Laki sosiaalisista yrityksistä. Tutkimus lain taloudellisesta kannustavuudesta.
HARKKO, JAAKKO (2004)
HARKKO, JAAKKO
2004
Sosiaalipolitiikka - Social Policy
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2004-04-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-12911
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-12911
Sisällysluettelo
1. JOHDANTO ……………………...1 1.1 Sosiaaliset yritykset osana vajaakuntoisten työllistämisjärjestelmää .3 1.2 Laki sosiaalista yrityksistä yhteiskuntapoliittinen konteksti …5 2. TUTKIMUKSEN LÄHTÖKOHDAT …………………8 2.1 Tutkimuksen tavoitteet …………………………………9 2.2 Tutkimuksen rakenne …………………………………11 3. TUTKIMUKSESSA KÄYTETYT KÄSITTEET ………12 4. KANNUSTAVUUS JA HYVINVOINTI …17 4.1 Kannustavuus ja työn tarjonta ………………………...18 4.2 Työllistymis- ja tuloloukkujen tutkimus ……………...24 4.3 Työn kustannusten subventointi työllistämisen kannustimena ….29 5. ERITYISTYÖLLISTÄMISYKSIKÖT JA SOSIAALINEN YRITYS ……32 5.1 Sosiaalinen yritys määritelmät ……………………...32 5.2 Sosiaalinen yritystoiminta Suomessa ja Euroopassa …….37 5.3 Sosiaalisen yrityksen lainsäädäntö kehitys ja lopputulos …..41 5.4 Tampereen invalidien työtuki …………………….…..45 6. TUTKIMUKSEN TOTEUTTAMINEN ….46 6.1 Sosiaalipoliittisen uudistuksen ex ante evaluaatio ……..48 6.2 Simulaatiomenetelmä yhteiskuntapolitiikan tutkimuksessa..…49 6.3 Tutkimusaineisto.. ………………………………….51 6.4 Tutkimusasetelma ja aineiston analyysi ……………56 7. TUTKIMUSTULOKSET …….63 7.1 Nykyjärjestelmän kannustavuus ………………………63 7.2 Lain sosiaalisista yrityksistä kannustavuus …………...70 7.3 Julkisen sektorin tulonsiirrot ……………………………84 8. JOHTOPÄÄTÖKSET ………..90 8.1 Tutkimuksen merkitys ja luotettavuus ……………..90 8.2 Keskeiset tulokset …………………………………..93 8.3 Aiheita jatkotutkimukselle …………………………97 8.4 Lopuksi ……………...99 LÄHDELUETTELO ……………………………………102 LIITE 1 Kyselylomake (9 s.) Taulukkoluettelo Taulukko 1 Tulolajit ……………………………………...16 Taulukko 2 Yrityksen, sosiaalisen yrityksen ja sosiaalisen yhteisön toiminnan tavoitteet ………………………….36 Taulukko 3 Suomalaiset sosiaaliset yritykset EMES:in kriteerien perusteella ..38 Taulukko 4 Työllistämisyksiköiden toiminnan volyymi 1999 …..38 Taulukko 5 Tampereen invalidien työtuki. Tulot ja menot 2002 ...46 Taulukko 6 Analysoitavat kotitaloudet: Ansiotulot, bruttotulot, käytettävissä olevat tulot ja vapaasti käytettävissä olevat tulot ………...53 Taulukko 7 Työntekijät ja työehtosopimuksen mukaiset palkat 1.1.2004 .61 Taulukko 8 Yhden tulonsaajan kotitalouksien tulonmuodostus (peruspäiväraha työ TITRY:ssä)…………......64 Taulukko 9 Kahden tulonsaajan kotitalouksien tulonmuodostus (peruspäiväraha työ TITRY:ssä)…………..68 Taulukko 10 Sosiaaliseen yritykseen työllistymisen vaikutukset yhden tulonsaajan kotitalouksien tuloihin ………...71 Taulukko 11 Sosiaaliseen yritykseen työllistymisen vaikutukset kahden tulonsaajan kotitalouksien tuloihin …………...79 