Edistystä vai eristystä? Joensuun yliopiston Savonlinnan opettajankoulutuslaitoksen opiskelijoiden kokemuksia opetusharjoittelusta pitkäkestoisen ohjauksen ryhmässä.
LEJONQVIST, SUSANNA (2004)
LEJONQVIST, SUSANNA
2004
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2004-03-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-12765
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-12765
Sisällysluettelo
JOHDANTO 4 2 TUTKIMUSTEHTÄVÄ 5 3 TUTKIMUKSEN TEOREETTINEN VIITEKEHYS 5 3.1 OPETTAJANKOULUTUKSEN KESKEISET PERIAATTEET 5 3.2 OPETUSHARJOITTELU 6 4 AIHEEN ESITTELY 7 4.1 ENSIMMÄINEN OPINTOVUOSI 8 4.2 TOINEN OPINTOVUOSI 9 4.3 KOLMAS OPINTOVUOSI 10 4.4 NELJÄS OPINTOVUOSI 11 5 TUTKIMUSMENETELMÄ 12 5.1 TAPAUSTUTKIMUS 12 5.2 TUTKIMUSTYYPPIEN VÄLIMAASTOSSA 13 5.2.1 Kvalitatiivinen evaluaatiotutkimus 13 5.2.2 Fenomenografinen tutkimus 13 6 AINEISTONKERUUMENETELMÄN ESITTELY 14 6.1 TEEMAHAASTATTELU 14 6.1.1 Teema-alue 1 14 6.1.2 Teema-alue 2 15 6.1.3 Teema-alue 3 15 6.1.4 Teema-alue 4 15 6.2 YKSILÖHAASTATTELU 15 6.3 HAASTATELTAVIEN VALINTA 16 6.4 HAASTATTELUA OHJAAVAT KYSYMYKSET 16 6.5 HAASTATTELUN TOTEUTUS 17 6.6 TUTKIMUKSEN AIKATAULU 17 7 AINEISTON ANALYSOINTI 17 7.1 LITTEROINTI 17 7.2 AINEISTON JÄRJESTÄMINEN TEEMOITTAIN 18 7.3. TEEMOITTELU KVALITATIIVISENA ANALYYSITAPANA 18 7.3.1 Aineiston analyysi 18 8 TUTKIMUKSEN TULOKSET 19 8.1 POSITIIVISIA KOKEMUKSIA 19 8.1.1 Liian suuret odotukset 20 8.1.2 Rento eksperttiryhmä 21 8.1.3 Vieraaksi jääneet ohjaajat 21 8.1.4 Mahdollisuus parempaan yhteistyöhön 22 8.1.5 Meidän juttu 23 8.1.6 Edistystä vai eristystä? 24 8.1.7 Toiveita ja mainintoja 25 8.2 OPISKELIJOIDEN SUHTAUTUMINEN OPETUSHARJOITTELUUN 26 8.2.1 Valinnan vapautta ja kontrollia 26 8.2.2 Ohjaajan tunteminen 27 8.2.3 ”Sieltä mistä aita on matalin” 29 8.2.4 Harjoitteluparin tunteminen 29 8.3 PALAUTTEENANTO OPETUSHARJOITTELUISSA 31 8.3.1 Ammattitaito vai opiskelijantuntemus 31 8.3.2 Kentältä saatu palaute 32 8.3.3 Vertaispalaute 32 8.3.4 Samalla viivalla ohjaajan kanssa 33 8.3.5 Oppipojan asemassa 34 8.4 PITKÄKESTOISEN OHJAUKSEN ROOLI OPETTAJANKOULUTUKSESSA 34 8.4.1 Edistystä 34 8.4.2 PETTYMYKSIÄ JA LISÄTYÖTÄ 35 8.4.3 Vapaaehtoinen vai pakollinen 37 8.4.4. Kehittämisehdotuksia 37 9 TULOSTEN TULKINNALLISTA POHDINTAA 39 9.1 YLEISTÄ 39 9.2 VALINNAN VAPAUS 39 9.3 OHJAAJAN TUNTEMINEN 40 9.4 OPISKELIJOIDEN VÄLINEN YHTEISTYÖ 41 9.5 OHJAUS JA PALAUTTEENANTO 42 9.5.1 Hyödyllinen ohjaus ja rehellinen palaute 42 9.5.2 Yhdentekevä ohjaus 43 9.5.3 Vapaaehtoisuus motivoivana tekijänä 44 9.5.4 Lähes tasavertainen ihmissuhde 44 10 TUTKIMUKSEN LUOTETTAVUUDEN TARKASTELU 45 10.1 VALIDITEETTI 45 10.1.1 Luottamus 45 10.1.2 Kysymysten asettelu 45 10.1.3 Tulokset 46 11 RELIAABELIUS 46 12 MAHDOLLISET JATKOTUTKIMUKSET 46 LÄHTEET 47
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan seitsemän Joensuun yliopiston Savonlinnan opettajankoulutuslaitoksen opiskelijan kokemuksia opetusharjoitteluista pitkäkestoisen ohjauksen ryhmässä. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tapaustutkimuksena ja tutkimusaineistoa on kerätty vuosien 1999 2003 aikana.
