Ei koulun tarvi olla mikään huvipuisto kumminkaan Tapaustutkimus Pohjolanrinteen koulun oppilaiden mielipiteistä koulunsa opiskelujärjestelyistä sekä näkemyksistä ihannekoulun opiskelujärjestelyistä.
KUPARINEN, SAKU (2004)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KUPARINEN, SAKU
2004
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2004-05-24Sisällysluettelo
1. JOHDANTO 5 2. PERUSKOULU SUOMESSA 7 2.1 Peruskoulun tehtävä 7 2.2 Oppimis- ja tiedonkäsityksestä sekä ihmiskäsityksestä peruskoulussa 7 3. IHMINEN JA YMPÄRISTÖ 9 3.1 Ympäristö käsitteenä 9 3.2 Ympäristön muodostuminen 9 3.3 Ympäristön merkitys ja viihtyvyys 10 4. KOULURAKENNUSTEN KEHITYSKULKU 12 4.1 Kouluyhteisö 12 4.2 Koulutalon historiaa 12 4.3 Oppilaitosrakentaminen ja sitä säätelevät määräykset 15 4.4 Tulevaisuuden koulurakakentaminen Ihannekoulun malli? 16 5. KOULUN KERROSTUMAT 17 5.1 Koulun kolme kerrostumaa 17 5.1.1 Virallinen koulu 19 5.1.2 Informaalinen koulu 19 5.1.3 Fyysinen koulu 20 5.2 Fyysisen koulun eli opiskelujärjestelyjen määrittely 20 5.2.1 Koulurakennus 20 5.2.2 Tila 21 5.2.3 Aika 23 5.2.4 Ruumiilliset tuntemukset 25 5.2.5 Liikkuminen 26 5.2.6 Ääni 26 6. AIKAISEMMAT TUTKIMUKSET 29 6.1 Opiskelujärjestelyt aikaisemmissa tutkimuksissa 29 6.1.1 Koulurakennus ja koulun tilat 29 6.1.2 Aika 31 6.1.3 Liikkuminen tilassa 32 6.1.4 Ruumiilliset tuntemukset 33 6.1.5 Ääni 35 6.2 Aikaisemmat tutkimukset ihannekoulusta 35 6.2.1 Tutkimustuloksia Suomessa 36 6.2.2 Englantilaisten oppilaiden mielipiteitä ihannekoulusta 36 7. TUTKIMUKSEN PERUSTEITA 38 7.1 Tutkimusongelmat 38 7.2 Tutkijan taustasitoumukset 38 7.2.1 Aristotelinen näkemys maailmasta 39 7.2.2 Fenomenologis-hermeneuttinen tutkimusote 40 7.3 Kvalitatiivinen tutkimus 40 7.3.1 Kvalitatiivinen tapaustutkimus 41 8. TUTKIMUKSEN TOTEUTUS 43 8.1 Tutkimuksen kulku 43 8.2 Tutkijoiden esiymmärrys tutkimuskohteesta 43 8.2.1 Pohjolanrinteen koulu 44 8.2.2 Pohjolanrinteen koulun oppilaat 45 8.3 Tutkimusmenetelmät 45 8.3.1 Ainekirjoitus 46 8.3.2 Teemahaastatttelu 47 8.4. Aineiston hankinta 48 8.4.1 Ainekirjoitus 48 8.4.2 Teemahaastattelu 48 9. TUTKIMUSTULOKSET 50 9.1 Tutkimuskoulun opiskelujärjestelyt 50 9.1.1 Koulurakennus 50 9.1.2 Koulun tilat 54 9.1.3 Aika 57 9.1.4 Liikkuminen ja ruumiilliset tuntemukset 58 9.1.5 Ääni 59 9.2. Oppilaiden ainekirjoitukset 60 9.2.1 Koulurakennus oppilaiden kokemana 60 9.2.2 Koulun tilat oppilaiden kokemana 62 9.2.3 Aika oppilaiden kokemana 68 9.2.4 Liikkuminen ja ruumiilliset tuntemukset oppilaiden kokemana 73 9.2.5 Ääni oppilaiden kokemana 80 9.3 Teemahaastattelu 82 9.3.1 Ihannekoulun koulurakennus ja tilojen viihtyisyys 83 9.3.2 Ihannekoulun tilat 84 9.3.3 Aika ihannekoulussa 88 9.3.4 Liikkuminen ja ruumiiliset tuntemukset ihannekoulussa 90 9.3.5 Ääni ihannekoulussa 91 10. TULKINTA 93 10.1 Ainekirjoitusten tulkinta 93 10.1.1 Koulurakennus 93 10.1.2 Koulun tilat 94 10.1.3 Aika 96 10.1.4 Liikkuminen ja ruumiilliset tuntemukset 97 10.1.5 Ääni 100 10.2 Haastattelujen tulkinta 101 10.2.1 Koulurakennus 101 10.2.2 Koulun tilat 101 10.2.3 Aika 103 10.2.4 Liikkuminen ja ruumiilliset tuntemukset 103 10.2.5 Ääni 104 11. DISKUSSIO 105 11.1 Tutkimuksen menetelmällistä pohdintaa - Tutkimuksen luotettavuus, pätevyys ja yleistettävyys 105 11.2 Tutkimuksen sisällöllistä pohdintaa 107 11.3 Jatkotutkimusteemoja 111 LÄHTEET 112 Painamattomat lähteet 119 KUVALUETTELO 121 LIITTEET (2 kpl)
Tiivistelmä
Tämän kvalitatiivisen tapaustutkimuksen tarkoitus on nostaa oppilaiden ääni kuuluviin heidän jokapäiväiseen kouluelämäänsä merkittävästi vaikuttavassa asiassa ja saada vastauksia kysymyksiin: ”Miten oppilaat kokevat nykyiset koulunsa opiskelujärjestelyt ja minkälaiset olisivat oppilaiden ihanneopiskelujärjestelyt?” Vertailemme myös samalla näitä oppilaiden luomia ihanneopiskelujärjestelyjä ja heidän nykyisiä opiskelujärjestelyjään toisiinsa. Muodostuuko eroja ja minkälaisia ne ovat? Opiskelujärjestelyt tarkoittavat tutkimuksessamme fyysiseen kouluun liittyviä asioita, joita ovat koulurakennukset, tila, aika, ruumiilliset tuntemukset, liikkuminen ja ääni.
