Mutkien kautta kotiin. Tapaustutkimus seitsemänvuotiaan lapsen liikennekäyttäytymisestä koulumatkalla.
RANTANEN, TYTTI (2004)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
RANTANEN, TYTTI
2004
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2004-02-16Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista seitsemänvuotiaan ensimmäisen luokan oppilaan liikennekäyttäytyminen on koulumatkalla. Tätä tutkittiin tarkastelemalla, miten seitsemänvuotiaan edellytykset liikkua liikenteessä ilmenevät sekä miten liikennekäyttäytymisen taustatekijät ilmenevät ja onko ympäristöllä ja ympäristön tapahtumilla vaikutusta niihin. Näissä tutkimustehtävissä keskityttiin tutkimaan erityisesti tien ylitystä, jalkakäytävällä ja kävelytiellä kulkua, tarkkaavaisuutta ja ennakointia, yleistä käytöstä, emootioita ja mielentilaa sekä leikkimisen tarvetta.
Tämä pro gradu -tutkielma on jatkettu vuonna 2002 valmistuneesta kasvatustieteen kandidaatintyöstäni. Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus ja tutkimusmenetelminä käytin havainnointia ja haastattelua. Tutkimuksen kohteena oli erään tamperelaisen keskustakoulun seitsemänvuotias ensimmäisen luokan oppilas. Tutkimusaineiston keräsin syksyllä 2001 piilohavainnoimalla lasta kolme kertaa hänen matkallaan koulusta kotiin ja lisäksi havainnoimalla lasta yhden kerran hänen mukanaan kulkien ja samalla haastatellen.
Tutkimuksen teoriaosuus käsittelee koulumatkaa keskittyen liikenneturvallisuuteen koulumatkalla, liikenneympäristöä ja sosiaalista ympäristöä, seitsemänvuotiaan liikennekypsyyttä ja edellytyksiä liikenteessä liikkumiseen sekä liikennekäyttäytymisen taustatekijöitä ja liikennekasvatusta.
Tutkimuksen tulosten mukaan seitsemänvuotiaan lapsen liikennekäyttäytyminen on varsin huolimatonta etenkin tien ylityksissä, joissa pysähtyminen ennen ylitystä unohtuu useimmiten ja ajoneuvojen katsominen on hätäistä. Suojatien käyttö on aktiivista ja liikennevalojen noudattaminen sujuu hyvin.
Kävelytiellä ja jalkakäytävällä kulkiessaan lapsi vaihtelee paikkaa ja vauhtia. Liikennetilanteiden ennakointi on olematonta. Tarkkaavaisuus kiinnittyy liikenteellisesti tärkeisiin asioihin puutteellisesti etenkin kaverin kanssa liikkuessa. Kaverin seura vaikuttaakin liikennekäyttäytymiseen huonontavasti.
Seitsemänvuotiaan koulumatkat kulkevat monen mutkan kautta ja kestävät suoran koulumatkan pituuteen verrattuna kauan. Käyttäytyminen ei ole epävarmaa tai pelokasta. Ympäristö tapahtumineen vaikuttaa liikennekäyttäytymisen taustatekijöihin, joiden merkitys käyttäytymiseen on olennainen. Vaikutukset johtavat muun muassa tarkkaamattomuuteen, impulsiiviseen käytökseen sekä leikinomaisen käytöksen lisääntymiseen.
Tutkimuksen tuloksia ei oikeastaan voida yleistää, mutta seitsemänvuotiaiden liikennekäyttäytymisessä voidaan olettaa olevan samankaltaisia piirteitä kuin tämän tutkimuksen tapausoppilaalla.
Avainsanat: liikennekäyttäytyminen, koulumatka, seitsemänvuotias
Tämä pro gradu -tutkielma on jatkettu vuonna 2002 valmistuneesta kasvatustieteen kandidaatintyöstäni. Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus ja tutkimusmenetelminä käytin havainnointia ja haastattelua. Tutkimuksen kohteena oli erään tamperelaisen keskustakoulun seitsemänvuotias ensimmäisen luokan oppilas. Tutkimusaineiston keräsin syksyllä 2001 piilohavainnoimalla lasta kolme kertaa hänen matkallaan koulusta kotiin ja lisäksi havainnoimalla lasta yhden kerran hänen mukanaan kulkien ja samalla haastatellen.
Tutkimuksen teoriaosuus käsittelee koulumatkaa keskittyen liikenneturvallisuuteen koulumatkalla, liikenneympäristöä ja sosiaalista ympäristöä, seitsemänvuotiaan liikennekypsyyttä ja edellytyksiä liikenteessä liikkumiseen sekä liikennekäyttäytymisen taustatekijöitä ja liikennekasvatusta.
Tutkimuksen tulosten mukaan seitsemänvuotiaan lapsen liikennekäyttäytyminen on varsin huolimatonta etenkin tien ylityksissä, joissa pysähtyminen ennen ylitystä unohtuu useimmiten ja ajoneuvojen katsominen on hätäistä. Suojatien käyttö on aktiivista ja liikennevalojen noudattaminen sujuu hyvin.
Kävelytiellä ja jalkakäytävällä kulkiessaan lapsi vaihtelee paikkaa ja vauhtia. Liikennetilanteiden ennakointi on olematonta. Tarkkaavaisuus kiinnittyy liikenteellisesti tärkeisiin asioihin puutteellisesti etenkin kaverin kanssa liikkuessa. Kaverin seura vaikuttaakin liikennekäyttäytymiseen huonontavasti.
Seitsemänvuotiaan koulumatkat kulkevat monen mutkan kautta ja kestävät suoran koulumatkan pituuteen verrattuna kauan. Käyttäytyminen ei ole epävarmaa tai pelokasta. Ympäristö tapahtumineen vaikuttaa liikennekäyttäytymisen taustatekijöihin, joiden merkitys käyttäytymiseen on olennainen. Vaikutukset johtavat muun muassa tarkkaamattomuuteen, impulsiiviseen käytökseen sekä leikinomaisen käytöksen lisääntymiseen.
Tutkimuksen tuloksia ei oikeastaan voida yleistää, mutta seitsemänvuotiaiden liikennekäyttäytymisessä voidaan olettaa olevan samankaltaisia piirteitä kuin tämän tutkimuksen tapausoppilaalla.
Avainsanat: liikennekäyttäytyminen, koulumatka, seitsemänvuotias