"Saa työaikana tehdä sitä, mistä tykkää" : työpajan toteutus Nurmossa ja 5-6 luokkalaisten motivaatio
KIVILUOMA, NINA; MYLLYLÄ, JOHANNA (1998)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KIVILUOMA, NINA
MYLLYLÄ, JOHANNA
1998
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1998Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa työpajatyöskentelyn eri mahdollisuuksia, toteutusta ja oppilaiden motivaatiota työskentelyssä. Tutkimuksesta tehtiin tietopaketti työpajasta ja sen toiminnasta. Tutkimuksessa haluttiin painottaa oppilaiden toimintaa ja motivaatiota. Lopuksi haluttiin luoda silmäys työpajan tulevaisuuteen. Tutkimuksen teoreettinen tausta käsittelee oppimista, motivaatiota, koulun kehittymistä ja työpajaa.Tutkimuksen pääongelmat ovat:1. Löytyykö oppilailta motivaatiota työskennellä työpajassa?2. Millaista on työpajatyöskentely?3. Millaiset ovat työpajan kehitysnäkymät?Tutkimus toteutettiin Nurmon kunnan Hyllykallion ja Kirkonkylän ala-asteilla. Tutkimusjoukkona oli 232 5-6 luokkalaista oppilasta, 6 luokanopettajaa sekä 2 rehtoria. Tutkimusjoukon jäsenet osallistuivat työpajatoimintaan toukokuussa 1996. Tutkimusaineisto kerättiin kyselyn (oppilaat), haastattelun (opettajat ja rehtorit) sekä havainnoinnin (työpajatoiminta) avulla.Tutkimuksen ongelmiin etsittiin vastauksia kvantitatiivisia (kysely) ja kvalitatiivisia (haastattelu, havainnointi) menetelmiä käyttäen. Kyselylomakkeesta vastauksia etsittiin faktorianalyysillä, summamuuttujilla, t-testillä ja frekvensseillä.Tutkimuksen mukaan oppilailta löytyy motivaatiota työskennellä työpajassa. Oppilailla on positiivinen ja varma kuva omasta oppimisestaan. Oppiminen ja menestyminen työpajassa koetaan tärkeänä. Tytöillä on vahvempi sisäinen halu oppia työpajassa kuin pojilla. Pojille on tärkeämpää menestyä työpajoissa kuin tytöille.Työpajatyöskentely on toiminnallista. Oppilaiden toiminta on innokasta, rauhallista ja oma-aloitteista. Työskentely tuo vaihtelua normaaliin koulutyöhön ja tukee oppilaiden harrastuneisuutta ja erikoisosaamista. Oppilaat valikoituvat työpajoihin harrastuneisuuden ja kiinnostuksen mukaan tai sattumanvaraisesti. Oppilaiden toimintaa arvioidaan suullisesti. Työpaja kehittyy jatkuvasti arvioinnin ja toiminnan myötä.Asiasanat: opiskelumotivaatio - koululaiset, motivaatio, opetusmenetelmät - työpajat