Laatua pärekorissa. Vanhempien ja päiväkodin henkilökunnan uskomuksia laadukkaasta 0-3-vuotiaiden päiväkotihoidosta Porissa.
KALLIOINEN, PÄIVI (2004)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KALLIOINEN, PÄIVI
2004
Kasvatustiede, varhaiskasvatus - Early Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2004-04-14Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena on alle 3-vuotiaiden päiväkotihoidon laatu. Laatua lähestytään intersubjektiivisesta lähtökohdasta käsin. Tutkimuksen kohteena ovat vanhempien ja päiväkodin henkilökunnan uskomukset laadusta koskien vanhempien ja päiväkodin välistä yhteistyötä ja kasvatuskumppanuutta, päiväkodin toimintaympäristöä, toimintaa sekä toiminnan edellyttämää asiantuntijuutta. Tutkimustehtävänä on selvittää vanhempien ja hoitajien uskomuksia hyvästä ja laadukkaasta alle 3-vuotiaiden lasten päiväkotihoidosta. Tutkimukseen osallistuivat kahden alle 3-vuotiaiden päiväkotiryhmän vanhemmat (n=11) ja hoitajat (n= 7). Metodologisena lähestymistapana on laadullinen tutkimus ja tiedonhankintamenetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Aineiston analyysin perusteena olivat vanhempien ja hoitajien antamat merkitykset hyvälle ja laadukkaalle päiväkotihoidolle. Merkitysten kautta vanhemmat toivat esiin omia uskomuksiaan laadusta. Vanhempien ja henkilökunnan vastaukset analysoitiin ja vastausten perusteella muodostettiin yläluokkia.
Tutkimuksen tuloksissa alle 3-vuotiaiden päiväkotihoidon laadun sisältöinä voidaan sanoa olevan lapsen kehityksen ja kasvun tukeminen. Yhteistyö vanhempien kanssa nousi myös olennaiseksi asiaksi.
Vanhempien uskomusten mukaan laadukas päiväkotihoito on turvallista, toiminta monipuolista ja lapsilla on tilaa toimia ja heillä on siihen sopivia välineitä. Alle 3-vuotiaiden toiminnassa korostuvat perushoidolliset seikat, säännölliset ja tutut rutiinit lasten kasvun ja kehityksen tukeminen sekä yksilöllinen ja hellä huomiointi. Laadukasta päiväkotihoitoa tarjoavat tutut ja pysyvät hoitajat. Vanhempien uskomukset päiväkotityössä vaadittavasta osaamisesta ja asiantuntijuudesta painottuvat lapsen kehityksen ja kasvun tuntemiseen. Laadukas yhteistyö vanhempien ja päiväkodin henkilökunnan välillä on luottamuksellista, avointa ja sujuvaa. Yhteistyömuotoina ovat keskustelut.
Henkilökunnan uskomusten mukaan laadukas päiväkotihoito tapahtuu turvallisessa hoito- ja kasvuympäristössä. Lapsi saa yksilöllistä hoitoa koulutetulta ja asiantuntevalta henkilökunnalta. Uskomukset työssä tarvittavasta asiantuntijuudesta ja osaamisesta liitetään yhteistyöosaamiseen vanhempien kanssa sekä lasten kehityksen ja yksilölliseen tuntemukseen. Laadukkaasta yhteistyöstä vanhemmilla ja henkilökunnalla on samankaltaisia uskomuksia; luottamuksellista ja avointa. Laatua voidaan henkilökunnan uskomusten mukaan kehittää tasaamalla aikuisten ja lasten välistä suhdelukua joko lisäämällä henkilökuntaa tai pienentämällä lapsiryhmiä. Henkilökunnan osaamista ja asiantuntijuutta voidaan kehittää koulutusten ja keskustelujen (tiimin kesken tai muiden kollegojen kesken) kautta.