Pitkäkestoinen ohjaus on osa Savonlinnan normaalikoulussa toimivaa Pieni koulu suuressa koulussa hanketta. Yksi hankkeen tavoitteista on uusien toimintamallien hakeminen sekä uuden toimintakulttuurin luominen opetukseen ja opetusharjoittelun ohjaamiseen ( muun muassa pitkäkestoinen ohjaus).
Tässä tutkimuksessa haastateltiin seitsemää pitkäkestoisen ohjauksen ryhmään kuulunutta opiskelijaa ja pyrittiin selvittämään muun muassa onko pitkäkestoinen ohjaus vaikuttanut heidän asennoitumiseensa opetusharjoittelua kohtaan ja ovatko he kokeneet pitkäkestoisen ohjauksen helpottavana tai hankaloittavana asiana osana opiskelua.
Kuusi seitsemästä haastatellusta oli sitä mieltä, että pitkäkestoinen ohjaus oli ollut positiivinen asia ja että se oli vaikuttanut muun muassa motivoivasti heidän opiskeluunsa. Yksi opiskelijoista kertoi, että ohjauksen tarkoitus oli jäänyt hänelle epäselväksi ja että hän ei kokenut saaneensa ohjaukselta mitään mikä olisi jäänyt saamatta jos ohjauksessa ei olisi ollut mukana.
Opetusharjoitteluissa ohjaajan ennalta tunteminen, opetettavien aineiden ja luokkien valinnan vapaus sekä harjoitteluparin ennalta tunteminen ja vertaispalaute, koettiin enimmäkseen helpottavina, stressiä vähentävinä ja motivaatiota nostavina tekijöinä. Eräällä opiskelijalla oli ollut liian suuret odotukset pitkäkestoista ohjausta kohtaan ja moni opiskelijoista oli kokenut ohjaukseen liittyvää tutkimusta varten tehtävät kirjalliset tehtävät raskaina.
Opettajankoulutuksen kehittäminen on jatkuvaa uusien ohjausmuotojen etsimistä. Mielestäni pitkäkestoinen ohjaus on askel eteenpäin, kunhan sitä vielä kehitetään esimerkiksi lisäämällä opiskelijoiden ohjausta kohti itsereflektointia, otetaan huomioon henkilökemiat ja opiskelijoiden erilaiset lähtökohdat ja tutkitaan kuinka sitoutuneita ohjaajat todella ovat kun kyseessä on pitkäkestoinen ohjaus.
Pitkäkestoinen ohjaus on osa Savonlinnan normaalikoulussa toimivaa Pieni koulu suuressa koulussa hanketta. Yksi hankkeen tavoitteista on uusien toimintamallien hakeminen sekä uuden toimintakulttuurin luominen opetukseen ja opetusharjoittelun ohjaamiseen ( muun muassa pitkäkestoinen ohjaus).
Tässä tutkimuksessa haastateltiin seitsemää pitkäkestoisen ohjauksen ryhmään kuulunutta opiskelijaa ja pyrittiin selvittämään muun muassa onko pitkäkestoinen ohjaus vaikuttanut heidän asennoitumiseensa opetusharjoittelua kohtaan ja ovatko he kokeneet pitkäkestoisen ohjauksen helpottavana tai hankaloittavana asiana osana opiskelua.
Kuusi seitsemästä haastatellusta oli sitä mieltä, että pitkäkestoinen ohjaus oli ollut positiivinen asia ja että se oli vaikuttanut muun muassa motivoivasti heidän opiskeluunsa. Yksi opiskelijoista kertoi, että ohjauksen tarkoitus oli jäänyt hänelle epäselväksi ja että hän ei kokenut saaneensa ohjaukselta mitään mikä olisi jäänyt saamatta jos ohjauksessa ei olisi ollut mukana.
Opetusharjoitteluissa ohjaajan ennalta tunteminen, opetettavien aineiden ja luokkien valinnan vapaus sekä harjoitteluparin ennalta tunteminen ja vertaispalaute, koettiin enimmäkseen helpottavina, stressiä vähentävinä ja motivaatiota nostavina tekijöinä. Eräällä opiskelijalla oli ollut liian suuret odotukset pitkäkestoista ohjausta kohtaan ja moni opiskelijoista oli kokenut ohjaukseen liittyvää tutkimusta varten tehtävät kirjalliset tehtävät raskaina.
Opettajankoulutuksen kehittäminen on jatkuvaa uusien ohjausmuotojen etsimistä. Mielestäni pitkäkestoinen ohjaus on askel eteenpäin, kunhan sitä vielä kehitetään esimerkiksi lisäämällä opiskelijoiden ohjausta kohti itsereflektointia, otetaan huomioon henkilökemiat ja opiskelijoiden erilaiset lähtökohdat ja tutkitaan kuinka sitoutuneita ohjaajat todella ovat kun kyseessä on pitkäkestoinen ohjaus.