MAAHANMUUTTAJATAUSTAISET OPPILAAT SUOMALAISESSA PERUSKOULUSSA Tutkimus maahanmuuttajataustaisten lasten opetusjärjestelyistä ja monikulttuurisen koululuokan arjesta
PELTOLA, SANNA (2004)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
PELTOLA, SANNA
2004
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2004-05-11Tiivistelmä
Hakutermit:
maahanmuuttaja, opetus, kulttuuri, kieli
Pro gradu tutkielmani tarkoituksena on (1) selvittää maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opetusjärjestelyjä perusopetuksen vuosiluokilla 1-6 Suomessa ja Tampereella sekä (2) tutkia etnografisen tutkimuksen avulla, millaista on arki tavallisella, suomalaisella koululuokalla, jolla opiskelee eri kulttuuritaustan omaavia oppilaita.
Etnografisen tutkimuksen suoritin koululuokalla, jolla opiskelee 25 oppilasta; seitsemäntoista syntyperältään suomalaista ja kuusi maahanmuuttajataustaista. Tutkimustehtäväni oli selvittää, millaisia asioita koululuokan arjessa nousee esille, kun luokalla on maahanmuuttajataustaisia oppilaita sekä millaisia kokemuksia opettajalla ja oppilailla on koulutyöstä monikulttuurisella koululuokalla.
Aineistoni keräsin havainnoimalla luokan arkea, haastattelemalla sekä oppilaat että luokanopettajan ja teettämällä oppilaille sosiometrisen kyselyn luokan sosiaalisista suhteista. Lisäksi haastattelin Tampereen kaupungin maahanmuuttajaopetuksen koordinaattoria.
Merkittävin tulos tutkimuksessani on, kuinka tottuneita lapset, sekä suomalaista syntyperää olevat että maahanmuuttajataustaiset, erilaisiin oppilaisiin ja tapoihin olivat, koska olivat pienestä asti erilaisia oppilaita ja tapoja tunteneet. Toinen merkittävä tulos tutkimuksessani on kielen merkityksen korostuminen, kun luokassa opiskelee oppilaita, joiden äidinkieli ei ole sama kuin opetuskieli. Tutkimustuloksistani nousee esille myös tärkeä huomio siitä, kuinka paljon koulutyön ympärille kietoutuu erilaisia käsityksiä, jotka tavalla tai toisella vaikuttavat koulutyöskentelyyn.
maahanmuuttaja, opetus, kulttuuri, kieli
Pro gradu tutkielmani tarkoituksena on (1) selvittää maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opetusjärjestelyjä perusopetuksen vuosiluokilla 1-6 Suomessa ja Tampereella sekä (2) tutkia etnografisen tutkimuksen avulla, millaista on arki tavallisella, suomalaisella koululuokalla, jolla opiskelee eri kulttuuritaustan omaavia oppilaita.
Etnografisen tutkimuksen suoritin koululuokalla, jolla opiskelee 25 oppilasta; seitsemäntoista syntyperältään suomalaista ja kuusi maahanmuuttajataustaista. Tutkimustehtäväni oli selvittää, millaisia asioita koululuokan arjessa nousee esille, kun luokalla on maahanmuuttajataustaisia oppilaita sekä millaisia kokemuksia opettajalla ja oppilailla on koulutyöstä monikulttuurisella koululuokalla.
Aineistoni keräsin havainnoimalla luokan arkea, haastattelemalla sekä oppilaat että luokanopettajan ja teettämällä oppilaille sosiometrisen kyselyn luokan sosiaalisista suhteista. Lisäksi haastattelin Tampereen kaupungin maahanmuuttajaopetuksen koordinaattoria.
Merkittävin tulos tutkimuksessani on, kuinka tottuneita lapset, sekä suomalaista syntyperää olevat että maahanmuuttajataustaiset, erilaisiin oppilaisiin ja tapoihin olivat, koska olivat pienestä asti erilaisia oppilaita ja tapoja tunteneet. Toinen merkittävä tulos tutkimuksessani on kielen merkityksen korostuminen, kun luokassa opiskelee oppilaita, joiden äidinkieli ei ole sama kuin opetuskieli. Tutkimustuloksistani nousee esille myös tärkeä huomio siitä, kuinka paljon koulutyön ympärille kietoutuu erilaisia käsityksiä, jotka tavalla tai toisella vaikuttavat koulutyöskentelyyn.