Kaavioluettelo Kaavio 1 Kymmenen työkeskuksen kustannukset julkiselle sektorille ..31 Kaavio 2 Analysoitavat palkat työn vaativuusryhmittäin ………63 Kaavio 3 Työllistymisen aiheuttama muutos tuloihin ja tulonmenetys yhden tulonsaajan kotitalouksilla .66 Kaavio 4 Työllistymisen aiheuttama muutos tuloihin ja tulonmenetys kahden tulonsaajan kotitalouksilla ………..69 Kaavio 5 Simuloitujen palkkojen korvaavuusasteet ja tulonmenetys. Kotitalous 1 …..72 Kaavio 6 Simuloitujen palkkojen korvaavuusasteet ja tulonmenetys. Kotitalous 2 …..74 Kaavio 7 Simuloitujen palkkojen korvaavuusasteet ja tulonmenetys. Kotitalous 3 …..76 Kaavio 8 Simuloitujen palkkojen korvaavuusasteet ja tulonmenetys. Kotitalous 4 …..77 Kaavio 9 Simuloitujen palkkojen korvaavuusasteet ja tulonmenetys. Kotitalous 5 …..80 Kaavio 10 Simuloitujen palkkojen korvaavuusasteet ja tulonmenetys. Kotitalous 6 …81 Kaavio 11 Simuloitujen palkkojen korvaavuusasteet ja tulonmenetys. Kotitalous 7 …82 Kaavio 12 Tulonsiirtojen muutokset (peruspäiväraha työ TITRY:ssä) ja työllistämisen nettokustannus julkiselle sektorille …………...85 Kaavio 13 Tulonsiirtojen muutokset tulonsiirtokohtaisesti (peruspäiväraha työ TITRY:ssä) ……………88
Tiivistelmä
Vuoden 2004 alusta astui voimaan laki sosiaalisista yrityksistä. Lain tarkoituksena on parantaa heikossa työmarkkina-asemassa olevien henkilöiden mahdollisuutta työllistyä avoimilla markkinoilla toimiviin yrityksiin. Laki sosiaalisista yrityksistä on työhallinnon tarveharkintainen työllistämistuki, jossa tuki myönnetään rekisteröidyille sosiaalisille yrityksille tavanomaista työllistämistukea väljemmin ehdoin.
Yhtenä lain perusteluna on ajatus, että osa tuotannollista toimintaa harjoittavista työkeskuksista rekisteröityy sosiaalisiksi yrityksiksi. Tutkimus on tapaustutkimus, jossa selvitetään lain taloudellisia vaikutuksia Tampereen invalidien työtuki nimisen järjestön (TITRY) työkeskuksen työntekijöiden ja heidän kotitalouksien tulonmuodostuksen näkökulmasta. Analyysiin valikoitui tutkimusaineistosta seitsemän toisistaan rakenteellisesti poikkeavaa kotitaloutta.
Tutkimus on toteutettu työn kannustavuuden teoreettisesta viitekehyksestä. Tutkimuksessa on kaksi analyysitasoa: kannustavuus työntekijän ja julkisen sektorin tulonsiirtojen näkökulmasta. Taloudellista kannustavuutta arvioidaan simuloimalla työntekijöiden kotitalouksille vaihtoehtoisia tulonmuodostustilanteita, joissa verrataan kotitalouksien nykyistä tulonmuodostusta työttömyyden aikaiseen ja lain sosiaalisista yrityksistä voimassaolon aikaiseen tilanteeseen. Julkisen sektorin taloudellisia hyötyjä ja kustannuksia arvioidaan sen aiheuttamien valtio- ja kuntasektorin tulonsiirtojen muutosten kautta. Kotitalouksien nykyinen tulonmuodostustilanne on selvitetty kyselyn avulla. Simulointi on suoritettu sosiaaliturvan ja verotuksen yhteisvaikutuksia mallintavan KOTO-taulukkolaskentamallin avulla.
