Viranomaisen suorittama hallintolain mukainen tarkastus.
PAAVOLA, PETTERI (2004)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
PAAVOLA, PETTERI
2004
Julkisoikeus - Public Law
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
Hyväksymispäivämäärä
2004-03-25Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan viranomaisen suorittamaa hallintolain mukaista tarkastusta. Viranomaisen tavoitteena on pyrkiä tarkastustoimituksella hallintoasian yksityiskohtaiseen ja totuudenmukaiseen selvittämiseen, mikä ei ole aina mahdollista tavanomaisessa kirjallisessa käsittelyssä. Tarkastuksen asianosaisen kannalta on puolestaan tärkeää, että asianosaisen oikeudet turvataan viranomaisen suorittaman tarkastuksen yhteydessä. Hallintolain tarkastussäännöksen soveltamisalaan kuuluvia tarkastuksia suorittavat esimerkiksi työsuojeluviranomaiset.
Tutkielman ensisijaisena tavoitteena on selvittää hallintolain tarkastussäännöksen sisältöä sekä hallintolaissa olevia yleisiä vaatimuksia, joita viranomaiselle asetetaan tarkastuksen asianmukaiseksi suorittamiseksi. Tutkielman toisena tavoitteena on selvittää, miten tarkastuksen asianosaisen oikeusturva taataan hallintolain tarkastussäännöksessä sekä mitä keinoja asianosaisella on käytössään viranomaisen menetellessä virheellisesti tarkastuksen yhteydessä.
Tutkielma on luonteeltaan oikeusdogmaattinen tutkimus, koska tutkimuksen tarkoituksena on selvittää voimassa olevan oikeuden sisältöä. Lähtökohtana tutkimukselle toimii hallintolain 39 §:n tarkastussäännös, jonka asettamia vaatimuksia tarkastuksen suorittamiseen tutkimuksessa tarkastellaan. Viranomaisen suorittaman tarkastuksen asianmukaisen suorittamisen selvittäminen edellyttää, että tarkastelu ei rajoitu ainoastaan hallintolain tarkastussäännökseen. Tarkastelussa on myös huomioitava muualta hallintolaista johtuvat velvoitteet, kuten asianosaisen kuulemisesta koskeva säännös (HL 34 §). Tarkastuksen asianosaisen oikeusturvan osalta tutkimuksessa tarkastellaan hallintolain lisäksi hallintolainkäyttölain ja kuntalain säännöksiä. Tutkimuksen lähdeaineistona on käytetty oikeuskirjallisuutta ja lainsäädäntöä esitöineen sekä ylimpien laillisuusvalvojien ratkaisuja.
Hallintolain tarkastussäännös edesauttaa viranomaistoiminnan tehokkuutta ja vaikuttavuutta sekä parantaa hallinnon asiakkaiden oikeusturvaa. Tarkastussäännöksen kirjaaminen hallintolakiin luo viranomaisten suorittamille tarkastuksille menettelylliset vähimmäisvaatimukset.
Hallintolain tarkastussäännös sääntelee ainoastaan viranomaisen menettelyä tarkastuksen osalta. Näin ollen hallintolain tarkastussäännös ei perusta toimivaltaa tarkastuksen suorittamiseen. Hallintolaki on luonteeltaan yleislaki, joten erityislaissa olevat menettelysäännökset syrjäyttävät hallintolain tarkastussäännöksen. Kuitenkin hallintolain tarkastussäännös tulee sovellettavaksi niiltä osin, kun erityissäännöksessä ei asiasta säädetä.
Tarkastuksen asianosaisen oikeusturva ei ole kaikilta osin täysin kehittynyttä viranomaisen toimittamissa tarkastuksissa. Viranomaisen tekemää tarkastuspäätöstä käsitellään välitoimena, joka on liitännäinen pääasiaan. Tarkastuspäätöksen luonteesta johtuen asianosaisella ei ole käytössään mitään tehokkaita keinoja estää tarkastuksen toimittamista.
Tutkielman ensisijaisena tavoitteena on selvittää hallintolain tarkastussäännöksen sisältöä sekä hallintolaissa olevia yleisiä vaatimuksia, joita viranomaiselle asetetaan tarkastuksen asianmukaiseksi suorittamiseksi. Tutkielman toisena tavoitteena on selvittää, miten tarkastuksen asianosaisen oikeusturva taataan hallintolain tarkastussäännöksessä sekä mitä keinoja asianosaisella on käytössään viranomaisen menetellessä virheellisesti tarkastuksen yhteydessä.
Tutkielma on luonteeltaan oikeusdogmaattinen tutkimus, koska tutkimuksen tarkoituksena on selvittää voimassa olevan oikeuden sisältöä. Lähtökohtana tutkimukselle toimii hallintolain 39 §:n tarkastussäännös, jonka asettamia vaatimuksia tarkastuksen suorittamiseen tutkimuksessa tarkastellaan. Viranomaisen suorittaman tarkastuksen asianmukaisen suorittamisen selvittäminen edellyttää, että tarkastelu ei rajoitu ainoastaan hallintolain tarkastussäännökseen. Tarkastelussa on myös huomioitava muualta hallintolaista johtuvat velvoitteet, kuten asianosaisen kuulemisesta koskeva säännös (HL 34 §). Tarkastuksen asianosaisen oikeusturvan osalta tutkimuksessa tarkastellaan hallintolain lisäksi hallintolainkäyttölain ja kuntalain säännöksiä. Tutkimuksen lähdeaineistona on käytetty oikeuskirjallisuutta ja lainsäädäntöä esitöineen sekä ylimpien laillisuusvalvojien ratkaisuja.
Hallintolain tarkastussäännös edesauttaa viranomaistoiminnan tehokkuutta ja vaikuttavuutta sekä parantaa hallinnon asiakkaiden oikeusturvaa. Tarkastussäännöksen kirjaaminen hallintolakiin luo viranomaisten suorittamille tarkastuksille menettelylliset vähimmäisvaatimukset.
Hallintolain tarkastussäännös sääntelee ainoastaan viranomaisen menettelyä tarkastuksen osalta. Näin ollen hallintolain tarkastussäännös ei perusta toimivaltaa tarkastuksen suorittamiseen. Hallintolaki on luonteeltaan yleislaki, joten erityislaissa olevat menettelysäännökset syrjäyttävät hallintolain tarkastussäännöksen. Kuitenkin hallintolain tarkastussäännös tulee sovellettavaksi niiltä osin, kun erityissäännöksessä ei asiasta säädetä.
Tarkastuksen asianosaisen oikeusturva ei ole kaikilta osin täysin kehittynyttä viranomaisen toimittamissa tarkastuksissa. Viranomaisen tekemää tarkastuspäätöstä käsitellään välitoimena, joka on liitännäinen pääasiaan. Tarkastuspäätöksen luonteesta johtuen asianosaisella ei ole käytössään mitään tehokkaita keinoja estää tarkastuksen toimittamista.