5-vuotisarviointi KEHU! ensimmäisen luokan koulutaitojen ja kehityksen ennustajana
SIMOLA, SANNA; MAJA, JENNI (2004)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
SIMOLA, SANNA
MAJA, JENNI
2004
Psykologia - Psychology
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2004-03-11Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin 5-vuotiaana tehdyn Viisivuotiaan lapsen kehityksen arviointi päiväkodissa ja neuvolassa KEHU! -arvioinnin kykyä ennustaa lapsen kehitystä ja koulusuoriutumista 1. luokalla. Tarkoituksena oli selvittää arvioinnin toimivuutta ja kartoittaa mahdollisia kehitystarpeita. Tutkimukseen osallistuneille lapsille (n = 99) oli tehty 5-vuotiaina KEHU!-arviointi joko päiväkodissa tai neuvolassa. 1. luokan kevätlukukaudella lasten luku-, kirjoitus- ja laskutaitoa tutkittiin Lukilassen avulla. Lisäksi vanhemmat arvioivat lastensa kehitystä 515 -lomakkeella ja opettajat arvioivat lyhyen kyselylomakkeen avulla lasten sosiaalisuutta ja koulukäyttäytymistä.
Lapset jaettiin KEHU!-arvioinnin kokonaispistemäärän perusteella viiteen tasoryhmään, joiden suoriutumista 1. luokalla verrattiin toisiinsa. KEHU!-arviointi ennusti melko hyvin lasten suoriutumista 1. luokalla koulutaitoja mittaavissa tehtävissä etenkin heikoimman ja parhaimman ryhmän kohdalla. Parhaiten koulutaidoista pystyttiin ennustamaan lukemista. Vanhempien ja opettajien arvioiden analyysissa tehtiin jako kahteen tasoryhmään. KEHU!-arviointi ennusti hyvin lasten kehitystä vanhempien arvioimana ja koulukäyttäytymistä opettajien arvioimana. Sen sijaan opettajien arvioissa sosiaalisuudesta ryhmät eivät eronneet toisistaan.
KEHU!-arvioinnin osa-alueista silmän ja käden yhteistoiminta, kielellinen toiminta, tarkkaavaisuus ja muisti, moraalikäsitykset, minäkäsitys ja liikkuminen ennustivat parhaiten lasten koulutaitoja. Sen sijaan työskentelytyyli, päivittäistoiminnot sekä tunneilmaisu ja yhteistoiminta ennustivat huonommin lasten koulutaitoja. Vanhempien ja opettajien arvioissa muut osa-alueet paitsi tarkkaavaisuus ja muisti erottelivat ryhmät hyvin toisistaan. KEHU!-arvioinnin ennustavuus oli yhtä hyvä sekä tyttöillä (n = 49) että pojilla (n = 50) kohdalla.
Tämän tutkimuksen perusteella KEHU!-arviointi on toimiva koulutaitojen ennustaja. Tulokset tukevat aiempia havaintoja, joiden mukaan 5-vuotiaan lapsen kehityksen perusteella voidaan ennakoida tulevaa kehitystä. KEHU!-arviointia voisi kuitenkin edelleen kehittää heikommin ennustaneiden osa-alueiden kohdalla sekä kiinnittää huomiota tarkkoihin pistemääriin ja suoritusaikaan.
Lapset jaettiin KEHU!-arvioinnin kokonaispistemäärän perusteella viiteen tasoryhmään, joiden suoriutumista 1. luokalla verrattiin toisiinsa. KEHU!-arviointi ennusti melko hyvin lasten suoriutumista 1. luokalla koulutaitoja mittaavissa tehtävissä etenkin heikoimman ja parhaimman ryhmän kohdalla. Parhaiten koulutaidoista pystyttiin ennustamaan lukemista. Vanhempien ja opettajien arvioiden analyysissa tehtiin jako kahteen tasoryhmään. KEHU!-arviointi ennusti hyvin lasten kehitystä vanhempien arvioimana ja koulukäyttäytymistä opettajien arvioimana. Sen sijaan opettajien arvioissa sosiaalisuudesta ryhmät eivät eronneet toisistaan.
KEHU!-arvioinnin osa-alueista silmän ja käden yhteistoiminta, kielellinen toiminta, tarkkaavaisuus ja muisti, moraalikäsitykset, minäkäsitys ja liikkuminen ennustivat parhaiten lasten koulutaitoja. Sen sijaan työskentelytyyli, päivittäistoiminnot sekä tunneilmaisu ja yhteistoiminta ennustivat huonommin lasten koulutaitoja. Vanhempien ja opettajien arvioissa muut osa-alueet paitsi tarkkaavaisuus ja muisti erottelivat ryhmät hyvin toisistaan. KEHU!-arvioinnin ennustavuus oli yhtä hyvä sekä tyttöillä (n = 49) että pojilla (n = 50) kohdalla.
Tämän tutkimuksen perusteella KEHU!-arviointi on toimiva koulutaitojen ennustaja. Tulokset tukevat aiempia havaintoja, joiden mukaan 5-vuotiaan lapsen kehityksen perusteella voidaan ennakoida tulevaa kehitystä. KEHU!-arviointia voisi kuitenkin edelleen kehittää heikommin ennustaneiden osa-alueiden kohdalla sekä kiinnittää huomiota tarkkoihin pistemääriin ja suoritusaikaan.