Faktaa, teoriaa ja itsestäänselvyyksiä. Eläytymismenetelmällä toteutettu tapaustutkimus yhdeksäsluokkalaisten ajatuksista koulun seksuaalikasvatustunneista.
MÄKI, MELITA (2004)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
MÄKI, MELITA
2004
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2004-06-03Tiivistelmä
Hakutermit:
seksuaalisuus, seksuaalikasvatus, nuoruus, nuoriso- ja seksuaalikulttuuri
Tämä tutkimus käsittelee koulun seksuaalikasvatusta. Aihe on ajankohtainen, koska terveystieto on tullut takaisin peruskoulun yläluokille omana oppiaineenaan. Seksuaalikasvatus on yksi osa terveystiedossa opetettavista osa-alueista.
Teoriaosuus koostuu kehityspsykologisista teorioista, nuorisokulttuurin ja seksuaalisuuden yhtymäkohdista, seksuaalisuus käsitteen eri ulottuvuuksista ja nyky-yhteiskunnallemme tyypillisistä piirteistä, jotka vaikuttavat nuoriso- ja seksuaalikulttuurin ilmentymiin. Lisäksi teoriaosuus käsittää seksuaalikasvatuksen tavoitteita ja toteutusmuotoja sekä minkälaista seksuaalikasvatuksen tulisi olla koulussa. Tutkimusongelma on, mitkä tekijät vaikuttavat loistavan ja epäonnistuneen seksuaalikasvatustunnin kulkuun.
Tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen eli laadullinen. Lähestymistapa tutkimukseen on fenomenografinen. Aineisto on kerätty eläytymismenetelmällä toukokuussa 2003. Kohdejoukkona olivat erään hämeenlinnalaisen koulun yhdeksäsluokkalaiset. Otoskoko on 33 kehyskertomusta, loistavien tuntien kertomuksia 14 kappaletta ja huonojen tuntien kertomuksia 19 kappaletta. Tutkimus on luonteeltaan tapaustutkimus, joten saadut tulokset eivät ole yleistettävissä laajemmin. Tutkimustulokset koskevat ainoastaan tätä tutkittavaa hämeenlinnalaista koulua 33 oppilaan ajatusten kuvaamina. Tärkein tutkimustulos on, että seksuaalikasvatustunnin pitäjän tulee panostaa kunnolla tunnin sisältöön ottaen huomioon nuorten tiedot ja kehitys.
Tutkimuksen tarkoitus on kertoa opettajille ja myös muille seksuaalikasvatuksen opetuksen suunnittelijoille nuorten omia ajatuksia hyvästä seksuaalikasvatuksen tunneista ja opetuksesta. Tärkeä tutkimustulos on myös, että oppilaat kaipaavat kuuntelevaa ja ymmärtävää aikuista, joka keskustelee heidän kanssaan seksuaalisuudesta sekä ihmissuhteisiin ja seurusteluun liittyvistä asioista.
seksuaalisuus, seksuaalikasvatus, nuoruus, nuoriso- ja seksuaalikulttuuri
Tämä tutkimus käsittelee koulun seksuaalikasvatusta. Aihe on ajankohtainen, koska terveystieto on tullut takaisin peruskoulun yläluokille omana oppiaineenaan. Seksuaalikasvatus on yksi osa terveystiedossa opetettavista osa-alueista.
Teoriaosuus koostuu kehityspsykologisista teorioista, nuorisokulttuurin ja seksuaalisuuden yhtymäkohdista, seksuaalisuus käsitteen eri ulottuvuuksista ja nyky-yhteiskunnallemme tyypillisistä piirteistä, jotka vaikuttavat nuoriso- ja seksuaalikulttuurin ilmentymiin. Lisäksi teoriaosuus käsittää seksuaalikasvatuksen tavoitteita ja toteutusmuotoja sekä minkälaista seksuaalikasvatuksen tulisi olla koulussa. Tutkimusongelma on, mitkä tekijät vaikuttavat loistavan ja epäonnistuneen seksuaalikasvatustunnin kulkuun.
Tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen eli laadullinen. Lähestymistapa tutkimukseen on fenomenografinen. Aineisto on kerätty eläytymismenetelmällä toukokuussa 2003. Kohdejoukkona olivat erään hämeenlinnalaisen koulun yhdeksäsluokkalaiset. Otoskoko on 33 kehyskertomusta, loistavien tuntien kertomuksia 14 kappaletta ja huonojen tuntien kertomuksia 19 kappaletta. Tutkimus on luonteeltaan tapaustutkimus, joten saadut tulokset eivät ole yleistettävissä laajemmin. Tutkimustulokset koskevat ainoastaan tätä tutkittavaa hämeenlinnalaista koulua 33 oppilaan ajatusten kuvaamina. Tärkein tutkimustulos on, että seksuaalikasvatustunnin pitäjän tulee panostaa kunnolla tunnin sisältöön ottaen huomioon nuorten tiedot ja kehitys.
Tutkimuksen tarkoitus on kertoa opettajille ja myös muille seksuaalikasvatuksen opetuksen suunnittelijoille nuorten omia ajatuksia hyvästä seksuaalikasvatuksen tunneista ja opetuksesta. Tärkeä tutkimustulos on myös, että oppilaat kaipaavat kuuntelevaa ja ymmärtävää aikuista, joka keskustelee heidän kanssaan seksuaalisuudesta sekä ihmissuhteisiin ja seurusteluun liittyvistä asioista.