaihdosten vaikutukset arvioidaan erikseen suhteessa eri verovuosina vahvistettuihin tappioihin tai syntyneisiin veroylijäämiin, on vaikutusten määrittäminen käytännössä kuitenkin vaikeaa. Poikkeusluvan myöntämisen edellytyksiin puolestaan liittyy tulkinnallisia ongelmia. Edellytyksiä koskevaa julkaistua oikeuskäytäntöä ei ole varsinaisesti lainkaan, joten virastojen poikkeuslupakäytännössä säännösten tulkinnassa tukeudutaan pääsääntöisesti verohallituksen antamiin ohjeisiin. Toteutetun kyselytutkimuksen perusteella vaikuttaisi siltä, että ohjeiden noudattaminen onkin johtanut melko yhdenmukaiseen poikkeuslupakäytäntöön valtakunnallisesti.