Stetshenie obstojatelsh Aleksandry Marininoj -feministskij detektivayj roman?
HIRVONEN, ANNA-LEENA (2004)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
HIRVONEN, ANNA-LEENA
2004
Venäjän kieli ja kulttuuri - Russian Language and Culture
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
Hyväksymispäivämäärä
2004-05-13Tiivistelmä
Hakutermit:
venäjänkielinen kirjallisuus, rikoskirjallisuus, viihdekirjallisuus, feministinen kirjallisuudetutkimus
Tutkielmani aiheena on arvioida löytyykö venäläisen naiskirjailija Aleksandra Marininan romaanista ”Stetshenie obstojatelstv” feministisen dekkarikirjallisuuden piirteitä eli etsin vastausta kysymykseen voidaanko kyseistä romaania kutsua feministiseksi dekkariksi ja miten feministisen dekkarin piirteet ilmenevät tekstissä. Kyseinen romaani valikoitui tutkimuskohteeksi, koska se on ensimmäisiä naisten kirjoittamia dekkareita Venäjällä ja päähenkilönä on nainen, joka työskentelee miliisissä.
Teoriaosassa tutkin ensin populaarikirjallisuutta, sillä yleinen suhtautuminen populaarikirjallisuuteen heijastuu myös dekkarikirjallisuuden vastaanottoon. Tämän jälkeen määrittelin mikä on dekkari ja minkälainen on dekkarikirjallisuuden historia. Kiinnitin huomiota erityisesti venäläiselle dekkarikirjallisuudelle tyypillisiin piirteisiin. Tärkeimmässä teoriaosiossa tutkin mitä tarkoitetaan feministisellä dekkarilla ja minkälainen asema naiskirjallisuudella ja feminismillä on Venäjällä. Tärkeimpinä lähteinäni olivat feministisestä dekkarikirjallisuudesta ja fiktiosta tehdyt tutkimukset kuten Sally Muntin Murder by the Book, Anne Cranny-Francisin Feminist Fiction: Feminist Uses of Generic Fiction ja Kimberly Dilleyn Busybodies, Meddlers and Snoops: the Female Hero in Contemporary Women’s Mysteries.
Analysoidessani löytyykö romaanista feministisen dekkarin piirteitä keskityin seuraaviin osa-alueisiin: maailmankuva, nainen miliisissä, naiskuva, suhde väkivaltaan ja seksuaalisuuden kuvaus. Tulin siihen tulokseen, että romaanissa ”Stetshenie obstojatelstv” Marinina rikkoo käsitystä stereotyyppisestä naisesta, mutta tekee tämän varovasti. Mielestäni tähän on syynä se, että dekkarikirjallisuuden tarkoituksena on olla houkutteleva suurelle yleisölle ja myydä hyvin. Venäjällä suhtautuminen feminismiin on yleensä kielteistä ja siksi populaarikirjailija ei halua leimautua feminististen ajatusten kannattajaksi, jotta mahdollisimman moni on halukas lukemaan hänen kirjojaan. Lisäksi ”Stetshenie obstojatelstv” on poliisiromaani, jolle on ominaista mahdollisimman realistinen yhteiskuntakuvaus ja näin ollen myös Marinina haluaa antaa realistisen kuvan venäläisestä yhteiskunnasta ja tässä kuvauksessa ei ole tilaa avoimen feministiselle miliisisankarille. Tekstin feministisyyden määrittelee kuitenkin lopulta lukija itse ja omalla kohdallani tekstin tulkintaan on vaikuttanut tietoisuus sosiaalisen sukupuolen vaikutuksesta tekstin merkityksen luojana. Tämän huomioiden olen sitä mieltä, että Marininan romaania ”Stetshenie obstojatelstv” on mahdollista lukea feministisenä dekkarina.
venäjänkielinen kirjallisuus, rikoskirjallisuus, viihdekirjallisuus, feministinen kirjallisuudetutkimus
Tutkielmani aiheena on arvioida löytyykö venäläisen naiskirjailija Aleksandra Marininan romaanista ”Stetshenie obstojatelstv” feministisen dekkarikirjallisuuden piirteitä eli etsin vastausta kysymykseen voidaanko kyseistä romaania kutsua feministiseksi dekkariksi ja miten feministisen dekkarin piirteet ilmenevät tekstissä. Kyseinen romaani valikoitui tutkimuskohteeksi, koska se on ensimmäisiä naisten kirjoittamia dekkareita Venäjällä ja päähenkilönä on nainen, joka työskentelee miliisissä.
Teoriaosassa tutkin ensin populaarikirjallisuutta, sillä yleinen suhtautuminen populaarikirjallisuuteen heijastuu myös dekkarikirjallisuuden vastaanottoon. Tämän jälkeen määrittelin mikä on dekkari ja minkälainen on dekkarikirjallisuuden historia. Kiinnitin huomiota erityisesti venäläiselle dekkarikirjallisuudelle tyypillisiin piirteisiin. Tärkeimmässä teoriaosiossa tutkin mitä tarkoitetaan feministisellä dekkarilla ja minkälainen asema naiskirjallisuudella ja feminismillä on Venäjällä. Tärkeimpinä lähteinäni olivat feministisestä dekkarikirjallisuudesta ja fiktiosta tehdyt tutkimukset kuten Sally Muntin Murder by the Book, Anne Cranny-Francisin Feminist Fiction: Feminist Uses of Generic Fiction ja Kimberly Dilleyn Busybodies, Meddlers and Snoops: the Female Hero in Contemporary Women’s Mysteries.
Analysoidessani löytyykö romaanista feministisen dekkarin piirteitä keskityin seuraaviin osa-alueisiin: maailmankuva, nainen miliisissä, naiskuva, suhde väkivaltaan ja seksuaalisuuden kuvaus. Tulin siihen tulokseen, että romaanissa ”Stetshenie obstojatelstv” Marinina rikkoo käsitystä stereotyyppisestä naisesta, mutta tekee tämän varovasti. Mielestäni tähän on syynä se, että dekkarikirjallisuuden tarkoituksena on olla houkutteleva suurelle yleisölle ja myydä hyvin. Venäjällä suhtautuminen feminismiin on yleensä kielteistä ja siksi populaarikirjailija ei halua leimautua feminististen ajatusten kannattajaksi, jotta mahdollisimman moni on halukas lukemaan hänen kirjojaan. Lisäksi ”Stetshenie obstojatelstv” on poliisiromaani, jolle on ominaista mahdollisimman realistinen yhteiskuntakuvaus ja näin ollen myös Marinina haluaa antaa realistisen kuvan venäläisestä yhteiskunnasta ja tässä kuvauksessa ei ole tilaa avoimen feministiselle miliisisankarille. Tekstin feministisyyden määrittelee kuitenkin lopulta lukija itse ja omalla kohdallani tekstin tulkintaan on vaikuttanut tietoisuus sosiaalisen sukupuolen vaikutuksesta tekstin merkityksen luojana. Tämän huomioiden olen sitä mieltä, että Marininan romaania ”Stetshenie obstojatelstv” on mahdollista lukea feministisenä dekkarina.