Tutkimuksemme on yksi vastaus ja kannanotto uudistuvasta koulusta käytävään keskusteluun. Tutkimusaiheestamme ei juurikaan ole aikaisempia tutkimuksia, joten pidämme tätä tutkimustamme yhtenä pelinavauksena.
Tutkimus toteutettiin vuoden 2001 syksyn ja vuoden 2004 kevään välisenä aikana. Tutkimme peruskoulun, riihimäkeläisen Pohjolanrinteen koulun, yhtä kahdeksatta ja yhtä yhdeksättä luokkaa. Aineisto kerättiin ainekirjoitusten ja teemahaastattelujen avulla kahdessa otteessa, vuoden 2003 joulukuussa ja vuoden 2004 helmikuussa. Lisäksi rikastutimme aineistoa valokuvaamalla ja havainnoimalla koulun fyysistä ympäristöä.
Tutkimustulosten mukaan oppilaat kaipaavat viihtyisää, kodikasta ja rauhallista työympäristöä, työrauhaa, kunnollista työergonomiaa sekä välitunneille istumapaikkoja levähtämistä varten. Varsin vaatimattomia toiveita siis perustarpeita. Oppilaat eivät kaipaa kouluunsa huvituksia tai kalliita järjestelyjä. Sen sijaan oppilaat kaipaavat ympärilleen tilaa. Oppilaiden mielestä koulupäivä loppuu liian myöhään.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää rakennettavien koulujen opiskelujärjestelyjen suunnittelussa ja jo olemassa olevien koulujen opiskelujärjestelyjen muokkaamisessa paremmiksi.
Avainsanat: opiskelujärjestelyt, ihannekoulu, koulurakennus, koulun tilat, aika, liikkuminen, ruumiilliset tuntemukset, ääni
Tutkimuksemme on yksi vastaus ja kannanotto uudistuvasta koulusta käytävään keskusteluun. Tutkimusaiheestamme ei juurikaan ole aikaisempia tutkimuksia, joten pidämme tätä tutkimustamme yhtenä pelinavauksena.
Tutkimus toteutettiin vuoden 2001 syksyn ja vuoden 2004 kevään välisenä aikana. Tutkimme peruskoulun, riihimäkeläisen Pohjolanrinteen koulun, yhtä kahdeksatta ja yhtä yhdeksättä luokkaa. Aineisto kerättiin ainekirjoitusten ja teemahaastattelujen avulla kahdessa otteessa, vuoden 2003 joulukuussa ja vuoden 2004 helmikuussa. Lisäksi rikastutimme aineistoa valokuvaamalla ja havainnoimalla koulun fyysistä ympäristöä.
Tutkimustulosten mukaan oppilaat kaipaavat viihtyisää, kodikasta ja rauhallista työympäristöä, työrauhaa, kunnollista työergonomiaa sekä välitunneille istumapaikkoja levähtämistä varten. Varsin vaatimattomia toiveita siis perustarpeita. Oppilaat eivät kaipaa kouluunsa huvituksia tai kalliita järjestelyjä. Sen sijaan oppilaat kaipaavat ympärilleen tilaa. Oppilaiden mielestä koulupäivä loppuu liian myöhään.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää rakennettavien koulujen opiskelujärjestelyjen suunnittelussa ja jo olemassa olevien koulujen opiskelujärjestelyjen muokkaamisessa paremmiksi.
Avainsanat: opiskelujärjestelyt, ihannekoulu, koulurakennus, koulun tilat, aika, liikkuminen, ruumiilliset tuntemukset, ääni