Laadun puitetekijät ja vaikuttavuustekijät nousevat tärkeimmiksi asioiksi vanhempien ja henkilökunnan uskomuksissa laadusta. Henkilökunnan näkemys välillisten tekijöiden asemasta laadun kehittämisessä on vahva. Sen sijaan prosessitekijät saavat vanhemmilta paljon enemmän painoa kuin päiväkodin henkilökunnalta. Päivähoidon laadun kehittämisessä olisikin syytä paneutua tarkastelemaan prosessitekijöitä. Asioiden suunnittelu, arviointi ja dokumentointi ovat erittäin tärkeitä, jotta laadulle asetutettuja merkityksiä ja tavoitteita voidaan tehdä näkyväksi itse päiväkotitoiminnassa. Entistä tietoisemman suunnittelun ja arvioinnin kautta laatua voidaan tehdä näkyvämmäksi ja sitä voidaan kehittää.
Asiasanat: asiantuntijuus, kasvatuskumppanuus, laatu, päivähoito, yhteistyö
Tutkimuksen tuloksissa alle 3-vuotiaiden päiväkotihoidon laadun sisältöinä voidaan sanoa olevan lapsen kehityksen ja kasvun tukeminen. Yhteistyö vanhempien kanssa nousi myös olennaiseksi asiaksi.
Vanhempien uskomusten mukaan laadukas päiväkotihoito on turvallista, toiminta monipuolista ja lapsilla on tilaa toimia ja heillä on siihen sopivia välineitä. Alle 3-vuotiaiden toiminnassa korostuvat perushoidolliset seikat, säännölliset ja tutut rutiinit lasten kasvun ja kehityksen tukeminen sekä yksilöllinen ja hellä huomiointi. Laadukasta päiväkotihoitoa tarjoavat tutut ja pysyvät hoitajat. Vanhempien uskomukset päiväkotityössä vaadittavasta osaamisesta ja asiantuntijuudesta painottuvat lapsen kehityksen ja kasvun tuntemiseen. Laadukas yhteistyö vanhempien ja päiväkodin henkilökunnan välillä on luottamuksellista, avointa ja sujuvaa. Yhteistyömuotoina ovat keskustelut.
Henkilökunnan uskomusten mukaan laadukas päiväkotihoito tapahtuu turvallisessa hoito- ja kasvuympäristössä. Lapsi saa yksilöllistä hoitoa koulutetulta ja asiantuntevalta henkilökunnalta. Uskomukset työssä tarvittavasta asiantuntijuudesta ja osaamisesta liitetään yhteistyöosaamiseen vanhempien kanssa sekä lasten kehityksen ja yksilölliseen tuntemukseen. Laadukkaasta yhteistyöstä vanhemmilla ja henkilökunnalla on samankaltaisia uskomuksia; luottamuksellista ja avointa. Laatua voidaan henkilökunnan uskomusten mukaan kehittää tasaamalla aikuisten ja lasten välistä suhdelukua joko lisäämällä henkilökuntaa tai pienentämällä lapsiryhmiä. Henkilökunnan osaamista ja asiantuntijuutta voidaan kehittää koulutusten ja keskustelujen (tiimin kesken tai muiden kollegojen kesken) kautta.
Laadun puitetekijät ja vaikuttavuustekijät nousevat tärkeimmiksi asioiksi vanhempien ja henkilökunnan uskomuksissa laadusta. Henkilökunnan näkemys välillisten tekijöiden asemasta laadun kehittämisessä on vahva. Sen sijaan prosessitekijät saavat vanhemmilta paljon enemmän painoa kuin päiväkodin henkilökunnalta. Päivähoidon laadun kehittämisessä olisikin syytä paneutua tarkastelemaan prosessitekijöitä. Asioiden suunnittelu, arviointi ja dokumentointi ovat erittäin tärkeitä, jotta laadulle asetutettuja merkityksiä ja tavoitteita voidaan tehdä näkyväksi itse päiväkotitoiminnassa. Entistä tietoisemman suunnittelun ja arvioinnin kautta laatua voidaan tehdä näkyvämmäksi ja sitä voidaan kehittää.
Asiasanat: asiantuntijuus, kasvatuskumppanuus, laatu, päivähoito, yhteistyö