Liikenneopettajaopiskelijoiden omaan ajotaitoonsa kohdistama reflektio liikenneopettajakoulutuksen aikana.
AHLGREN, PEKKA (2004)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
AHLGREN, PEKKA
2004
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2004-03-30Tiivistelmä
Tämä survey-tutkimus selvittää liikenneopettajaopiskelijoiden omaan ajotaitoonsa kohdistamaa reflektiota ja sen orientaatioperustaa. Aineisto kerättiin kvantitatiivisena lomakekyselynä. Raportti alkaa yleisesti liikennekasvatusta ja opetusta sekä oppimista ja reflektiota kuvaavalla jaksolla. Seuraavaksi esitellään liikenneopetuksen keskeisiä käsitteitä, liikenneopettajakoulutusta ja tarkastellaan ajotaidon oppimista. Lopuksi esitetään tutkimuksen toteutus, saadut tulokset ja niistä tehdyt johtopäätökset sekä tutkimuksessa käytetyt lähteet ja liitteet.
Tutkimuksen ensimmäinen pääongelma on selvittää liikenneopettajaopiskelijoiden omaan ajotaitoonsa kohdistamaa reflektiota ja sen orientaatioperustaa. Toiseksi selvitettiin liikenneopettajakoulutuksen eri vaiheissa olevien opiskelijoiden omaan ajotaitoonsa kohdistaman reflektion taso ja sen orientaatioperustassa havaittavat erot. Alustavaan tutkimusjoukkoon kuului 80 liikenneopettajakoulutuksessa tutkimusajankohtana ollutta opiskelijaa. Toisen pääkysymyksen selvittämiseksi tutkimusjoukko jaettiin kolmeen vertailuryhmään. Ensimmäisessä ryhmässä oli 32 ensimmäisen lukukauden opiskelijaa. Toisessa ryhmässä 20 toisen ja kolmannessa 28 kolmannen lukukauden opiskelijaa. Lopullinen tutkimusjoukko muodostettiin ensimmäisen ja kolmannen ryhmän opiskelijoista.
Liikenneopettajankoulutuksen kannalta kiinnostava tulos on, että kolmannen lukukauden opiskelijat tekivät omasta ajamisestaan jonkin verran enemmän havaintoja kuin opintojensa alussa olevat opiskelijat. Myös reflektion orientaatioperusta todettiin kolmannen lukukauden opiskelijoilla kaikilla osa-alueilla vahvemmaksi kuin ensimmäisen lukukauden opiskelijoilla.
Tutkimuksen ensimmäinen pääongelma on selvittää liikenneopettajaopiskelijoiden omaan ajotaitoonsa kohdistamaa reflektiota ja sen orientaatioperustaa. Toiseksi selvitettiin liikenneopettajakoulutuksen eri vaiheissa olevien opiskelijoiden omaan ajotaitoonsa kohdistaman reflektion taso ja sen orientaatioperustassa havaittavat erot. Alustavaan tutkimusjoukkoon kuului 80 liikenneopettajakoulutuksessa tutkimusajankohtana ollutta opiskelijaa. Toisen pääkysymyksen selvittämiseksi tutkimusjoukko jaettiin kolmeen vertailuryhmään. Ensimmäisessä ryhmässä oli 32 ensimmäisen lukukauden opiskelijaa. Toisessa ryhmässä 20 toisen ja kolmannessa 28 kolmannen lukukauden opiskelijaa. Lopullinen tutkimusjoukko muodostettiin ensimmäisen ja kolmannen ryhmän opiskelijoista.
Liikenneopettajankoulutuksen kannalta kiinnostava tulos on, että kolmannen lukukauden opiskelijat tekivät omasta ajamisestaan jonkin verran enemmän havaintoja kuin opintojensa alussa olevat opiskelijat. Myös reflektion orientaatioperusta todettiin kolmannen lukukauden opiskelijoilla kaikilla osa-alueilla vahvemmaksi kuin ensimmäisen lukukauden opiskelijoilla.