Kurkistus vuoden 2012 fyysisen ja sosiaalisen oppimisympäristön suunnitteluun esi- ja perusopetuksessa luokan- ja aineopettajien eläytymistarinoiden avulla.
TIHINEN, TEUVO (2004)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
TIHINEN, TEUVO
2004
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2004-02-26Sisällysluettelo
1.JOHDANTO 2 2. OPETTAJAN PEDAGOGINEN AJATTELU 4 2.1 Ihmiskäsityksestä 4 2.2 Tiedonkäsityksistä 5 2.3 Oppimiskäsityksistä 6 3. OPPIMISYMPÄRISTÖ 8 4. OPETUKSEN YKSILÖLLISTÄMINEN 11 5. OPETTAJAN TOIMINTATILA LATUN MUKAAN 13 5.1 Yhteiskunta 13 5.2 Koulu 13 5.3 Opettaja 14 5.4 Oppilaat 15 5.4 Vanhemmat 15 5.5 Muut tukitahot 16 5.6 Oppimateriaalit ja opetustilat 16 5.7 Opettajan toimintatilan mallin muotoutuminen empiirisen tutkimuksen jälkeen 16 6. OPETTAJAT KUVAAVAT SOSIAALISTA JA FYYSISTÄ OPPIMISYMPÄRISTÖÄ V. 2012 17 6.1 Tutkimuksen tarkoitus 17 6.2 Laadullista tutkimusta 18 6.3 Kurkistus tulevaisuuteen; pitkän tähtäimen suunnittelua vai tulevaisuustutkimusta? 19 6.4 Aineistonhankinnan vaihtoehtoja 20 6.5 Eläytymismenetelmä 216.6 Kehyskertomus 22 6.7 Vastaajat 24 6.8 Tutkimuksen kulku ja aineiston hankinta 24 6.9 Analyysin eteneminen 24 6.9.1 Luokittelu 25 6.9.2 Teemat löytyvät 26 7. FYYSINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ 27 7.1 Ihmisen ja ympäristön suhteesta 27 7.2 Luokkatila 28 7.3 Yksityinen ja yhteinen 31 7.4 Fysikaaliset ominaisuudet 34 7.5 Kalusteet 36 7.6 Ulkona ja luonnossa tapahtuva oppiminen 41 7.7 Yhteinen tila 42 7.8 Muut tilat 45 7.9 Tietotekniikka 46 7.10 Oppimateriaali ja opetusvälineet 49 7.11 Ajankäyttö 52 7.12 Ihmisten määrä 56 8. SOSIAALINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ 59 8.1 Yksin tai itsenäisesti 60 8.2 Oppilaat yhdessä 64 8.3 Oppilas ja opettaja 70 8.4 Koulun aikuisten yhteistyö 76 8.5 Koulun yhteistoimintatahot 78 9. TYYPITTELY TIIVISTÄÄ EDELLEEN 80 9.1 Luokanopettajien ja aineopettajien yhteneväisiä ajatuspiirteitä tavoiteltavassa fyysisessä ja sosiaalisessa oppimisympäristössä 81 9.2 Luokanopettajien ja aineopettajien ajattelun eroavaisuuksia tavoiteltavassa fyysisessä ja sosiaalisessa oppimisympäristössä 82 10. POHDINTAA 83 11. TUTKIMUKSEN LUOTETTAVUUS 86 LÄHTEET 89 Liitteet (3 kpl)
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsittelee pitkän tähtäimen fyysisen ja sosiaalisen oppimisympäristön suunnittelua opettajan pedagogisen ajattelun kautta. Olemme kiinnostuneita opettajien yhteisistä ja yksilöllistä ajatuksista siitä, miten opetustilat ja sosiaalinen kanssakäyminen tulisi järjestää tai mitä mahdollisia uhkakuvia opettajien mielessä on. Haluamme saada opettajan pedagogisen ajattelun näkyväksi. Oppimistilanteeseen kohdistuu muutospaineita. Keskeisimpiä uudistuksia ovat esiopetuksen tulo, yhtenäinen perusopetus ja inklutiivinen koulu, johon sisältyy ajatus oikeudesta yksilölliseen oppimiseen. Miten tämä näkyy opettajien ajattelussa heidän kuvatessaan mahdollisia sosiaalisen ja fyysisen oppimisympäristön piirteitä tulevaisuudessa?
Tutkimukseen osallistui saman kunnan kahden ala-asteen luokanopettajat, esikoulun opettajat sekä yläasteen aineopettajat. Aineistoa kartutti 44 vastannutta opettajaa.
Tutkimuksemme on kvalitatiivinen ja se noudattaa laadullisen tutkimuksen periaatteita. Tutkimus toteutettiin joustavasti ja kohdejoukko valittiin tarkoituksenmukaisesti. Opettajien vastauksia käsiteltiin ainutlaatuisina. Aineisto muodostui opettajien kirjoittamista eläytymistarinoista.
Tutkimuksessamme ilmeni, että opettajilla on selvä pyrkimys humanistis-konstrukrivistiseen opettajuuteen. Oppimisympäristöjä kuvailtiin joustaviksi ja avoimiksi. Oppiminen tapahtui lapsilähtöisesti ja myönteisellä vuorovaikutuksella oli suuri merkitys.
Opettajien kuvauksissa ajalla, sen riittävyydellä ja siitä muodostuvilla aikarakenteilla oli keskeinen sija opetuksen yksilöllistämisessä ts. oppimisympäristön avaamisessa.
Sosiaalisen oppimisympäristön rakenteista ja tavoitteista luokanopettajilla ja aineopettajilla oli lähes yhteneväiset käsitykset.
Tutkimuksen keskeiset käsitteet: oppimisympäristö, opettajan pedagoginen ajattelu ja suunnittelu, opetuksen yksilöllistäminen, vuorovaikutus oppimisessa, opettajan toimintatila
Tutkimukseen osallistui saman kunnan kahden ala-asteen luokanopettajat, esikoulun opettajat sekä yläasteen aineopettajat. Aineistoa kartutti 44 vastannutta opettajaa.
Tutkimuksemme on kvalitatiivinen ja se noudattaa laadullisen tutkimuksen periaatteita. Tutkimus toteutettiin joustavasti ja kohdejoukko valittiin tarkoituksenmukaisesti. Opettajien vastauksia käsiteltiin ainutlaatuisina. Aineisto muodostui opettajien kirjoittamista eläytymistarinoista.
Tutkimuksessamme ilmeni, että opettajilla on selvä pyrkimys humanistis-konstrukrivistiseen opettajuuteen. Oppimisympäristöjä kuvailtiin joustaviksi ja avoimiksi. Oppiminen tapahtui lapsilähtöisesti ja myönteisellä vuorovaikutuksella oli suuri merkitys.
Opettajien kuvauksissa ajalla, sen riittävyydellä ja siitä muodostuvilla aikarakenteilla oli keskeinen sija opetuksen yksilöllistämisessä ts. oppimisympäristön avaamisessa.
Sosiaalisen oppimisympäristön rakenteista ja tavoitteista luokanopettajilla ja aineopettajilla oli lähes yhteneväiset käsitykset.
Tutkimuksen keskeiset käsitteet: oppimisympäristö, opettajan pedagoginen ajattelu ja suunnittelu, opetuksen yksilöllistäminen, vuorovaikutus oppimisessa, opettajan toimintatila