Perusteollisuuden kilpailustrategiat muutoksessa.
SALONEN, LEA (2004)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
SALONEN, LEA
2004
Yrityksen hallinto - Management and Organisation
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
Hyväksymispäivämäärä
2004-05-26Tiivistelmä
hakutermit:
toimiala, kilpailustrategia, asiakaslähtöisyys
Yritysten välinen kilpailu on koventunut viime aikoina monilla toimialoilla, ja perinteiset kilpailukeinot eivät enää pysty vastaamaan niihin haasteisiin, joita yritykset tänä päivänä toiminnassaan kohtaavat. Tämän takia yhä useampi yritys on hylännyt ne ja ryhtynyt kehittämään liiketoimintaansa aivan uuteen suuntaan. Strategioiden kehityksessä on erityisesti nähtävissä siirtymä tuotelähtöisistä kilpailustrategioista asiakaslähtöisiin lähestymistapoihin. Tässä tutkimuksessa kuvataan strategian muodostumista ja yritysten erilaisia kilpailustrategisia vaihtoehtoja tietyn toimialan ja sillä toimivan kohdeyrityksen kautta. Tutkimuksessa käsiteltäväksi toimialaksi on valittu eräs perusteollisuuden toimiala, joka edustaa perinteisesti toimivaa raaka-aine- ja tuotelähtöistä teollisuudenalaa. Kohdeyrityksenä tutkimuksessa toimii vuonna 1921 perustettu perheyritys, joka on yksi merkittävimmistä oman alansa yrityksistä Suomessa.
Tutkimuksessa vastataan kysymykseen, millaisia erilaisia liiketoiminnallisia vaihtoehtoja ja strategioita niiden toteuttamiseksi tutkimuksen kohdeyrityksellä on olemassa ja mitä eri asioita sen tulisi ottaa huomioon kehittäessään kilpailustrategiaansa? Alaongelmina käsitellään yrityksen ulkoisen ja sisäisen toimintaympäristön vaikutusta sen strategisiin vaihtoehtoihin. Tutkimusongelmia lähestytään kirjallisuuskatsauksen kautta, jossa käydään läpi kilpailustrategiaan liittyvät käsitteet, sen muotoutumiseen vaikuttavat seikat ja useita erilaisia kilpailustrategisia vaihtoehtoja. Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus, ja sen empiirinen osa perustuu teemahaastatteluihin sekä erilaisiin kirjallisiin lähteisiin. Empiriassa kuvataan valittua toimialaa sekä erityisesti kohdeyrityksen toimintaa ja sen eri liiketoimintayksiköiden kilpailustrategioita. Kaikkien yrityksen kolmen tuoteryhmän kohdalta käydään yksityiskohtaisesti läpi mm. jakelua ja toimituksia, yrityksen asemaa markkinoilla, sen kilpailijoita, asiakkaita sekä tulevaisuuden näkymiä.
Tutkimus osoitti, että toimialan yritykset ajattelevat yhä erittäin tuotelähtöisesti, vaikka osa olemassa olevista ongelmista onkin tiedostettu. Kohdeyrityksen ajattelutapaan liittyy esimerkiksi suppea toimialan määrittely, joka johtaa vaikeuksiin kilpailijoiden tunnistamisessa sekä yrityksen strategisten vaihtoehtojen rajautumiseen. Lisäksi yrityksen markkinointi on koettu tehottomaksi, ja se on paljolti riippuvainen jakeluportaistaan. Vahvistaakseen asemaansa markkinoilla ja parantaakseen kahden tappiollisen tuoteryhmänsä kannattavuutta kohdeyrityksen on pyrittävä etsimään ratkaisuja näihin ongelmiin. Yksi mahdollisista kehityksen suunnista on strategian ja toimintatapojen muuttaminen asiakaslähtöisempään suuntaan. Toimialan yritysten kokonaisuudessaan on pystyttävä kyseenalaistamaan nykyiset toimintamallinsa ja tehtävä selkeitä strategisia valintoja, jotta ne voisivat palvella asiakkaitaan entistä kokonaisvaltaisemmin. Yhtenä alan johtavista yrityksistä kohdeyrityksellä on hyvä mahdollisuus nousta alansa selkeäksi markkinajohtajaksi edellyttäen, että se pystyy kehittämään toimintaansa oikeaan suuntaan kilpailijoitaan nopeammin ja tehokkaammin.
