Vietnam by Hollywood - Three Hollowood Films as Narratives of History.
KONTRA, JANI (2004)
KONTRA, JANI
2004
Englantilainen filologia - English Philology
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2004-05-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-13083
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-13083
Sisällysluettelo
VIETNAM BY HOLLYWOOD THREE HOLLYWOOD FILMS AS NARRATIVES OF HISTORY 1 1. Introduction Cards on the Table 3 2. How to Look at Historical Film My Way 11 3. The Green Berets Vietnam, John Wayne Style 22 4. Apocalypse Now Narrative of War, Mind and History 39 5. Full Metal Jacket Killing Machine Sterilized 58 6. Conclusion Providing Catharsis, or Twisting the Knife? 77 Appendix 81 Bibliography 85
Tiivistelmä
Hakutermit:
Elokuva, Vietnam, Hollywood, Media, Sota
Tutkielma esittelee tavan katsoa elokuvaa historiallisesta näkökulmasta. Se lähtee olettamuksesta että historiallinen elokuva näyttelee tärkeää osaa siinä miten tavallinen kansalainen muodostaa käsityksensä historiallisesta tapahtumasta. Suhteessa elokuvaan, akateeminen historiankirjoitus tavoittaa hyvin pienen yleisön, minkä vuoksi elokuvan tutkiminen myös tästä näkökulmasta on hedelmällistä ja tärkeää.
Tutkielmassa korostetaan historiallista elokuvaa yhtenä osana kokonaiskuvaa historiallisesta tapahtumasta. Ennemmin kuin pysähtyy kauhistelemaan mahdollisia asiavirheitä, tutkielma korostaa elokuvan kykyä kertoa historiallisesta tapahtumasta eri tavalla kuin historioitsija. Se myös muistuttaa että monet historiallisen elokuvan ongelmista koskevat myös muuta historiankirjoitusta, ja että jokainen historiallinen kertomus on jonkin tahon versio tapahtumista.
Materiaalinaan tutkielma käsittelee kolmea Vietnamin Sotaan sijoittuvaa Hollywood elokuvaa: The Green Berets (1968), Apocalypse Now (1979) ja Full Metal Jacket (1987). Se tarkastelee näitä elokuvia historian näkökulmasta, ja käsittelee laajasti tapoja joilla nämä elokuvat käyttävät historiallista tapahtumaa materiaalinaan, sekä myös tuovat oman lisänsä Vietnamin Sotaa koskevaan keskusteluun. Jokainen elokuvista käsittelee sotaa omalla tavallaan, ja myös omista tarkoitusperistään, joita tutkielma pyrkii tuomaan ilmi mahdollisimman selkeästi. Tutkielma käsittelee myös Vietnamin Sodan elokuvallisen toteutuksen muuttumista sotaa seuranneiden vuosikymmenten aikana (kukin elokuvista on eri vuosikymmeltä). Tutkielma kannustaa lukijaansa muodostamaan oman versionsa tapahtumista saatavilla olevan materiaalin perusteella, ja korostaa olevansa itsekkin vain yksi mahdollinen tulkinta, ja versio muiden joukossa.
Elokuva, Vietnam, Hollywood, Media, Sota
Tutkielma esittelee tavan katsoa elokuvaa historiallisesta näkökulmasta. Se lähtee olettamuksesta että historiallinen elokuva näyttelee tärkeää osaa siinä miten tavallinen kansalainen muodostaa käsityksensä historiallisesta tapahtumasta. Suhteessa elokuvaan, akateeminen historiankirjoitus tavoittaa hyvin pienen yleisön, minkä vuoksi elokuvan tutkiminen myös tästä näkökulmasta on hedelmällistä ja tärkeää.
Tutkielmassa korostetaan historiallista elokuvaa yhtenä osana kokonaiskuvaa historiallisesta tapahtumasta. Ennemmin kuin pysähtyy kauhistelemaan mahdollisia asiavirheitä, tutkielma korostaa elokuvan kykyä kertoa historiallisesta tapahtumasta eri tavalla kuin historioitsija. Se myös muistuttaa että monet historiallisen elokuvan ongelmista koskevat myös muuta historiankirjoitusta, ja että jokainen historiallinen kertomus on jonkin tahon versio tapahtumista.
Materiaalinaan tutkielma käsittelee kolmea Vietnamin Sotaan sijoittuvaa Hollywood elokuvaa: The Green Berets (1968), Apocalypse Now (1979) ja Full Metal Jacket (1987). Se tarkastelee näitä elokuvia historian näkökulmasta, ja käsittelee laajasti tapoja joilla nämä elokuvat käyttävät historiallista tapahtumaa materiaalinaan, sekä myös tuovat oman lisänsä Vietnamin Sotaa koskevaan keskusteluun. Jokainen elokuvista käsittelee sotaa omalla tavallaan, ja myös omista tarkoitusperistään, joita tutkielma pyrkii tuomaan ilmi mahdollisimman selkeästi. Tutkielma käsittelee myös Vietnamin Sodan elokuvallisen toteutuksen muuttumista sotaa seuranneiden vuosikymmenten aikana (kukin elokuvista on eri vuosikymmeltä). Tutkielma kannustaa lukijaansa muodostamaan oman versionsa tapahtumista saatavilla olevan materiaalin perusteella, ja korostaa olevansa itsekkin vain yksi mahdollinen tulkinta, ja versio muiden joukossa.