Rankkaa, mutta antoisaa. Luokanopettajan työtyytyväisyys, tarkastelun kohteena kyläkoulut.
PÖYHTÄRI, MAIJA (2004)
PÖYHTÄRI, MAIJA
2004
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2004-05-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-12984
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-12984
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee luokanopettajan työtyytyväisyyden ja tyytymättömyyden syitä kyläkoulutyössä.
Tutkielman tueksi teoriaosassa käsitellään yleisiä työssä viihtymiseen liittyviä lainalaisuuksia aiheeseen liittyvän kirjallisuuden pohjalta. Teoriaosa on jaettu työntekijään, työympäristöön ja itse työhön liittyviin työtyytyväisyystekijöihin.
Tutkimus toteutettiin survey-tutkimuksena. Aineiston keräämiseen käytettiin kyselylomaketta, jossa oli avoimia kysymyksiä opetustyön hyvistä ja huonoista puolista kyläkoulussa. Vastaajat (N=45) ovat kyläkoulussa toimivia luokanopettajia.
Tutkielman perusteella voidaan päätellä, että luokanopettajan työssä täyttyvät lähes kaikki työn sisäisen tyydyttävyyden tuntomerkit, mutta vastaavasti työstä puuttuvat ulkoiset palkkiot lähes kokonaan. Kyläkoulutyössä opettajantyön sisäisen tyydyttävyyden lähteet ovat erityisesti läsnä. Ympäristön vaikutus niin hyvässä kuin pahassa on kyläkoulutyössä vahva. Työyhteisö aiheuttaa tutkimuksen mukaan kyläkoulussa haittapuolia työhön vain harvoin.
Asiasanat: työtyytyväisyys, kyläkoulu, opettajan työ
Tutkielman tueksi teoriaosassa käsitellään yleisiä työssä viihtymiseen liittyviä lainalaisuuksia aiheeseen liittyvän kirjallisuuden pohjalta. Teoriaosa on jaettu työntekijään, työympäristöön ja itse työhön liittyviin työtyytyväisyystekijöihin.
Tutkimus toteutettiin survey-tutkimuksena. Aineiston keräämiseen käytettiin kyselylomaketta, jossa oli avoimia kysymyksiä opetustyön hyvistä ja huonoista puolista kyläkoulussa. Vastaajat (N=45) ovat kyläkoulussa toimivia luokanopettajia.
Tutkielman perusteella voidaan päätellä, että luokanopettajan työssä täyttyvät lähes kaikki työn sisäisen tyydyttävyyden tuntomerkit, mutta vastaavasti työstä puuttuvat ulkoiset palkkiot lähes kokonaan. Kyläkoulutyössä opettajantyön sisäisen tyydyttävyyden lähteet ovat erityisesti läsnä. Ympäristön vaikutus niin hyvässä kuin pahassa on kyläkoulutyössä vahva. Työyhteisö aiheuttaa tutkimuksen mukaan kyläkoulussa haittapuolia työhön vain harvoin.
Asiasanat: työtyytyväisyys, kyläkoulu, opettajan työ