Kirjallisuutta vai sanataidetta. Kuudesluokkalaiset kirjallisuuden arvottajina ja käyttäjinä.
MAUNULA, JUTTA (2004)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
MAUNULA, JUTTA
2004
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2004Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani lähtökohtana oli selvittää kuudesluokkalaisten ajatuksia kirjallisuudesta sekä heidän kirjallisuuden käyttöään niin kotona kuin koulussa. Olen etsinyt erilaisia määritelmiä kirjallisuudesta verratakseni niitä oppilaiden käsityksiin. Käsittelen työssäni myös kirjallisuuden merkitystä niin lapsen kokonaisvaltaiselle kuin kielenkin kehitykselle sekä lapsen lukemista ja lukemaan oppimista.
Kuudesluokkalaisten käsityksiä kirjallisuudesta tutkin käsitekarttojen avulla. Kirjallisuuden käyttöä kotona ja koulussa selvitin oppilaiden pitämistä päiväkirjoista. Tutkimukseeni osallistui yksi 6. luokka Espoosta. Käsittelen tutkimuksessani valtakunnallisen perusopetuksen opetussuunnitelman lisäksi myös tutkimukseeni osallistuneen espoolaiskoulun oman opetussuunnitelman äidinkielen ja kirjallisuuden osuutta. Tutkimuksessani olen käyttänyt fenomenografista lähestymistapaa.
Tutkimukseni tuloksina voin sanoa, että kuudesluokkalaiset käsittävät kirjallisuus termin monipuolisesti. Perinteinen kirjojen lukeminen on edelleen harrastuksena, tosin televisio vie huomattavasti enemmän nuorten aikaa. Koulussa kirjallisuutta pyritään käyttämään useilla eri tavoilla.
Avainsanat: kuudesluokkalainen, kirjallisuus, lukeminen, äidinkielen opetus-suunnitelma, fenomenografia
Kuudesluokkalaisten käsityksiä kirjallisuudesta tutkin käsitekarttojen avulla. Kirjallisuuden käyttöä kotona ja koulussa selvitin oppilaiden pitämistä päiväkirjoista. Tutkimukseeni osallistui yksi 6. luokka Espoosta. Käsittelen tutkimuksessani valtakunnallisen perusopetuksen opetussuunnitelman lisäksi myös tutkimukseeni osallistuneen espoolaiskoulun oman opetussuunnitelman äidinkielen ja kirjallisuuden osuutta. Tutkimuksessani olen käyttänyt fenomenografista lähestymistapaa.
Tutkimukseni tuloksina voin sanoa, että kuudesluokkalaiset käsittävät kirjallisuus termin monipuolisesti. Perinteinen kirjojen lukeminen on edelleen harrastuksena, tosin televisio vie huomattavasti enemmän nuorten aikaa. Koulussa kirjallisuutta pyritään käyttämään useilla eri tavoilla.
Avainsanat: kuudesluokkalainen, kirjallisuus, lukeminen, äidinkielen opetus-suunnitelma, fenomenografia