Kulttuurinmukainen hoito ja huolenpito sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon opetussuunnitelmissa ja niiden tausta-asiakirjoissa
KIIVERI, RIITTA (1998)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KIIVERI, RIITTA
1998
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1998Tiivistelmä
Tutkimus selvittää kulttuurinmukaisen hoidon ja huolenpidon esiintymistä sosiaali- ja terveysalan toisen asteen tutkinnon, lähihoitajatutkinnon, opetussuunnitelmien tausta-asiakirjoissa ja tarvittavan tiedon ja taidon saavuttamista opetussuunnitelmien mukaan. Tukimuksessa pyritään myös löytämään vastaus kysymykseen, korostuuko opetussuunnitelmissa ja tausta-ajattelussa persoonallisen tiedon osuus niin, että empiirinen ja eettinen tieto voi kehittyä esteettiseksi tiedoksi eli kulttuurinmukaiseksi hoitotaidoksi.Tutkimusaineistona ovat ne asiakirjat, jotka ovat syntyneet sosiaali- ja terveysalan toisen asteen uuden perustutkinnon kehitysvaiheissa vuosina 1989-1995 ja tuona aikana muotoutuneet opetussuunnitelmat sekä samana aikana ilmestyneet opetushallinnon ammatillisen koulutuksen yleiset ohjeet. Tutkimuksen taustassa määritellään käsite kulttuurinmukainen hoito ja huolenpito.Tutkimus on kvalitatiivinen. Tutkimusmenetelmä on lähinnä argumentoiva sisällön analyysi, jossa luokittelun ja vaiheistuksen muodostamiseen käytetään grounded-menetelmän avointa koodausta ja systemaattista analyysimenetelmää. Näkökulma, josta ilmiötä tarkastellaan ja jonka mukaan aineistoa arvioidaan, on kulttuurinmukainen hoito ja huolenpito ja hoitotieteellinen tiedon kokonaisuus.Tutkimustuloksena on, että selkeästi vasta vuoden 1995 opetussuunnitelmissa ja tausta-asiakirjoissa viestittyy teoreettinen mahdollisuus tavoittaa oppimisen kautta kulttuurinmukainen hoito- ja huolenpitotaito. Tavoitteen saavuttaminen riippuu opiskelijan valinnoista. Läpäisyperiaatteella toteutettuna taas on ratkaisevassa asemassa opettajien sitoutuneisuus asian esille tuomiseen ja heidän asennoitumisensa eri kulttuureihin.Kulttuurinmukaisen hoito- ja huolenpitotaidon saavuttamiseksi tutkimuksessa esitetään kehitys- ja kokeiluhanketta, miten kulttuurinmukaisen hoidon ja huolenpidon opetusta tulisi oppilaitostasolla toteuttaa, jotta päästäisiin laadukkaaseen tulokseen oppimisessa eli hyvään kulttuurinmukaiseen hoito- ja huolenpitotaitoon. Hanke olisi monitieteellinen ja sitä toteutettaisiin prosessina, jolla luotaisiin myös uutta oppimis- ja oppilaitoskulttuuria.Asiasanat: opetussuunnitelmat - sosiaaliala, opetussuunnitelmat - terveydenhuolto, lähihoitajat - koulutus, hoitotyö - opetus