TV-TUOTTAJAN TYÖ JA TUOTEKEHITYS Television tuotekehitystyön tarkastelua tuottajan näkökulmasta
RANTALA, TEIJA (2004)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
RANTALA, TEIJA
2004
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2004-04-28Tiivistelmä
Hakutermit:
televisio, tv-työ, tuottaja, tv-tuottaja, tuotekehitys, ideointi
Tässä tutkielmassa tarkastellaan tv-tuottajan työtä tuotekehittelyn näkökulmasta. Aihetta on lähestytty sekä haastateltujen tuottajien että kirjallisuuden näkökulmasta.
Tv-tuottaja on ohjelmahankkeen taloudellinen, taiteellinen, tuotannollinen ja psykologinen johtaja. Tuottajille on annettu paljon vastuuta, mutta rajallinen määrä valtaa: he eivät voi esimerkiksi ratkaista sitä, mitä ohjelmia pannaan tuotantoon tai mitä ne saavat maksaa. Tuottajalla on vapaus valita toimintatapansa, mutta toisaalta hän voi valita vain ”oikein” siten että yhtiön toiveet sekä taloudellisesta että ohjelmallisesta tuloksesta täyttyvät.
Tv-ohjelmien tuotekehityksessä tuottajan rooli on keskeinen. Tosin koko ”tuotekehitys” -sana on alalla kiistanalainen ja sillä tarkoitetaan hyvin monenlaisia asioita uuden ohjelmaidean kehittelystä lähes valmiin leikkausversion hiomiseen. Tutkimuksessa löytyi silti kaikkia yhdistäviäkin tekijöitä: television tuotekehittely vaatii ammattitaitoa, aikaa, dialogia ja irtioton henkeä, mikä edellyttää riittävän turvallista työskentelyilmapiiriä.
televisio, tv-työ, tuottaja, tv-tuottaja, tuotekehitys, ideointi
Tässä tutkielmassa tarkastellaan tv-tuottajan työtä tuotekehittelyn näkökulmasta. Aihetta on lähestytty sekä haastateltujen tuottajien että kirjallisuuden näkökulmasta.
Tv-tuottaja on ohjelmahankkeen taloudellinen, taiteellinen, tuotannollinen ja psykologinen johtaja. Tuottajille on annettu paljon vastuuta, mutta rajallinen määrä valtaa: he eivät voi esimerkiksi ratkaista sitä, mitä ohjelmia pannaan tuotantoon tai mitä ne saavat maksaa. Tuottajalla on vapaus valita toimintatapansa, mutta toisaalta hän voi valita vain ”oikein” siten että yhtiön toiveet sekä taloudellisesta että ohjelmallisesta tuloksesta täyttyvät.
Tv-ohjelmien tuotekehityksessä tuottajan rooli on keskeinen. Tosin koko ”tuotekehitys” -sana on alalla kiistanalainen ja sillä tarkoitetaan hyvin monenlaisia asioita uuden ohjelmaidean kehittelystä lähes valmiin leikkausversion hiomiseen. Tutkimuksessa löytyi silti kaikkia yhdistäviäkin tekijöitä: television tuotekehittely vaatii ammattitaitoa, aikaa, dialogia ja irtioton henkeä, mikä edellyttää riittävän turvallista työskentelyilmapiiriä.