Opettaja ympäristökasvatuksen muutosagenttina, tapaustutkimus Hämeenlinnan seudun luontokoulun järjestämästä täydennyskoulutuksesta.
PALOKANGAS, LAURA (2004)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
PALOKANGAS, LAURA
2004
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2004-06-02Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia luokanopettajien kokemuksia Hämeenlinnan seudun luontokoulun järjestämästä täydennyskoulutuksesta ja täydennyskoulutuksen tarpeesta. Lisäksi tutkimuksen kohteena ovat opettajien ympäristökasvatuskäsitykset. Opettajilta on myös kysytty täydennyskoulutuksen vaikutuksista opetustyöhön. Opettajien käsityksiä ympäristökasvatuksesta tarkastellaan Palmer & Nealin ympäristökasvatuksen mallin kehyksessä. Lisäksi teoriapohjana on käytetty Hungerford & Volkin vastuullisen ympäristökäyttäytymisen mallia ja Pietarisen luontosuhdejaottelua. Tuloksia täydennyskoulutustarpeesta on peilattu aiempiin tutkimuksiin. Täydennyskoulutusta on tutkittu osana opettajuutta Fullanin muutosagenttiteorian ja Rogersin innovaation omaksumisteorian valossa.
Tutkimuksessa oli neljä pääongelmaa, jotka jakautuivat alaongelmiin.
1. Millainen käsitys opettajilla on ympäristökasvatuksesta?
2. Millaisena opettajat näkevät täydennyskoulutuksen tarpeen?
3. Miten opettajat ovat käyttäneet luontokoulun täydennyskoulutuksen antia työssään?
4. Mitä palautetta ja kehittämisehdotuksia opettajat esittävät luontokoulun täydennyskoulutuksesta?
Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2003. Tutkimukseen osallistui 15 Hämeenlinnan seudun luontokoulun täydennyskoulutuksessa mukana ollutta luokanopettajaa. Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen menetelmä. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin avointa kyselyä, osallistuvaa observointia sekä dokumentteja.
Opettajat ovat kokeneet luontokoulun täydennyskoulutuksen välttämättömäksi osaksi työtään. Täydennyskoulutus on tärkeää erityisesti ammatillisen kehittymisen, uusien ideoiden, kollegiaalisen vuorovaikutuksen ja työssä jaksamisen vuoksi. Opettajat korostavat ympäristökasvatuskäsityksissään oppimista ympäristön hyväksi, mutta käyttävät kuitenkin suurimmaksi osaksi menetelmiä, jotka viittaavat oppimiseen ympäristössä. Opettajien ympäristökasvatuskäsitykset ovat monipuolisia, mutta eivät ole selkeästi jäsentyneitä. Lapselle ympäristökasvatus on opettajien mukaan tärkeää ympäristöherkkyyden ja positiivisen luontosuhteen kehittymisen vuoksi. Koulu on tärkeä väylä ympäristökasvatuksen toteuttamiseen. Opettajien opetustyöhön täydennyskoulutus on vaikuttanut erityisesti uusien opetusmenetelmien lisääntymisenä. Kouluyhteisöön välittyvät vaikutukset ovat näkyneet ideoiden välittämisenä muille opettajille. Vaikutukset kouluyhteisöön saattavat jäädä kuitenkin vähäisiksi yhteisön kiinnostumattomuuden vuoksi. Opettajat kehittäisivät täydennyskoulutuksesta lähinnä ulkoisia tekijöitä esimerkiksi resursseja lisäämällä. Sisältöjä pidetään monipuolisina ja käytännöllisinä. Täydennyskoulutus on selvästi ollut opettajien mukaan positiivinen ja hyödyllinen kokemus.
_______________________________________________________________________________
Avainsanat: ympäristökasvatus, muutosagentti, täydennyskoulutus, muutosagenttiopettaja
Tutkimuksessa oli neljä pääongelmaa, jotka jakautuivat alaongelmiin.
1. Millainen käsitys opettajilla on ympäristökasvatuksesta?
2. Millaisena opettajat näkevät täydennyskoulutuksen tarpeen?
3. Miten opettajat ovat käyttäneet luontokoulun täydennyskoulutuksen antia työssään?
4. Mitä palautetta ja kehittämisehdotuksia opettajat esittävät luontokoulun täydennyskoulutuksesta?
Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2003. Tutkimukseen osallistui 15 Hämeenlinnan seudun luontokoulun täydennyskoulutuksessa mukana ollutta luokanopettajaa. Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen menetelmä. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin avointa kyselyä, osallistuvaa observointia sekä dokumentteja.
Opettajat ovat kokeneet luontokoulun täydennyskoulutuksen välttämättömäksi osaksi työtään. Täydennyskoulutus on tärkeää erityisesti ammatillisen kehittymisen, uusien ideoiden, kollegiaalisen vuorovaikutuksen ja työssä jaksamisen vuoksi. Opettajat korostavat ympäristökasvatuskäsityksissään oppimista ympäristön hyväksi, mutta käyttävät kuitenkin suurimmaksi osaksi menetelmiä, jotka viittaavat oppimiseen ympäristössä. Opettajien ympäristökasvatuskäsitykset ovat monipuolisia, mutta eivät ole selkeästi jäsentyneitä. Lapselle ympäristökasvatus on opettajien mukaan tärkeää ympäristöherkkyyden ja positiivisen luontosuhteen kehittymisen vuoksi. Koulu on tärkeä väylä ympäristökasvatuksen toteuttamiseen. Opettajien opetustyöhön täydennyskoulutus on vaikuttanut erityisesti uusien opetusmenetelmien lisääntymisenä. Kouluyhteisöön välittyvät vaikutukset ovat näkyneet ideoiden välittämisenä muille opettajille. Vaikutukset kouluyhteisöön saattavat jäädä kuitenkin vähäisiksi yhteisön kiinnostumattomuuden vuoksi. Opettajat kehittäisivät täydennyskoulutuksesta lähinnä ulkoisia tekijöitä esimerkiksi resursseja lisäämällä. Sisältöjä pidetään monipuolisina ja käytännöllisinä. Täydennyskoulutus on selvästi ollut opettajien mukaan positiivinen ja hyödyllinen kokemus.
_______________________________________________________________________________
Avainsanat: ympäristökasvatus, muutosagentti, täydennyskoulutus, muutosagenttiopettaja