Paikallislehti on kuin kirje kotoa. Jurvan Sanomien lukijatutkimus.
KUPIAINEN, VIRPI (2004)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KUPIAINEN, VIRPI
2004
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2004-05-04Sisällysluettelo
1. JOHDANTO 4 2. PAIKALLISLEHDET 6 2.1. Paikallislehden tehtävät 8 2.1.1. Alueellinen identiteetti, paikallisuus ja paikallisjournalismi 9 2.2. Paikallislehtien historia pähkinänkuoressa 14 3. JURVA JA JURVAN SANOMAT 19 3.1. Jurvan Sanomat ja tutkija 23 4. TUTKIMUKSEN TAVOITTEET 26 5. TUTKIMUSMENETELMÄT 28 5.1. Aineiston keruu posti- ja ryhmäkyselyllä 29 5.2. Kyselylomake 33 5.3. Aineiston käsittely 35 5.4. Aineiston rakenne ja edustavuus 35 6. LUKIJATUTKIMUKSEN TULOKSET 38 6.1. Näin Jurvan Sanomia luetaan 40 6.2. Lukijoiden mielipiteet Jurvan Sanomien sisällöstä 47 6.3. Lukijoiden mielipiteet Jurvan Sanomien ulkoasusta 53 6.4. Lukijoiden mielipiteet henkilökunnasta ja vuorovaikutuksesta 57 6.5. Näin lukijat haluaisivat Jurvan Sanomia kehittää 60 7. PÄÄTÄNTÄ 67 8. LÄHTEET 74 LIITTEET 80
Tiivistelmä
Jurvan Sanomien lukijatutkimuksessa selvitän lukijoiden mielipiteitä tilaamastaan paikallislehdestä. Tarkastelen asiaa viidestä eri näkökulmasta. Ensin selvitän, miten ja miksi tilaajat Jurvan Sanomia lukevat. Seuraavaksi tutkin sitä, mitä tutkimukseen osallistuneet lehdestä lukevat ja mitä mieltä he lukemastaan ovat. Kolmanneksi tarkastelen lukijoiden mielipiteitä lehden ulkoasusta. Neljänneksi kartoitan vastaajien mielikuvia lehden henkilökunnasta sekä lukijakilpailuista ja -matkoista. Viimeiseksi annan vastaajille mahdollisuuden kertoa omia ideoitaan Jurvan Sanomien kehittämiseksi.
Tutkin Jurvan Sanomien tilaajien mielikuvia laatimani kyselykaavakkeen avulla. Keräsin aineiston postikyselyllä joulukuussa 2003. Lähetin kyselylomakkeen saatekirjeineen 300 lehden tilaajalle. Kyselyn otos oli noin 12 prosenttia perusjoukosta eli 2 472 tilaajasta. Kyselyn palautti 133 tilaajaa eli 44 prosenttia kyselylomakkeen saaneista. Määrä on viitisen prosenttia Jurvan Sanomien kaikista tilaajista.
Tutkimuksessa painottuvat keski-iän ylittäneiden mielipiteet, sillä vastaajista kaksi kolmasosaa on yli 50-vuotiaita. Tämä vaikuttaneen siihen, että tutkimusaineiston perusteella valtaosalla lukijoista on kiinteä ja lämmin suhde tutkittavaan lehteen. Jurvan Sanomat nimittäin miellyttää eniten ainakin lukutarkkuutta, -kertoja ja aikaa tutkittaessa juuri lukijakunnan vanhimpia. Myönteisiä mielipiteitä lisäsivät myös Jurvassa asuminen, alhainen koulutus ja lehden tilausvuosien runsaus.
Jurvan Sanomien lukijoilla on takanaan pitkä suhde paikallislehteensä: yli 60 prosenttia vastaajista on lukenut lehteä yli 20 vuotta. Suurin osa tutkimukseen osallistuneista perehtyy lehteen vartista puoleen tuntiin. Samaa numeroa vastaajat selailevat keskimäärin kaksi kertaa. Noin puolet vastaajista lukee lehden kannesta kanteen. Jurvan Sanomien avulla lukijat seuraavat Jurvan tapahtumia. Ulkopaikkakuntalaisille lehti on tärkeä yhteydenpitovälinen entiseen synnyinpitäjään tai asuinkuntaan. Jurvan Sanomat on onnistunut luomaan itsestään myönteisen ja luotettavan kuvan. Lukijat ovat tyytyväisiä lehden ulkoasuun, valokuvien määrään ja henkilökuntaan. Lehti on mieluinen tai erittäin mieluinen 97 prosentille lukijoista.
Jos lukijat saisivat kehittää Jurvan Sanomia mielensä mukaan, he kiinnittäisivät ensimmäisenä huomiota juttujen tuoreuteen. Parannusta he haluaisivat myös painojälkeen, juttujen kieliasuun sekä ilmoitusten ja tilausten hoitoon.
Tutkin Jurvan Sanomien tilaajien mielikuvia laatimani kyselykaavakkeen avulla. Keräsin aineiston postikyselyllä joulukuussa 2003. Lähetin kyselylomakkeen saatekirjeineen 300 lehden tilaajalle. Kyselyn otos oli noin 12 prosenttia perusjoukosta eli 2 472 tilaajasta. Kyselyn palautti 133 tilaajaa eli 44 prosenttia kyselylomakkeen saaneista. Määrä on viitisen prosenttia Jurvan Sanomien kaikista tilaajista.
Tutkimuksessa painottuvat keski-iän ylittäneiden mielipiteet, sillä vastaajista kaksi kolmasosaa on yli 50-vuotiaita. Tämä vaikuttaneen siihen, että tutkimusaineiston perusteella valtaosalla lukijoista on kiinteä ja lämmin suhde tutkittavaan lehteen. Jurvan Sanomat nimittäin miellyttää eniten ainakin lukutarkkuutta, -kertoja ja aikaa tutkittaessa juuri lukijakunnan vanhimpia. Myönteisiä mielipiteitä lisäsivät myös Jurvassa asuminen, alhainen koulutus ja lehden tilausvuosien runsaus.
Jurvan Sanomien lukijoilla on takanaan pitkä suhde paikallislehteensä: yli 60 prosenttia vastaajista on lukenut lehteä yli 20 vuotta. Suurin osa tutkimukseen osallistuneista perehtyy lehteen vartista puoleen tuntiin. Samaa numeroa vastaajat selailevat keskimäärin kaksi kertaa. Noin puolet vastaajista lukee lehden kannesta kanteen. Jurvan Sanomien avulla lukijat seuraavat Jurvan tapahtumia. Ulkopaikkakuntalaisille lehti on tärkeä yhteydenpitovälinen entiseen synnyinpitäjään tai asuinkuntaan. Jurvan Sanomat on onnistunut luomaan itsestään myönteisen ja luotettavan kuvan. Lukijat ovat tyytyväisiä lehden ulkoasuun, valokuvien määrään ja henkilökuntaan. Lehti on mieluinen tai erittäin mieluinen 97 prosentille lukijoista.
Jos lukijat saisivat kehittää Jurvan Sanomia mielensä mukaan, he kiinnittäisivät ensimmäisenä huomiota juttujen tuoreuteen. Parannusta he haluaisivat myös painojälkeen, juttujen kieliasuun sekä ilmoitusten ja tilausten hoitoon.