Kotitalouden rakenne vaikuttaa lain sosiaalisista yrityksistä kannustavuuteen. Keskeisinä tekijöinä on kotitalouksien tulonsaajien määrä ja yhden tulonsaajan kotitalouksissa asumiskustannukset ja lapsien lukumäärä. Kahden tulonsaajan kotitalouksilla ei ilmennyt kannustinongelmia. Työntekijän nykyisillä työtehtävillä on olennainen vaikutus lain tuomaan taloudelliseen hyötyyn. Laki sosiaalisista yrityksistä muuttaa tuotannollisen työkeskuksen rahoitusta siten, että kunnan rahoittama kiinteä tuki muuttuu tarveharkintaiseksi työhallinnon työllistämistueksi, mikä tasapainottaa työllistämisestä aiheutuvien kustannusten ja hyötyjen suhdetta julkisen sektorin sisällä.
Avainsanat: Laki sosiaalisista yrityksistä, sosiaaliset yritykset, työn kannustavuus, erityistyöllistäminen
Yhtenä lain perusteluna on ajatus, että osa tuotannollista toimintaa harjoittavista työkeskuksista rekisteröityy sosiaalisiksi yrityksiksi. Tutkimus on tapaustutkimus, jossa selvitetään lain taloudellisia vaikutuksia Tampereen invalidien työtuki nimisen järjestön (TITRY) työkeskuksen työntekijöiden ja heidän kotitalouksien tulonmuodostuksen näkökulmasta. Analyysiin valikoitui tutkimusaineistosta seitsemän toisistaan rakenteellisesti poikkeavaa kotitaloutta.
Tutkimus on toteutettu työn kannustavuuden teoreettisesta viitekehyksestä. Tutkimuksessa on kaksi analyysitasoa: kannustavuus työntekijän ja julkisen sektorin tulonsiirtojen näkökulmasta. Taloudellista kannustavuutta arvioidaan simuloimalla työntekijöiden kotitalouksille vaihtoehtoisia tulonmuodostustilanteita, joissa verrataan kotitalouksien nykyistä tulonmuodostusta työttömyyden aikaiseen ja lain sosiaalisista yrityksistä voimassaolon aikaiseen tilanteeseen. Julkisen sektorin taloudellisia hyötyjä ja kustannuksia arvioidaan sen aiheuttamien valtio- ja kuntasektorin tulonsiirtojen muutosten kautta. Kotitalouksien nykyinen tulonmuodostustilanne on selvitetty kyselyn avulla. Simulointi on suoritettu sosiaaliturvan ja verotuksen yhteisvaikutuksia mallintavan KOTO-taulukkolaskentamallin avulla.
Kotitalouden rakenne vaikuttaa lain sosiaalisista yrityksistä kannustavuuteen. Keskeisinä tekijöinä on kotitalouksien tulonsaajien määrä ja yhden tulonsaajan kotitalouksissa asumiskustannukset ja lapsien lukumäärä. Kahden tulonsaajan kotitalouksilla ei ilmennyt kannustinongelmia. Työntekijän nykyisillä työtehtävillä on olennainen vaikutus lain tuomaan taloudelliseen hyötyyn. Laki sosiaalisista yrityksistä muuttaa tuotannollisen työkeskuksen rahoitusta siten, että kunnan rahoittama kiinteä tuki muuttuu tarveharkintaiseksi työhallinnon työllistämistueksi, mikä tasapainottaa työllistämisestä aiheutuvien kustannusten ja hyötyjen suhdetta julkisen sektorin sisällä.
Avainsanat: Laki sosiaalisista yrityksistä, sosiaaliset yritykset, työn kannustavuus, erityistyöllistäminen