toimiala, kilpailustrategia, asiakaslähtöisyys
Yritysten välinen kilpailu on koventunut viime aikoina monilla toimialoilla, ja perinteiset kilpailukeinot eivät enää pysty vastaamaan niihin haasteisiin, joita yritykset tänä päivänä toiminnassaan kohtaavat. Tämän takia yhä useampi yritys on hylännyt ne ja ryhtynyt kehittämään liiketoimintaansa aivan uuteen suuntaan. Strategioiden kehityksessä on erityisesti nähtävissä siirtymä tuotelähtöisistä kilpailustrategioista asiakaslähtöisiin lähestymistapoihin. Tässä tutkimuksessa kuvataan strategian muodostumista ja yritysten erilaisia kilpailustrategisia vaihtoehtoja tietyn toimialan ja sillä toimivan kohdeyrityksen kautta. Tutkimuksessa käsiteltäväksi toimialaksi on valittu eräs perusteollisuuden toimiala, joka edustaa perinteisesti toimivaa raaka-aine- ja tuotelähtöistä teollisuudenalaa. Kohdeyrityksenä tutkimuksessa toimii vuonna 1921 perustettu perheyritys, joka on yksi merkittävimmistä oman alansa yrityksistä Suomessa.
Tutkimuksessa vastataan kysymykseen, millaisia erilaisia liiketoiminnallisia vaihtoehtoja ja strategioita niiden toteuttamiseksi tutkimuksen kohdeyrityksellä on olemassa ja mitä eri asioita sen tulisi ottaa huomioon kehittäessään kilpailustrategiaansa? Alaongelmina käsitellään yrityksen ulkoisen ja sisäisen toimintaympäristön vaikutusta sen strategisiin vaihtoehtoihin. Tutkimusongelmia lähestytään kirjallisuuskatsauksen kautta, jossa käydään läpi kilpailustrategiaan liittyvät käsitteet, sen muotoutumiseen vaikuttavat seikat ja useita erilaisia kilpailustrategisia vaihtoehtoja. Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus, ja sen empiirinen osa perustuu teemahaastatteluihin sekä erilaisiin kirjallisiin lähteisiin. Empiriassa kuvataan valittua toimialaa sekä erityisesti kohdeyrityksen toimintaa ja sen eri liiketoimintayksiköiden kilpailustrategioita. Kaikkien yrityksen kolmen tuoteryhmän kohdalta käydään yksityiskohtaisesti läpi mm. jakelua ja toimituksia, yrityksen asemaa markkinoilla, sen kilpailijoita, asiakkaita sekä tulevaisuuden näkymiä.
Tutkimus osoitti, että toimialan yritykset ajattelevat yhä erittäin tuotelähtöisesti, vaikka osa olemassa olevista ongelmista onkin tiedostettu. Kohdeyrityksen ajattelutapaan liittyy esimerkiksi suppea toimialan määrittely, joka johtaa vaikeuksiin kilpailijoiden tunnistamisessa sekä yrityksen strategisten vaihtoehtojen rajautumiseen. Lisäksi yrityksen markkinointi on koettu tehottomaksi, ja se on paljolti riippuvainen jakeluportaistaan. Vahvistaakseen asemaansa markkinoilla ja parantaakseen kahden tappiollisen tuoteryhmänsä kannattavuutta kohdeyrityksen on pyrittävä etsimään ratkaisuja näihin ongelmiin. Yksi mahdollisista kehityksen suunnista on strategian ja toimintatapojen muuttaminen asiakaslähtöisempään suuntaan. Toimialan yritysten kokonaisuudessaan on pystyttävä kyseenalaistamaan nykyiset toimintamallinsa ja tehtävä selkeitä strategisia valintoja, jotta ne voisivat palvella asiakkaitaan entistä kokonaisvaltaisemmin. Yhtenä alan johtavista yrityksistä kohdeyrityksellä on hyvä mahdollisuus nousta alansa selkeäksi markkinajohtajaksi edellyttäen, että se pystyy kehittämään toimintaansa oikeaan suuntaan kilpailijoitaan nopeammin ja tehokkaammin.