Elämäntavan ikonit: Lähikuvassa Gloria-lehden henkilökuvajutut ja elämäntapa lukijoiden suulla.
RISSANEN, MIIA (2004)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
RISSANEN, MIIA
2004
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2004-05-04Sisällysluettelo
1 Johdanto 5 1.1 Aiheen ja tutkimuskysymysten esittely 5 2 Gloria aikakauslehtikentässä 6 2.1 Aikakauslehtien tutkimuksesta 9 2.2 Gloria-lehdestä ja sen lukijoista 10 2.3 Glorian toimitusjohdon linjanvetoja 11 2.3.1 Gloria-elämäntapa, arvot ja filosofia 13 2.3.2 Henkilökuvan määrittelyä 15 2.3.3 Hyvän Lähikuvan kriteerit Gloriassa 16 2.3.4 Miten Lähikuvia voisi parantaa? 19 3 Tutkimuksen teoreettinen tausta 20 3.1 Tärkeimpien käsitteiden määrittelyä 20 3.1.1 Identiteetti ja arvot 20 3.1.2 Elämäntapa 22 3.1.3 Kulttuurinen pääoma ja habitus 25 3.1.4 Bourdieun kritiikkiä 27 3.2 Henkilökuva juttutyyppinä 28 4 Tutkimusmenetelmä 33 4.1 Yleisötutkimuksen taustaa 33 4.1.1 Sivupolku käyttötarkoitustutkimukseen 34 4.1.2 Lukemisen sosiaalinen konteksti ja kulutuksen etnografia 35 4.2 Teemahaastattelu 36 4.3 Empiirinen osuus 37 4.3.1 Haastatteluaineisto 37 4.3.2 Kysymysrunko ja sen arviointi 38 4.3.3 Haastattelujen kulku 40 4.3.4 Tutkijan rooli 41 4.3.5 Lähikuva-esimerkkijutut 42 4.3.6 Metodin arviointi 44 5 Haastatteluaineiston analyysi ja tulkinnat 45 5.1 Analysointitavasta ja tulkintojen tekemisestä 45 5.2 Gloria lukijan elämässä 47 5.2.1 Glorian lukijoiden mediakulutus 47 5.2.2 Glorian lukemistottumukset 48 5.2.3 Lukemisen konteksti ja käyttötarkoitukset 51 5.2.4 Mitä Gloria antaa lukijoilleen? 54 5.3 Puhetta Gloriasta, arvoista ja elämäntavasta 56 5.3.1 Lukemisen syyt 56 5.3.2 Muista lehdistä erottavat tekijät 57 5.3.3 Glorian lukijan elämäntyyli ja arvot 59 5.3.4 Glorian arvomaailma lukijoiden luonnehtimana 62 5.3.5 Lukijoiden arvomaailma suhteessa Gloriaan 64 5.3.6 Missä tyytyväisyys säröilee? 70 5.4 Hyvä henkilökuva, Lähikuva 76 5.4.1 Lähikuvien lukeminen 76 5.4.2 Hyvää Lähikuvaa määrittämässä 80 5.4.3 Mitä lukijat saavat hyvästä Lähikuvasta? 93 5.4.4 Lukijoiden parannusehdotuksia 95 5.5 Tulosten kritiikkiä 98 6 Johtopäätökset 99 6.1 Arvojen jakamista ja identiteettityötä Glorian kanssa 101 6.2 Lähikuvien elämäntavan ikonit 104 6.3 Arvioita tutkimuksesta 105 7 Lähteet 107
Tiivistelmä
Hakutermit:
elämäntapa, henkilökuvajuttu, naistenlehdet, aikakauslehdet, yleisötutkimus
Tutkimukseni aiheena on Gloria-lehden Lähikuva-jutut ja yleisemmin henkilökuva aikakauslehden juttutyyppinä. Tarkoitukseni on selvittää, millainen on hyvä henkilökuva Glorian toimitusjohdon ja lukijoiden mielestä. Kaksitahoisen tutkimusaiheeni toinen puoli tarkastelee elämäntapaa: yhtäältä Gloria-lehden esittelemää, ja toisaalta Glorian lukijoiden elämää elämäntapaa. Tärkeimpiä tutkimuskysymyksiäni ovat, kohtaavatko ne ja miten lukijat käyttävät lehteä identiteettityöhön ja elämäntapansa rakentamiseen.
Tutkielmani tarkoitus on yhtäältä koota ja syventää henkilökuviin liittyvää tietoa ja näkemyksiä, ja toisaalta tutkia life style -lehden yleisösuhdetta: mikä merkitys tai yhteys lehdellä voi olla lukijan elämäntapaan, arvoihin ja habitukseen.
Tutkimuksen kohteena on 15 laadullista lukijahaastattelua ja Glorian päätoimittajan sekä toimituspäällikön haastattelut. Menetelmäni aineistonkeruussa oli teemahaastattelu, joka mahdollisti tutkimuskysymysteni monipuolisen käsittelyn. Hyödynsin tutkimuksessa reseptiotutkimuksen ja yleisöetnografian piirteitä.
Aineistostani löysin viitteitä siitä, että Glorian lukijat poimivat ja neuvottelevat lehdestä aineksia identiteettinsä ja elämäntapansa rakentamiseen. Keskeisiä tämän elämäntavan piirteitä ovat laadukkuus, asiallisuus ja ylellisyys. Gloria on joko peili lukijan elämäntyylille, tai se toimii ikään kuin opaskirjana esittämänsä elitistisen elämäntavan noudattamiseen. Lehden Lähikuva-henkilökuvissa esiintyvät ihmiset toimivat tämän elämäntavan ikoneina, esikuvina. Lähikuvat ovatkin siten sarja menestystarinoita, jotka on tarkoitettu ohjenuoraksi lukijoille.
Lukijoiden identiteetit ovat monimuotoisia ja muuttuvia. Häilyviä identiteettejä pyritään rakentamaan kuluttamalla lehteä ja lehden esittelemiä asioita. Lukemishetkellä lukijat synnyttävät vuorovaikutuksessa Gloriaan kuvitteellisia, eskapistisia fantasioita ideaaliminästään ja -elämästään. Lukijoiden arvomaailmaa tempovat eri suuntiin perinteiset suomalaiset arvot ja nykyaikana korostuneet individualismi ja hedonismi.
Jatkossa kiinnostava tutkimusaihe olisi esimerkiksi selvittää, miten aikakauslehtien kuvastot representoivat aikaamme ja elämäntapojamme. Toiseksi, naistenlehtien diskurssianalyyttinen tarkastelu voisi paljastaa, mitä naistenlehtien tekstit ehdottavat lukijoilleen esimerkiksi naiseudesta ja ”oikeasta” elämäntavasta.
elämäntapa, henkilökuvajuttu, naistenlehdet, aikakauslehdet, yleisötutkimus
Tutkimukseni aiheena on Gloria-lehden Lähikuva-jutut ja yleisemmin henkilökuva aikakauslehden juttutyyppinä. Tarkoitukseni on selvittää, millainen on hyvä henkilökuva Glorian toimitusjohdon ja lukijoiden mielestä. Kaksitahoisen tutkimusaiheeni toinen puoli tarkastelee elämäntapaa: yhtäältä Gloria-lehden esittelemää, ja toisaalta Glorian lukijoiden elämää elämäntapaa. Tärkeimpiä tutkimuskysymyksiäni ovat, kohtaavatko ne ja miten lukijat käyttävät lehteä identiteettityöhön ja elämäntapansa rakentamiseen.
Tutkielmani tarkoitus on yhtäältä koota ja syventää henkilökuviin liittyvää tietoa ja näkemyksiä, ja toisaalta tutkia life style -lehden yleisösuhdetta: mikä merkitys tai yhteys lehdellä voi olla lukijan elämäntapaan, arvoihin ja habitukseen.
Tutkimuksen kohteena on 15 laadullista lukijahaastattelua ja Glorian päätoimittajan sekä toimituspäällikön haastattelut. Menetelmäni aineistonkeruussa oli teemahaastattelu, joka mahdollisti tutkimuskysymysteni monipuolisen käsittelyn. Hyödynsin tutkimuksessa reseptiotutkimuksen ja yleisöetnografian piirteitä.
Aineistostani löysin viitteitä siitä, että Glorian lukijat poimivat ja neuvottelevat lehdestä aineksia identiteettinsä ja elämäntapansa rakentamiseen. Keskeisiä tämän elämäntavan piirteitä ovat laadukkuus, asiallisuus ja ylellisyys. Gloria on joko peili lukijan elämäntyylille, tai se toimii ikään kuin opaskirjana esittämänsä elitistisen elämäntavan noudattamiseen. Lehden Lähikuva-henkilökuvissa esiintyvät ihmiset toimivat tämän elämäntavan ikoneina, esikuvina. Lähikuvat ovatkin siten sarja menestystarinoita, jotka on tarkoitettu ohjenuoraksi lukijoille.
Lukijoiden identiteetit ovat monimuotoisia ja muuttuvia. Häilyviä identiteettejä pyritään rakentamaan kuluttamalla lehteä ja lehden esittelemiä asioita. Lukemishetkellä lukijat synnyttävät vuorovaikutuksessa Gloriaan kuvitteellisia, eskapistisia fantasioita ideaaliminästään ja -elämästään. Lukijoiden arvomaailmaa tempovat eri suuntiin perinteiset suomalaiset arvot ja nykyaikana korostuneet individualismi ja hedonismi.
Jatkossa kiinnostava tutkimusaihe olisi esimerkiksi selvittää, miten aikakauslehtien kuvastot representoivat aikaamme ja elämäntapojamme. Toiseksi, naistenlehtien diskurssianalyyttinen tarkastelu voisi paljastaa, mitä naistenlehtien tekstit ehdottavat lukijoilleen esimerkiksi naiseudesta ja ”oikeasta” elämäntavasta.